Derimot: «Grønn» Ammoniakk: Statlig organisert og finansiert miljøkriminalitet – Norge blir en giftbombe. – Derimot

derimot.no:

Av Mona Lisa Burley

Det er forferdelige ting som er i ferd med å skje. Norge blir gjort til en giftbombe. Og dette går under radaren på både media og sikkert 99% av det norske folk. Dermed får vi ikke mulighet til å protestere, før det er for sent.

Det handler om at det skal etableres 16 ammoniakkfabrikker i Norge, med tilhørende skipstrafikk inn og ut av fjordene og langs norskekysten.

Ammoniakk er ekstremt giftig og etsende. Innenfor en radius på flere hundre meter vil ammoniakkgassen drepe alt liv, både mennesker og dyr. De som oppholder seg litt lengre vekke, vil bli påført livstruende og livsvarige skader.
Ammoniakk etser slimhinner og fører til blindhet, lunger som sveller og fører til kvelning innen få minutter der konsentrasjonen er stor nok.

Ammoniakkgassen er tyngre enn luft og legger seg som en gift-tåke på bakkenivå, og vil spres over uendelige avstander med vindretningen. En liten ulykke i Litauen førte til at folk helt oppe i Sør-Finnland rapporterte svie i øynene. Det forteller litt om spredningspotensiale av ammoniakkgassen.

Ammoniakk står for hovedmengden av forurensning i Europa, til tross for at ammoniakk frem til nå kun har vært brukt i små kjølelagre og på gårder osv. og ikke kan sammenlignes med de enorme fabrikkene som skal komme nå.

De nye «grønne» ammoniakkfabrikkene, er tusenvis av ganger større enn de små kjølelagrene. De «grønne» fabrikkene skal produsere 100.000 tonn årlig.

Utbyggerne og «ja-politikere» hevder at sikkerheten er helt på topp i de nye ammoniakkfabrikkene, og DSB (dep. for sikkerhet og beredskap) hevder at det vil gå millioner av år mellom hver ulykke.

MEN, ingen kan garantere mot menneskelig svikt, eller sabotasje, terror eller krigshandling. Og da er det ikke snakk om katastrofe, men STOR-katastrofe.

Når de vil plassere slike ekstremt giftige fabrikker inne i små bygder uten evakueringsmuligheter, så vil katastrofen bli total.

Mange tusenvis av mennesker og dyr kan dø eller bli livsvarig skadet. Et eksempel på bygd hvor det er en gedigen ammoniakkfabrikk på trappene, er Sauda. I Sauda er det ikke evakueringsmuligheter. Vinterstid er det kun en’ vei ut av Sauda, og den er til tider stengt av div. årsaker, vær vind flom eller ras. Fjellene rundt bygda vil sørge for at ammoniakkgassen blir konsentrert i bygda.

Altså, basert på estimater og ikke erfaring, er det angivelig liten risiko for lekkasje fra fabrikken. MEN, ulykke kan skje ved lossing av ammoniakk på båtene, fraktebåter kan grunnstøte/kollidere og synke på vei inn og ut av fjordene eller langs norskekysten.
I tillegg vil trailere som frakter ammoniakk være utsatt for ulykker inn og ut av smale svingete og rasutsatte norske veier.
Vi får da miljøkatastrofe uten sidestykke, som vil være på nivå med Tsjernobylulykken, minst.

Dersom en båt med ammoniakk får lekkasje ved kollisjon/grunnstøting/forlis, vil det være bortimot umulig å redde mannskapet ombord på båtene, og alt liv i havet vil dø i mils omkrets. I tillegg vil ammoniakkgass over havnivå drive med vinden mot land og by, mot oljerigger og mot annen skipstrafikk på havet. Som sagt, ammoniakkgassen forsvinner ikke opp i lufta, men vil spre seg som en tåke av etsende gift på hav/bakkenivå og også blandes med vann.

Med 16 stk slike giftfabrikker i Norge, med tilhørende båttrafikk inn og ut av fjordene, vil Norge bli en giftbombe som når som helst kan forårsake mijøkatastrofe og død av uante dimensjoner. Det handler om UTÅLELIG RISIKO.

Hvert år forliser ca 20 skip i verden, og hvis disse drives av ammoniakk vil det skape stadig mer forurensning som verden ikke vil klare å bli kvitt. Giften vil spre seg og etterhvert forgifte både havet og lufta vi alle er avhengig av for å leve. Ulykker vil skje, garantert. Det er ikke spørsmål om hvorvidt det skjer eller ikke, men NÅR.

På toppen av det hele, vil ammoniakkdrevne båter spy ut forurensning i form av partikler som vil forgifte og skade både ozonlaget og lufta vi puster i. En MIT-undersøkelse viste at dette vil føre til hundretusener av ekstra dødsfall årlig.

Disse «grønne» ammoniakkfabrikkene er altså ikke grønne i det hele tatt. Tvert imot er de giftbomber med potensiale til å skade og drepe liv i stor skala.
Det hjelper ikke at ammoniakkdrevne skip vil bli såkalt nullutslipp av CO2, når ammoniakk vil skade miljøet på langt verre måter.

Ammoniakklekkasjer vil også forgifte drikkevann og elver, der ammoniakkgass ved en lekkasje kommer i kontakt med vannet.

Ammoniakkfabrikkene vil i tillegg kreve ekstremt mye energi, i følge NRK vil en’ fabrikk kreve energi tilsvarende 4 stk Altakraftverk, og produsere ammoniakk kun til 7 stk båter. Ergo vil vi få uendelig mange vindturbiner på toppen av det hele, med den forurensningen og fugledøden som følger med.

