60-80% av Twitter-kontoene som publiserer om krigen i Europa er roboter, 90% er pro-Ukraina
Politikeren.com:
Mellom 60 og 80 prosent av Twitter håndterer innlegg om Russland-Ukraina-krigen kan være bot-kontoer, har forskning fra forskere fra University of Adelaide, Australia, funnet.
Blant andre påvirkninger kan disse bot-kontoene ha presset folk til å flykte fra hjemmene sine under konflikten mellom disse to landene, la forskerne til.
Forskerne fant også flere “pro-Ukraina”-kontoer enn “pro-Russland”-kontoer.
Artikkelen med tittelen «#IStandWithPutin versus #IStandWithUkraine: The interaction of bots and humans in the discussion of the Russia/Ukraine war» ble utgitt 20. august.
Forskerne studerte 5,2 millioner innlegg på Twitter – tweets, retweets, sitater og svar på tweets – delt mellom 23. februar og 8. mars i år for å forstå hvordan bot-aktivitet kan påvirke nettdiskusjoner rundt Russland-Ukraina-konflikten og hvordan roboter kan påvirke menneskelige følelser.
Studieinnleggene inneholdt hashtagger som “StandWithPutin”, “(I)StandWithRussia”, “(I)SupportRussia”, “(I)StandWithUkraine”, “(I)StandWithZelensky” og “(I)SupportUkraine”.
Bot-kontoer ble identifisert ved hjelp av Indiana Universitys Botometer – en programvare som hjelper med å identifisere en bot-konto.
“Vi kan si at mellom 60 prosent og 80 prosent av kontoene som twitret hashtaggene vi studerte i løpet av de to første ukene av krigen var roboter, bestemt ved hjelp av botometeret,” sa Joshua Watt til en indisk avis.
Ifølge Watt er det ikke klart om robotene påvirket folk til å flykte fra Ukraina eller Russland.
Watt la til: “Vi kan ikke konkludere hvor dette skjer på grunn av at vi ikke har noen geografisk informasjon om opprinnelsen til kontoer.”
“Vi kan konkludere med at botkontoene påvirker mer diskusjon rundt flytting/flukt/reise eller opphold i et land/sted.”
FLERE PRO-UKRAINA BOT-KONTOER
Ifølge forskerne var 90,16 prosent av kontoene som twitret om krigen mellom Russland og Ukraina «pro-Ukraina», og bare 6,80 prosent var «pro-Russland».
“Balanserte kontoer” – de som viste blandet oppførsel – utgjorde 3,04 prosent.
«Pro-Russland»-kontogruppen har de største utadgående informasjonsstrømmene og betydelige strømmer til en rekke andre grupper, og har en positiv informasjonsflyt til både «pro-Ukraina» og «Balanserte» kontogrupper, observerte forskerne.
Dette betyr at ekte pro-Russland-brukere kan påvirke flere brukere på Twitter enn ekte brukere som er pro-Ukraina.
Forskerne fant “en pigg” i roboter 2. og 4. mars.
Den første toppen er på linje med Russland som fanget Kherson (en by i Ukraina), men også da hashtaggene #(I)StandWithPutin og #(I)StandWithRussia var på vei.”
Undersøkelsen fant også at 12.00 til 13.00 var “den mest populære tiden” for å tweete til enhver tidssone.
Den mest brukte bottypen både av pro-ukrainske og pro-russiske sider er de “selverklærte robotene – kontoer som er gjennomsiktige om å være roboter – “som tyder på at myndighetene har identifisert disse robotene som mest nyttige i en informasjonskrigføringskampanje. .
Selverklærte bot-kontoer har ordet ‘bot’ i brukernavnet eller biografien.
Forskningen fant også at den pro-ukrainske siden brukte flere astroturf-roboter enn den pro-russiske siden.
Astroturf-roboter er hyperaktive politiske roboter, som kontinuerlig følger andre kontoer for å øke antallet følgere til kontoen deres og systematisk sletter innhold fra kontoen deres.
HVORDAN BOTER UTLØSER FØLELSER
Forskningen studerte ordene som oftest vises i bot-kontoene for å merke seg at “selverklærte roboter driver mer angst for styrende organer.
Fra et pro-russisk perspektiv kan dette føre til mer forstyrrelse i Vesten, og fra et pro-ukrainsk perspektiv kan dette skape mer trøbbel i Russland».
Forskningsartikkelen observerte at robotene også utløser angst ved å bruke angstrelaterte ord, hvorav et flertall er “omringende frykt og bekymring”.
Forskerne argumenterte derfor for at roboter og automatiserte kontoer “kombineres for å øke frykten i den generelle diskusjonen om Russland/Ukraina-krigen”.
Bottene øker også nettdiskusjonen rundt bevegelse, observert i forskningsoppgaven, ved å tweete innlegg med ord som “bevege seg”, “gå”, “gå” og “forlate”, som potensielt er assosiert med å bli eller flykte fra landet.
Å kombinere dette med økning i angst antyder at roboter kan påvirke folks beslutninger rundt om de skal flykte fra hjemmene sine eller ikke, hevdet avisen.
Er du fornøyd med innholdet som deles på politikeren kan du bidra til nettstedets utgifter med en liten donasjon via PayPal-kontoen. Alle donasjoner brukes utelukkende til å betale for domener, abonnementer, bilderettigheter og vedlikehold av nettsiden. Link til paypal.