F-35 har vært fulle av data-feil. Stadige oppgraderinger ser ikke ut til å hjelpe.

Derimot.no

Vi har aldri lagt skjul på at dette flyet er en katastrofe for alle parter bortsett fra Lockheed Martin, altså flyprodusenten. Vi har tidligere publisert et utall rapporter som peker på dette, ikke minst Pentagons egne.

Men vi har nå kommet dit hen at det er brukt så mye penger på denne maskinen at en ikke kan eller tør stoppe produksjonen av det. Saken berører så mange beslutningstakere som i så fall vil sitte med skjegget i postkassen og sannsynligvis vil måtte forklare seg politisk om det enorme pengesluket dette flyet representerer.

I Norge vil det også måtte reises spørsmål for vi er det landet som har kjøpt flest fly pr. innbygger i hele verden, hele 52 stk. Hva har de tenkt, skal alle andre forsvargreiner sultefores på grunn av denne «kalkunen», osv?

Ikke bare har flyene vært et pengesluk uten sin like (verdens dyreste produksjons- og innkjøps-program) men de fungerer ikke heller slik det er tenkt. Det er så mye feil og mangler på maskinene at det ikke finnes nok reparasjonskapasitet til å fikse dem. Dermed blir de stående i månedsvis på bakken.

Sukhoj Su-57 er et femte generasjons jagerfly under utvikling i Russland for det russiske flyvåpenet. (Fra Wikipedia)

I praksis betyr det at antallet operative fly er permanent og vesentlig redusert. Og Russland (den tenkte fienden) har nå sine egne og langt billigere fly som matcher F-35 ( og vel så det, sier noen).

F-35 er dessuten dårlig egnet til å forsvare Norge, men bedre som USAs angrepsfly mot Russland. De gir derfor ikke Norge noen militær trygghet, snarere det motsatte for nå vil Russland rette sine våpen mot de norske flyplassene hvor disse er plassert.

Noen har kalt flyene flygende datamaskiner. De er full av dataprogrammer det stadig er feil på. Når disse skal repareres eller justeres må ekspertene hentes fra USA for disse programmene regnes som Lockheed Martin eiendom.

Oppgraderingen av dataprogrammene skal rette på feilene, men i kjølvannet av disse oppstår nye feil. Det er det denne artikkelen forteller om.

Bestillingen av disse flyene skulle vært hevet. De leverer ikke det som er lovet. Regjeringen har brukt penger som en mann på fylla, men ingen tør å si stopp. Sansynligvis har USA i tillegg vrengt armen på ryggen til norske politikere da flyene skulle kjøpes i konkurranse med Eurofighter og Gripen. Og når en mangler politisk mot fortsetter bare skandalen.

Knut Lindtner

Redaktør

USAs oppgradering av F-35 er «ufullkommen og mangelfull» heter det i en rapport.

Software oppgradering til 14 milliarder dollar har ført til «mangelfull og kritisk krigføring» i flyene. Men de blir fortsatt sendt ut.

Pentagon fortsetter å installere ny software i sine F-35 kampfly, selv om programmeringen har vist seg å være spekket med feil. 

Dette rapporterer Bloomberg, som siterer en militær testrapport som snart vil bli publisert.

De som opererer dette flyet har oppdaget mangler «når det gjelder «våpen,  samordning, kommunikasjon og navigasjon, cybersikkerhet og målstyring» som følge av oppgradering.

Dette sier en 13 siders evaluering som medier har fått tak i.

Rapporten legger til at det trenges mer software «justeringer og mer tid og ressurser, noe som fører til forsinkelser».

Dette Lockheed Martin- flyet er svært avhengig av den software som finnes i flyet og som inkluderer mer enn åtte millioner koder.

Oppgraderingen «bør ikke bli publisert», og den har konstant mislykkes i å levere den kapasiteten som var planlagt» sier evalueringen.

Oppgraderingen var ment å utstyre flyet med nye egenskaper og styrke datautstyret og hukommelsen.

Den skulle også utstyre flyet til å ha ombord nye våpentyper, som AIMM-9X Block II luft-til-luft missiler,  allværs Small Diameter Bomb II ammunisjon eller de radar-drpende AARGM-ER missiler, og til og med B-61 atombomber.

Men disse nye prosessene «førte ofte til stabilitets-problemer og/eller negativ virkning», – andre funksjoner som ble oppdaget av de militære enhetene som brukte flyet.

Lockheed Martin F-35 Lightning II – Wikipedia
Lockheed Martin F-35 Lightning II er et multirolle, femtegenerasjons stealth-kampfly utviklet av USA og Storbritannia, med mindre deltakelse fra en rekke partnerland. Flyet finnes i tre varianter; én variant for vanlig takeoff og landing, én STOVL-variant, og én variant tilpasset bruk fra hangarskip. Wikipedia

De rapporterte ofte om «kritisk mangelfull mulighet for krigføring», sier dette dokumentet.

Rapporten skylder på mengder av problemer i utilstrekkelig finansiering, noe som har resultert i at testing ikke var omfattende nok til å sikre at «utilsiktede svakheter ikke ble oppdaget i software-utstyret før det ble levert».

Kostnadene til oppgradering har allerede nådd 14 milliarder dollar, ifølge Bloomberg.

Forsvarsdepartementet i USA sitt F-35-program har så langt nektet å kommentere denne informasjonen. De sier de vil komme med en kommentar når denne rapporten blir offentlig publisert.

F-35 ble lansert av Lockheed Martin som et av de mest avanserte kampfly som noen gang er utviklet. Men de har vært plaget av tekniske problemer og en serie forsinkelser i utviklingen, av kostnadsoverskridelser og funksjonsfeil.

Noe av det siste er at et F-35 Lightning hadde en «landingsulykke» under en drill i Sør-Kina-Havet. Under denne hendelsen ble syv marine-personell skadet.

Tidlig i januar satte Sør-Korea alle sine F-35-fly på bakken, fly som de hadde kjøpt fra USA. Dette skjedde  etter at feil på landingsutstyret tvang en pilot til i gjennomføre en risikofylt kræsj-landing nær en militærbase vest i landet.

Oversatt av Ingunn Kvil Gamst

https://www.rt.com/news/547432-us-f-35-upgrade-deficient/

9 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 9 ganger.

Post Views: 75

Les artikkelen direkte på derimot.no