Energibehov og kostnad er sjokkerende nok, men det viktigste av alt og som må trumfe alt, er miljø og LIV OG HELSE til mennesker og dyr inkl. maritimt liv på denne planeten.

Befolkningen i små bygder kjemper sin livs kamp mot disse fabrikkene, men det hjelper ikke hvis lokalpolitikerne kjører sitt eget løp og vedtar fabrikkene uansett.
Alt handler visst om å bli «grønnest mulig», hvor dødelig etsende gift er helt OK bare det kan kalles «grønt».

Det har vært stort sett NULL informasjon i media om faremomentene ved ammoniakkproduksjon i Norge. Og utbyggerne som stort sett er utenlandske eiere, får mangfoldige millioner i statlige subsidier. Så de vil kun fremme positiv propaganda om ammoniakken.

Vi må si nasjonalt NEI til ammoniakkfabrikker i Norge. Og tiden er knapp, det står nå 16 stk slike monstre på trappene til å gjøre Norge til en giftbombe. Det handler om statlig organisert og finansiert miljøkriminalitet som må stoppes.

Lenker om dette emnet:

Hvor skal de 16 ammoniakkfabrikkene komme i Norge?
https://www.oceanhywaycluster.no/news/infrastruktur-ammoniakk-prosjekt

Cicero, Oslo, forsker på ammoniakk og skriver her: «AMMONIA: Climate and environmental impacts of green ammonia (NH3)» «However, the production and use of ammonia come with other climate and environmental challenges due to its alteration of the Earth’s nitrogen cycle.» «Emissions of ammonia to air may lead to formation of fine particles through complex atmospheric chemistry and aerosol processes, affecting air quality and human health. The particles also affect climate through reflection of sunlight. Use of ammonia leads to emissions of nitrous oxide (N2O), a long-lived and potent greenhouse gas. N2O is currently also the dominant gas depleting the ozone layer, which protects us from harmful UV radiation. Atmospheric impacts due to nitrogen oxides (NOx) add to the complexity. According to the 2021 report of the IPCC, the representation of ammonia in models is rather unsatisfactory with great uncertainties. Before introducing new ammonia technologies on a large scale, we need to thoroughly understand current atmospheric impacts of ammonia.» https://cicero.oslo.no/no/prosjekter/ammonia

SG Safety skriver: «NH3 – Giftig gass Ammoniakk er en fargeløs, giftig gass med stikkende lukt. Gassen er brennbar, men vanskelig å antenne. Ammoniakk er lettere enn luft, vekt i forhold til luft er 0,6. Væske som fordamper vil derimot danne en kald tåke som er tyngre enn luft og legger seg langs bakken. Ved lekkasje kan gass-skyer av ammoniakk spre seg utover områder avhengig av vindforhold. Gassens sterke lukt gjør det lett å oppdage lekkasjer tidlig. På den andre siden vil lukten lett kunne føre til bekymring fra folk i nærområdet dersom gassen sprer seg.» «Forgiftning Ammoniakk er en base som virker etsende på slimhinnene. Ammoniakk fordamper raskt, og vil irritere luftrør og bronkier. Man må hoste og blir hes, med risiko for kvelning. Behandlingen består i å drikke store mengder vann eller melk. Utvikler det seg heshet, bør den som er forgiftet legges inn på sykehus, fordi luftveiskomplikasjonene krever omhyggelig overvåking og eventuelt hurtig behandling.» https://www.sgsafety.no/ammoniakk-bruksomrader-og-farer

De nye «grønne» ammoniakkfabrikkene er et gedigent eksperiment. Norge er første land til å etablere slike fabrikker, og såvidt jeg vet finnes de ikke i verden fra før. NRK: » Her kjem Europas første fabrikk for grøn ammoniakk På denne tomta kjem ein ammoniakkfabrikk til 4 milliardar kroner. Draumen er at den norske skipsfarten skal bli fossilfri.» https://www.nrk.no/vestland/her-kjem-europas-forste-fabrikk-for-gron-ammoniakk-1.16334234

Forskningsleder Anders Valland i SINTEF: «Kritisk til grønn storsatsing «Ammoniakk er et guffent stoff som er både giftig og etsende, ifølge forskningsleder Anders Valland i Sintef. Han er på langt nær sikker på at det er fremtidens drivstoff for skipsfarten.» «– Ulempen med ammoniakk er første og fremst at det er et guffent stoff som er farlig for mennesker og vannbårne organismer. Det er både giftig og etsende, og er et stoff som skal behandles med stor respekt og varsomhet. Forskningslederen legger også til at selv om ammoniakk er et karbonnøytralt drivstoff, kan det medføre utslipp av lystgass, som er en rundt 300 ganger kraftigere klimagass enn CO2.» https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/27/7792086/kritisk-til-gronn-storsatsing

‘Green ammonia as a shipping fuel could cause hundreds of thousands of extra deaths per year’: MIT study – Hydrogen Insight
Noelle Selin, co-author and MIT professor, said: “There is a potential for ammonia in shipping to be beneficial for both climate and air quality, but that requires that regulations be designed to address the entire range of potential impacts.

https://www.hydrogeninsight.com/transport/green-ammonia-as-a-shipping-fuel-could-cause-hundreds-of-thousands-of-extra-deaths-per-year-mit-study/2-1-1680924

SPECIAL REPORT | Burns, blindness and agonising deaths: is it safe to ship hydrogen-derived ammonia around the world? – rechargenews.com

https://www.rechargenews.com/energy-transition/special-report-burns-blindness-and-agonising-deaths-is-it-safe-to-ship-hydrogen-derived-ammonia-around-the-world-/2-1-1267513

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar