Derimot: Vi nærmer oss et globalt vendepunkt. NATO smuldrer opp innenfra mens BRICS styrker seg. – Derimot
derimot.no:
Den økonomiske og politiske utviklingen favoriserer Kina og Russland, mens den varsler katastrofe for Vesten og Ukraina

Av Larry C. Johnson

Jeg vil rette oppmerksomheten din mot en nylig artikkel i Bloomberg News om Kinas handelsforhold til Afrika og de alvorlige konsekvensene dette har for Donald Trumps forsøk på å tvinge frem en kursendring i Kinas politikk overfor Russland. Ifølge Bloomberg:
Med en årlig økning på 25 % til 122 milliarder dollar, har veksten i salget til det afrikanske kontinentet med 1,5 milliarder mennesker langt overgått andre store markeder i år, mens bestillingene fra USA stupte. Kinas eksport til Afrika hittil i 2025 er større enn hele 2020, og er på vei til å overstige 200 milliarder dollar for første gang.
Selv om handelsforholdet ikke viser tegn til å bli mindre skjevt, med Kina som har et langt større overskudd med Afrika enn i fjor, åpner Beijing nå sitt hjemmemarked samtidig som landet griper muligheten til å dekke kontinentets behov for infrastruktur …
Økende proteksjonisme i Washington har gitt Afrika en ekstra grunn til å kjøpe fra Beijing. En rekke varer fra mer enn 30 nasjoner på kontinentet, som tidligere hadde tollfri adgang til det amerikanske markedet gjennom African Growth and Opportunity Act, blir nå pålagt ulike tollsatser av Trump-administrasjonen.
Bare i første halvdel av 2025 signerte Afrika byggekontrakter med Kina verdt 30,5 milliarder dollar, ifølge en rapport i juli fra Griffith University i Australia og Green Finance & Development Center ved Fudan-universitetet i Shanghai. Det er fem ganger mer enn samme periode i fjor, og mest av alle regionene som inngår i Xis infrastrukturinitiativ.
Jeg mener dette er nok et datapunkt som viser til den dramatiske omstruktureringen av den internasjonale finansielle og kommersielle infrastrukturen som nå er i gang – og som markerer slutten på USAs dominans, særlig når det gjelder internasjonal handel. De følgende to diagrammene burde ta fra Trumps økonomiske rådgivere enhver forestilling om at Kina er avhengig av USA for sine eksportmarkeder, og at det ikke finnes alternativer. Afrika sier noe annet.


Jeg tror vi er vitne til starten på et tidsskille der mange land i det globale sør slutter å bruke dollaren og øker bruken av kinesiske yuan. Med andre ord: Kina tilbyr lavrentelån til land i det globale sør, i stedet for at disse landene tar opp dyrere lån i amerikanske dollar. Beatles tok feil … penger kan faktisk kjøpe deg – eller i dette tilfellet Kina – litt kjærlighet.
Uavhengig av dette, men like foruroligende, er effekten Trumps tollsatser har på varer som sendes via post. For å være ærlig hadde jeg aldri vurdert dette som en mulig negativ konsekvens for økonomien, men tallene er skremmende. Ifølge Verdenspostforeningen (UPU):
Det globale nettverket opplevde at posttrafikken til USA nesten stanset helt opp etter at de nye reglene trådte i kraft 29. august 2025. Reglene påla for første gang transportører eller godkjente aktører under US Customs and Border Protection (CBP) å innkreve og videreformidle toll. Flyselskaper og andre transportører signaliserte at de ikke var villige eller i stand til å bære dette ansvaret, og postoperatører hadde ennå ikke etablert forbindelse til CBPs liste over godkjente aktører. Resultatet var store driftsforstyrrelser.
Data som utveksles mellom postoperatører gjennom UPUs elektroniske nettverk, viser at trafikken fra UPU-medlemsland til USA falt med 81 % fredag 29. august – den dagen reguleringen ble innført – sammenlignet med fredag 22. august.
Videre informerte 88 postoperatører UPU om at de har suspendert noen eller alle posttjenester til USA inntil en løsning er på plass. Dette understreker den omfattende virkningen av USAs presidentordre som fjernet tollfritaket (de minimis exemption) for lavverdivarer.
Dette er ikke enkelttilfeller. Den globale skipsfarten bidrar også til inflasjonsbekymringer: antallet skip som nå må seile rundt Afrika i stedet for å bruke Rødehavet/Suezkanalen – på grunn av Houthienes blokade av israelsk-tilknyttede skip i den vannveien – driver opp transportkostnader og skaper forstyrrelser i forsyningskjedene.
Samtidig, på det tidspunktet da Europa – særlig Storbritannia, Frankrike og Tyskland – er på sitt svakeste økonomisk og politisk, slo president Donald Trump dem i hodet med en ny tollmanøver som legger hele presset på Russland over på deres skuldre … Og det er en byrde de ikke klarer å løfte:

Europa har fått klar beskjed: hvis de ønsker harde sanksjoner mot Russland, må de ta det første steget og også ramme India og Kina med knusende tollsatser. Men Europa er uvillig til å gjøre dette. Det betyr at Trump ikke har noe press på seg til å handle ensidig mot Russland, India eller Kina. Jeg vet ikke om dette var hans plan fra starten av, men effekten er genial.
Midt i all denne økonomiske uroen og oppstyret, øker den russiske offensiven i Donbas i styrke, og posisjonen til den ukrainske hæren blir mer skjør for hver dag som går.
Forsidebilde er KI-generert