Sterk kritikk av F-35 programmet i USA. Kritikken gjelder naturligvis også de norske F-35- flyene.
I artikkelen under som dreier som situasjonen i USA der flyene produseres, fremgår det at de ikke fungerer som de skal, de er fulle av feil og er alt for dyre. Kritikken som fremkommer fra denne offentlige høringen gjelder naturligvis også de norske flyene.
Vi har her på derimot.no hatt en rekke artikler om saken så for oss er dette bare en bekreftelse av ting vi har hevdet hele tiden.
Men i det offisielle Norge er det helt stille, både når det gjelder kritikk av innkjøpene og driften av flyene. Det er ingen grunn til å anta at vi har fått bedre fly enn de en sliter med i USA. Hvor er de kritiske mediene?
Knut Lindtner
Redaktør
Kongressmann til F-35-produsentene: «Hva i helvete er det dere holder på med?»
Lovgiverne har funnet ut at forsvarsdepartementets jagerfly ikke passerer testene, og at det i flyets levetid vil koste 1,3 billioner (1300 milliarder) dollar å gjøre det funksjonelt.
Av Nick Cleveland-Stout
I en opphisset høring i House Subcommittee on Readiness på torsdag spurte flere av lovgiverne forsvarsdepartementets embedsmenn om programmet for F-35-jagerflyene.
Det har vist seg at en rapport fra Government Accountability Office (GAO) som kom på mandag har avslørt større, uløste defekter med flyet.
I sin åpnings-uttalelse kom lederen for underkomiteen demokraten John Garamendi fra California med flere saker om mangler – det han kaller logistiske utfordringer på flyet.
Det inkluderer hva det vil koste å operere flyet og å vedlikeholde det; tilgjengelighet; hva reservedeler vil koste; og kamp-kapasitet. Og dette gjelder altså det dyreste våpensystemet i Pentagons historie.
«i de siste årene har det blitt klart at vedlikeholdet er den mest akutte utfordringen på lengre sikt når det gjelder F-35-programmet.
Vedlikeholdet vil beløpe seg til 80 % av hva flyet koster i deres levetid. Det vil koste helt utrolige 1300 milliarder dollar.
Stort sett gjelder dette reservedeler og dårlig pålitelighet og vedlikehold.
Et gjennomsnittlig F-35-oppdrag vil kunne dekke bare 55 prosent av det man skulle vente, og ynkelige 30 prosent av det man kunne vente av flyets kapasitet under oppdrag».
General-løytnant Eric Fick som overvåker programmet, var svært moderat i sine svar. Han påstår at det har vært snakk om finansiering, eller at man kan skylde på kontraktørene, men at F-35-programmet har «hatt betydelig framgang».
Spesielt fokus var det på Autonomic Logistics Information (ALIS) – altså flyets informasjons-infrastruktur.
Ifølge GAO-rapporten står dette overfor «langsiktige utfordringer, inkludert teknisk kompleksitet, dårlig brukervennlighet og unøyaktig eller manglende data».