Derimot: MH17-nedskytingen: Når skyldspørsmålet blir avgjort etter politisk stemmegiving. – Derimot
derimot.no:
Etterforskningen av MH17-kræsjen har aldri fulgt normale metoder. Istedenfor at en «normal» etterforskning ble igangsatt, som vi ser på tv-program av typen «Flyhavarikommisjonen», så ble en «once in a lifetime» undersøkelseskommisjon satt ned, kalt JIT. (Joint Investigation Team) Dette var en politisk konstruksjon, hvor Nederland tok førersetet, og Malaysia ble faktisk ble utelatt til å begynne med! Det som kjennetegner undersøkelsene vedrørende MH17 er at de er politisk styrt og deres konklusjoner ikke er troverdige – nettopp av denne grunnen. Nå har ICAO avslørt at de også er et instrument for visse land. Akkurat som ICC.
ICAO avgjorde skyldspørsmålet etter en avstemming blant en utvalgt gruppe av alle medlemmene, nesten det samme som når klima-alarmister som allerede er en del av «menigheten» velger å stemme over deres hypotese om at CO2 er skyld i global oppvarming. Ikke så rart at de da får et overveldende flertall for sitt syn. Og de forveksler konsensus med beviser. Som ICAO er i ferd med å gjøre i denne saken.
Knut Lindtner
Redaktør
«USA har presset Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) til å erklære krig mot Russland.»
Av John Helmer

Mandag 12. mai presset USA Rådet i Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO), luftfartens sikkerhetsorgan, til å stemme bak lukkede dører om å vedta en hemmelig resolusjon som dømmer Russland for nedskytingen av Malaysia Airlines Flight MH17 den 17. juli 2014.
I motsetning til den nederlandske skueprosessen som i november 2022 dømte to russere og en ukrainer for den samme forbrytelsen, fattet ICAO sin avgjørelse uten noen åpen rettsprosess eller offentlig prøving av bevis. Det hele er en iscenesatt farse.
William Raillant-Clark, kommunikasjonsansvarlig i ICAO ved hovedkvarteret i Montréal, ble bedt om å oppgi teksten til resolusjonen og identiteten til landene som stemte for, imot, avsto eller var fraværende. Raillant-Clark svarte: «I henhold til Rådets forretningsorden ble avstemningen gjennomført med hemmelig stemmeseddel.» Han nektet å gi ut selve resolusjonen, stemmetall uten navn på land, eller årsaken til at alt – unntatt domfellelsen av Russland – holdes hemmelig. Han svarte: «Rådets vurderinger basert på rett og fakta vil bli offentliggjort i løpet av de kommende ukene.»
Talsmannen ble deretter bedt om en kopi av ICAOs forretningsorden. Han nektet å svare.
ICAOs beslutning om å «gå til krig» med Russland, under dekke av sitt mandat for luftfartssikkerhet, og for å dekke over hva som egentlig skjedde med MH17, ødelegger organisasjonen for fremtiden. Dette følger i rekken etter ødeleggelsen av andre globale sikkerhetsorganisasjoner, som Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA), Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW), Den internasjonale Røde Kors-komiteen, og FNs generalsekretær António Guterres.
Nedskytingen av MH17 den 17. juli 2014, hvor alle de 298 passasjerene og besetningsmedlemmene døde, var ifølge forfatteren en operasjon utført av ukrainske myndigheter, støttet av Obama-administrasjonen under daværende visepresident Joseph Biden, for å starte sanksjonskrigen mot Russland, og for å forberede amerikanske og NATO-militære tiltak før det ukrainske angrepet på Donbass. Det var nær ved å utløse en NATO-intervensjon.
Les hele historien om hva som skjedde, og hvordan bevisene i den nederlandske rettssaken ble forfalsket, i boken min.

Denne nye dødsdommen fra ICAO, der luftfartssikkerhet gjøres til et våpen i krig mot Russland, ble påtvunget av USA, den dominerende medlemsstaten i ICAOs råd som består av 36 medlemmer. I samarbeid med USAs utenriksdepartements representant i Rådet, Anthony Clare, fremmet de nederlandske og australske regjeringene resolusjonen og presset på for at den skulle vedtas av allierte stater.
Listen over faste og valgte medlemsland i ICAOs råd kan sees her.
ICAO-møtet den 12. mai er ikke oppført i den forhåndsplanlagte møteoversikten for ICAO denne måneden. Rådsavstemningen som fant sted 12. mai er heller ikke nevnt i rådets protokoller for måneden.
En intern kunngjøring i Rådet for møtet 12. mai viser at teksten til resolusjonen er “begrenset”. Raillant-Clark har nektet å forklare hvorfor.
Så snart avstemningen var gjennomført, publiserte den nederlandske regjeringen og utenriksdepartementet en pressemelding. Det australske utenriksdepartementet fulgte etter. Nederland og Australia, hvis statsborgere utgjorde flertallet av de 298 ofrene om bord på MH17, var sponsorene av ICAO-resolusjonen. Begge regjeringene kjemper mot Russland på slagmarken i Ukraina. Nederland kan nå forsøke å omdirigere russiske statlige midler som er frosset i Nederland, for å betale erstatning til ofrenes familier.
Først etter at disse to regjeringsmeldingene var publisert, og Raillant-Clark ble stilt personlige spørsmål, offentliggjorde ICAO sin egen pressemelding.


Den russiske regjeringen kom med sitt svar 13. mai: «Russland er ikke en del av ICAOs råd. I sin pressemelding hevder dette organet at ansvaret for nedskytingen av dette flyet ligger hos Den russiske føderasjonen. Imidlertid er selve avgjørelsens tekst, inkludert begrunnelsen, ikke tilgjengelig. Dette tilsvarer derfor en blind avstemning – det er ganske åpenbart at denne avgjørelsen ikke holder vann. Nok en gang har ICAOs råd vist sin politiske slagside. Det fatter beslutninger basert på øyeblikkelige hensyn. Dette er ikke slik det bør operere.» uttalte Utenriksdepartementet.

«Russland trakk seg fra disse prosessene i fjor, den 17. juni 2024, som følge av de mange prosedyremessige bruddene begått av Rådet og ICAOs sekretariat, noe som gjorde en upartisk faktaundersøkelse praktisk talt umulig. Når det er sagt, forblir Moskvas prinsipielle holdning aktuell den dag i dag – Russland var ikke involvert i MH17-ulykken, og alle påstander om det motsatte fra Australia og Nederland er i strid med virkeligheten.»
«ICAOs råd er ikke et uavhengig organ. Det består av 36 medlemsland av ICAO av totalt 193 land. De får sine stemme-instrukser fra sine respektive hovedsteder. De fleste av landene representerer Vesten og deres umiddelbare satellitter. Dette gjør at rådets arbeid i praksis handler om ren matematikk. Det var rett og slett ingen som tok opp saken på en profesjonell måte, basert på realitetene.»
«Det er ikke noe nytt i at ICAOs råd brukes mot land som anses som uønskede av Vesten. Det burde ikke overraske noen i dag. Det er nok å minne om etterforskningen av landingen til et Ryanair-fly på Minsk lufthavn 23. mai 2021. Den gang var de vestlige landene som var involvert, misfornøyde med den foreløpige rapporten fra etterforskningsteamet. De brukte sitt flertall i Rådet til å tvinge teamet til å omskrive rapporten slik at den fordømte Hviterussland. I tillegg fastslo ICAOs råd at det var kompetent til å behandle saken Storbritannia, Sverige, Ukraina og Canada har mot Iran angående krasjet med et Boeing-fly nær Teheran – etter en avstemning som ble holdt bak lukkede dører. Det finnes også et nyere eksempel der Rådet nektet å ta opp Venezuelas klager i tvisten med Argentina om ensidige restriksjoner i sivil luftfart.»
Linker i originalartikkelen