Sanksjoner har utløst et kappløp om russisk olje – til Kievs harme

Politikeren.com:

Read Time:2 Minute, 39 Second

Alle tankskip som bringer Russlands olje til Asia tjener nå høyere enn før invasjonen. Blant dem er også greske operatører. Paradoksalt nok nyter de godt av sanksjonene. Det er derfor Ukraina er forbanna.

Vestlige sanksjoner har ikke klart å kvele russisk oljeeksport. Tvert imot. Moskva omdirigerer råoljen til sine mer enn villige asiatiske kjøpere, Kina og India.

Europeiske redere, spesielt private greske operatører, fraktet mye av Russlands olje i månedene før EUs forbud mot russisk oljeimport trådte i kraft. Spesielt de siste to månedene har greske tankereiere blitt stadig mer involvert i russisk oljefart for å dra nytte av den høyere etterspørselen etter mye billigere russisk olje i Kina og India.

Skipsrederne tjener nå tre ganger det de var før krigen

Greske tankrederier må stoppe transporten av russisk olje når EUs sanksjoner mot import av russisk olje til sjøs trer i kraft i desember i år. Et langt større slag for russisk oljeeksport, med dramatiske konsekvenser for det globale oljetankmarkedet og oljeprisen, kommer fra den andre bestemmelsen i den sjette sanksjonspakken: EU-operatører vil få forbud mot å finansiere sjøtransport av russisk olje til tredjeland.

Inntil sanksjonene trer i kraft, frakter europeiske, spesielt greske, tankereiere mye russisk olje til Asia og tjener mye penger i prosessen. Avsendere fra Hellas, Kina og Tyrkia utnytter ivrig situasjonen, ifølge Bloomberg. Ved å frakte russisk ESPO-råolje fra Kozmino til den kinesiske kysten, kan en reder tjene €1,6 millioner – det tredobles hva de ville ha tjent i Ukraina før krigen.

Zelenskyj skjeller ut Hellas

Ukraina er sint over dette og anklager Hellas for å transportere russisk olje: «Vi ser at greske selskaper leverer nesten den største flåten av tankskip for å frakte russisk olje», sa president Volodymyr Zelenskyy i en tale holdt via videolink på en konferanse som ble sendt i Athen.

“Igjen, dette skjer nettopp når en annen russisk energiressurs blir brukt som et våpen mot Europa og mot enhver europeers familiebudsjett. Jeg er sikker på at dette ikke er i interessene til Europa, Hellas eller Ukraina, sa Zelenskyi.

I det kommende året vil fortjenesten sannsynligvis bli enda høyere

Greske redere anløp 151 russiske havner i Østersjøen og Svartehavet mellom 1. mai og 27. juni, opp 41 prosent fra samme periode i fjor, ifølge data fra Lloyd’s List. Nesten halvparten av all råolje og raffinerte produkter eksportert fra de viktigste havnene i Østersjøen og Svartehavet er blitt fraktet av greske tankskipseiere.

Ifølge dataene er milliardæren George Economous TMS Tankers den største greske aktøren på det russiske markedet og den nest største totalt sett, etter russisk-eide Sovcomflot, som er under vestlige sanksjoner.

Så snart EU-sanksjonene trer i kraft, vil etterspørselen etter olje sannsynligvis forbli høy. Resultatet: Tankskipene skal brukes på andre ruter, sier en administrerende direktør i et gresk rederi til Wall Street Journal. “De kommer til å reise lengre avstander, noe som betyr at de kommer til å tjene mer penger,” la lederen til.

Hvis du er fornøyd med innholdet som politikere leverer så kan du bidra til nettstedets utgifter med en liten donasjon via PayPal-kontoen. Alle donasjoner brukes utelukkende til å betale for domener, abonnementer, bilderettigheter og vedlikehold av nettsiden. Link til paypal.

https://www.paypal.me/politikeren

Les artikkelen direkte på Politikeren

You may also like...