Derimot: Russland-hatet får konsekvenser. Tysk bilindustri taper nå marked og penger. – Derimot
derimot.no:
Meldingen taler for seg selv. Når kostnadene ved å produsere varer øker mer enn hos konkurrentene, vil stadig færre kjøpe produktene. Alle forstår dette. Likevel inngår EU – ved Ursula von der Leyen – en avtale med USAs president på hans hjemmebane i Skottland, hvor hun forplikter EU til å selge sine varer 15 % dyrere i USA, uten at USA gir noe tilsvarende tilbake overfor EU.
I tillegg binder EU seg til å kjøpe dyr, nedkjølt (flytende) gass fra USA i stedet for billig rørgass fra Russland. Enhver med vett og forstand forstår at dette vil føre til ytterligere fordyring av tyske varer på verdensmarkedet. Og når EU – igjen ved von der Leyen – også forplikter seg til store fremtidige investeringer i den amerikanske energisektoren, da er knefallet komplett.
Resultatene av denne politikken – eller begynnelsen på dem – ser vi i artikkelen under. Men det kommer mer. EU har i praksis isolert seg fra verdens raskest voksende markeder, nemlig BRICS-landene. Nå har unionen bare USA og dets satellitter å lene seg på. Og USA har på sin side fått seg en synkende partner som vil trekke dem med ned i dypet.
At de fleste politiske ledere i EU – med noen få unntak – oppfører seg som lydige pudler som hopper når noen sier hopp, er åpenbart. De tjener ikke sine egne folk, men sin egen karriere. Det som derimot er en gåte, er hvordan næringslivsledere kan mene at de har noe å tjene på dette. Deres oppgave er tross alt å skape verdier og få kapitalen de forvalter til å vokse.
Før eller siden må det komme et opprør innad i EU mot den nåværende ledelsen. For dette er zombienes marsj mot stupet. Og drivkraften bak det hele er dette forrykte hatet mot Russland – et hat som lammer og fullstendig forblinder.
Knut Lindtner
Redaktør
BMW melder om 29 % fall i overskudd
Tysk bilindustri sliter med høye energikostnader, amerikanske tollsatser og økt konkurranse
av RT.COM

Den tyske bilgiganten BMW har rapportert et kraftig fall i overskuddet for første halvår, et resultat av amerikanske tollsatser, svak etterspørsel og økende konkurranse fra Kina. Selskapet meldte om et overskudd etter skatt på 4 milliarder euro (4,6 milliarder dollar), en nedgang på 29 % sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en selskapsrapport som ble publisert torsdag. Dette markerer BMWs tredje førstehalvår på rad med nedgang.
BMW opplyste at amerikanske importtollsatser på biler og bildeler, innført av president Donald Trump i april, tynget resultatene betydelig.
EU-bilprodusenter forsøker fortsatt å tilpasse seg den nye tollsatsen på 15 % som ble avtalt mellom Washington og Brussel, og som trer i kraft i august. Handelsavtalen, signert på søndag, har utløst sterke reaksjoner i EU, der enkelte tjenestemenn har kalt den «skandaløs» og «en katastrofe», og kritisert at den ikke oppnådde noen innrømmelser fra Washington.
BMW oppga ikke hvor mye de amerikanske tollsatsene kostet i første halvår, men advarte om at handelsrelaterte avgifter kan kutte bildivisjonenens driftsmargin med opptil 1,25 prosentpoeng i år – noe som potensielt kan koste selskapet milliarder. Konsernsjef Oliver Zipse ønsket tollavtalen velkommen, men understreket at tollsatsene fortsatt belaster eksporten og rammer forbrukerne.
BMW pekte også på økt «konkurransepress», spesielt fra kinesiske produsenter.
Andre tyske bilgiganter har meldt om enda kraftigere fall. Volkswagen og Audi så overskuddene stupe med over en tredel, mens Mercedes’ overskudd falt med mer enn 50 %. Nedgangen i bilindustrien har økt bekymringen for helsetilstanden i EUs økonomiske lokomotiv. Tyskland gikk inn i resesjon i fjor, og IMF anslår nå nullvekst i 2025 – den svakeste prognosen blant G7-landene.
https://www.rt.com/business/622346-bmw-profits-fall-us-tariffs