Derimot: F-35, Norges dyreste og verste militære investering. Bare halvparten er operative til enhver tid.

derimot.no:

Da Norge skulle motta de første F-35 maskinene ville noe ha en takkemesse for dette i Nidarosdomen. Så vanvittige er noen blitt. Dette ble heldigvis ikke noe av. I dag hører vi ikke noe om disse flyene og årsaken finner vi i artikkelen under. De står for det meste på bakken for å repareres.

Sansynligvis er dette den verste feilinvesteringen i det norske forsvarets historie. Flyene er et angrepsvåpen og ikke bygget for forsvar, noe som forteller at de inngår som en del av USAs fremskutte aggressive strategi overfor Russland. De bidrar til å gjøre landet vårt mer utrygt for de vil bli brukt til angrep inne i Russland i tilfelle en konflikt. I dag ligger de som en gjøkunge i det norske forsvarets reir og eter opp alt som skulle vært brukt til andre formål.

Se intervjuet med Pierre Sprey (konstruktør av F-16) om F-35.

Norge er det Nato-landet som har kjøpt fleste slike maskiner i forhold til folketallet. Vi ledes av folk som er i lommene på USA krigsindustri og som ikke tjener våre nasjonale interesser.

Knut Lindtner
Redaktør

Amerikas militære greier ikke å reparere sine egne jagerfly, de som har kostet 1,7 billioner dollar.

Bare halvparten av USAs flåte med F-35 kampfly er operative til enhver tid. Det skyldes problemer med reparasjoner, som må gjennomføres av andre kontraktører.

Av Matthew Gault.

Akkurat som Apples nye iPhone, er Amerikas F-35 Joint Strike  Fighter kostbare og vanskelige å reparere uten at de som opprinnelig produserte dem kommer inn i bildet. Ifølge en ny rapport fra Government Accountability Office (GAO), en slags vakthund-gruppe i Washington, er F-35-flyene bare klare for oppdrag omtrent halvparten av tiden.

En hel del av disse kostbare flyene står på bakken fordi de venter på reservedeler. F-35 er et problematisk  fly som har vært på GAOs radar i flere år. 

I dere nye rapport om flyet heter det: «Forsvarsdepartementet og det militæret må revurdere den framtidige strategien til disse flyene». De ønsker å få vite hvorfor flyene bruker så mye tid på bakken og ikke i luften.

«F-35-flåtens kapasitet – altså hvor ofte de kunne gjennomføre sine oppgaver – var på omtrent 55 % i mars 2023, langt under programmet.», heter det i GAO-rapporten .

«Det opprinnelige programmet ligger langt etter planen når det gjelder aktivitetene i vedlikeholds-verkstedene.  Som et resultat går reparasjonene så sakte at mer enn 10 000 fly venter på å bli reparert».

F 35 har vært og er et utrolig pengsluk.

Slik det er nå er tilsynet og vedlikeholdet av F-35-flyene lagt ut til tredjeparter.

Om noe går i stykker på et F-35, skal det nå bli fikset av en forsvars-kontraktør, og ikke av militære ingeniører. Det er en av grunnene til at flyene er så dyre.

«Forsvarsdepartementet antar et de samlede kostnadene for programmet er på mer enn 1,7 billioner dollar for levetiden til flyene. Mesteparten av utgiftene, omtrent 1,3 billioner dollar, består av å vedlikeholde flyene», sier GAO. 

Det har lenge vært et mål for Pentagon å overta rutine-vedlikeholdet av flyene, men det har ikke gått bra, 

Når noe gikk i stykker på et F.35-fly, tok det Pentagon i gjennomsnitt 141 dager å reparere det. Det er lang tid for et fly  å bli stående på bakken. Men det er faktisk en forbedring fra forrige gang GAO kom med en rapport – i 2017. Da tok det forsvarsdepartementet 172 dager å fikse en del til flyet. 

Målet er å komme ned til 60 dager.

«De som styrer programmet regner med å ha flere reservedeler i andre halvdel av 2023. Dette vil forbedre reparasjons-tiden», sier GAO.

«Men de sier at de fortsatt er flere år unna å oppnå programmets mål».

Andre eksempler har bare blitt verre. I 2019 var det et etterslep på 4300 fly som ventet på å bli reparert. Og i 2023 var altså dette økt til 10.000. 

Men GAO sier at noe av dette kommer av at antallet F-35 har økt. Men problemet ventetiden på reparasjonsdeler har blitt så dårlig at Forsvarsdepartementet simpelthen kjøper nye deler i stedet for å vente på at tidligere feil skal rettes opp.

«Ifølge ansatte i Forsvarsdepartementet, er det blitt praksis å mene at de som står for programmet ikke har tro på en bærekraftig løsning», sier GAO.

Så de velger altså en kostbar løsning.  Å kjøpe nye deler i stedet for å reparere gamle deler er grunnen til at F-35 vil koste USA 1,7 billioner dollar. Ifølge GAO ligger Pentagon 12 år etter planen om å få reparasjons-verkstedene opp å gå.

Konstruktøren av F-16 har omtalt dette flyet som en flygende kalkun av konstruktøren av F-16, Pierre Michel Sprey . Det kan fly, men har ingen spesielle flygeferdigheter.

De militære skal kunne  være i stand til å reparere 68 enkeltkomponenter selv, Det omfatter ting som utskytningsseter, landingsutstyr og strømstyringssystemer. 

Nå kan de bare reparere 44 av disse komponentene. Alt annet må gå til andre kontraktører. 

«Forsinkelser i F-35-programmets vedlikehold har flere effekter. Det forsinker tiden det tar å reparere, det blir mangel på komponenter som må repareres, og lavere beredskap», sier GAO.

F-35 har lenge vært et fly som skaper problemer. I forrige uke etterlyste man et F-35B-fly over Sør-Carolina etter at piloten hadde skutt seg ut. 

Det tok flere timer før Pentagon fant flyet etter at det hadde krasjet. 

Og dette er bare den siste av en lang rekke ulykker og uhell med ødelagte F-35-fly i de siste årene. 

Hver gang et F-35-fly begynner å brenne eller piloten ved et uhell kommer til å skyte seg ut, tjener kontraktørene mer penger. Og de samlede utgiftene til prosjektet fortsetter bare å øke.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

https://www.vice.com/en/article/y3w5ay/america-cant-repair-its-own-dollar17-trillion-jet

Forsidebilde: Wikipedia

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...