Walmart bekymret for amerikansk økonomi etter å ha gitt en svakere prognose for året på grunn av presset forbrukere står under.

Aksjer i den store detaljvarekjeden steg 0,4 prosent etter at selskapet ga sin svakere enn forventede prognose for det kommende året.

Verdens største detaljvarehandler så sin fullårsinntektsprognose falle under anslagene, ettersom stramme forbrukerutgifter på grunn av høy inflasjon kan føre til press på fortjenestemarginene.

«Forbrukerne er fortsatt under stort press,» sa Walmart CFO John David Rainey til CNBC.

«Og hvis du ser på økonomiske indikatorer, så går balansen tynnere, og sparegraden synker i forhold til tidligere perioder. Og det er derfor vi tar en ganske forsiktig holdning til resten av året.»

Stigende priser på forbruksvarer, utleie og mat øker bekymringene blant investorer om at Federal Reserve vil fortsette å heve renten for å bremse den amerikanske økonomien, noe som kan føre til en resesjon ved slutten av 2023.

Forrige uke sa Loretta Mester, president i Federal Reserve Bank of Cleveland, at flere renteøkninger kan være nødvendige for å dempe inflasjonen.

Detaljvarekjempens kamp mot prisøkninger fra leverandører
Walmart fortsetter å beskytte kundebasen sin ved å bekjempe forsøk fra produktleverandørene sine på å øke prisene.

«Det er fortsatt mye bekymring og usikkerhet med hensyn til den økonomiske utsikten. Balansene fortsetter å bli tynnere, sparegraden er omtrent halvparten av det den var på et nivå før pandemien, og vi har ikke vært i en situasjon som denne der Federal Reserve hever renten slik den gjør nå,» sa Rainey til Reuters i et separat intervju.

«Så det gjør oss forsiktige med hensyn til den økonomiske utsikten fordi vi rett og slett ikke vet hva vi ikke vet,» la CFO-en til.

I mellomtiden sa Walmart-sjef Doug McMillon til investorer i et post-resultatsamtale at han forventer at «vedvarende inflasjon» med hensyn til tørrvarer vil ha en «blandet» innvirkning dette året.

McMillon klaget tidligere på produsentenes intensjon om å øke prisen på produktene sine i et møte med investorer i desember.

Nøkkelleverandører som Procter & Gamble og Nestle har advart om ytterligere prisøkninger i år.

Walmart, som opererer mer enn 5.000 butikker over hele USA, har forsøkt å forhandle bedre priser med leverandørene sine, samtidig som de slåss mot konkurrenter som Target.

Rainey sa at selv om de erkjenner at leverandørene står overfor økte kostnader, vil selskapet bruke data og utnytte metrikker for å forbedre sin forhandlingsposisjon overfor leverandører og holde prisene lave for forbrukerne.

Walmart ser gevinster i fjerde kvartal
Walmart rapporterte fortsatt sterk etterspørsel i det siste kvartalet som endte 31. januar, med en totalomsetning på 164,05 milliarder dollar, en økning på 7,3 prosent fra året før på verdensbasis.

Rapporten forutsier at inntektene for 2023 vil nå $ 5,90 til $ 6,05 per aksje gjennom januar 2024, langt under det tidligere anslaget på $ 6,50 per aksje, ifølge Refinitiv IBES-data.

Justeret fortjeneste per aksje kom på $ 1,71 for perioden, langt over gjennomsnittet på $ 1,51 som var forventet.

For øyeblikket ser det ut til at «kundene fortsatt bruker penger», ifølge McMillon, samtidig som han påpeker at «det er selvfølgelig ikke like klart hvordan det ser ut i andre halvdel av året», la han til.

«Vi får flere kunder på tvers av inntektskohorter, inkludert på høyere nivå som utgjorde nesten halvparten av gevinstene vi så i USA igjen dette kvartalet», sa han.

Walmarts rimelige matvarepriser har tiltrekke nye kunder på tvers av inntektsnivåer, da de har gjort fremskritt inn i lavere og middels inntektsgrupper på grunn av inflasjon.

Kostnadsbevisste amerikanere skifter i økende grad til å kjøpe mat og forbruksvarer fremfor generelle varer, noe som sannsynligvis vil ha en negativ effekt på selskapets marginer dette året, ifølge Rainey.

Det er forventet at leker, elektronikk, hjem og klær vil se en nedgang i etterspørselen.

Walmart-ledelsen forventer at salget på samme butikk i USA vil stige mellom 2 og 2,5 prosent for det kommende regnskapsåret, ekskludert drivstoff.

Utenom drivstoff har Walmart også fått en større andel av forbrukermarkedet gjennom sin enhet Sam’s Club, som så en økning i salget på 12,2 prosent i fjerde kvartal.

Walmart har også klart å gjøre fremskritt med overskuddet av usolgte varer som samlet seg opp på lagre eller på salgsavdelinger i fjor.

Lagerbeholdningen er nå omtrent uendret sammenlignet med for et år siden og er ned 3 prosent for Walmart-lokasjoner i USA, ifølge Rainey.

Sammenlignbare salg på amerikanske Walmart-lokasjoner økte med 8,3 prosent for det siste kvartalet, mens amerikanske netthandelssalg økte med 17 prosent fra året før.

Selv om Walmart er en stor detaljvarekjede som hovedsakelig opererer i USA, kan endringer i den amerikanske økonomien påvirke økonomiene til andre land, inkludert Norge.

Hvis USAs økonomi går inn i en resesjon, kan det påvirke den globale etterspørselen etter norsk eksport, og redusere verdien av norsk valuta. Dette kan igjen påvirke norske bedrifter og forbrukere.

På kort sikt kan prisøkningene som Walmart og andre amerikanske detaljhandlere opplever på grunn av inflasjon, påvirke importprisene til norske forhandlere og dermed øke kostnadene for norske forbrukere.

På den annen side kan Walmart og andre amerikanske detaljhandlere som forhandler norske varer, øke sin etterspørsel etter norske produkter hvis inflasjonen fører til at forbrukerne i USA søker etter rimeligere alternativer fra utlandet.

Alt i alt vil Walmart og den amerikanske økonomien sannsynligvis ha en viss innvirkning på norsk økonomi, men i hvilken grad og hvordan det vil påvirke, avhenger av mange faktorer som utviklingen i den globale økonomien og utviklingen i valutakurser.

 

Original artikkel i linken under

Terje Pettersen

Initiativtaker til Antiglobalisten.

You may also like...