Derimot: Russisk skip i havsnød: Norsk skip unnlot å plukke opp de russiske sjømennene. – Derimot
derimot.no:
Det norske frakteskipet «Oslo Carrier 3» nektet lille julaften å redde mannskapet på «Ursa Major», som hadde slagside etter et angivelig «terrorangrep» i Middelhavet, hevder rederiet Oboronlogistics som eier det rammede russiske skipet.
Et norsk-flagget skip, «Oslo Carrier 3», nektet å hente russiske sjøfolk fra deres synkende fartøy i Middelhavet, har «Ursa Major», hevdet eieren Oboronlogistics LLC. Selskapet har beskrevet avslaget på redning som et brudd på sjøretten.
Det russiske frakteskipet sank mellom Spania og Algerie mandag, etter å ha blitt sett med slagside. Oboronlogistics har hevdet at fartøyet ble skadet i et «terrorangrep» som involverte «tre påfølgende eksplosjoner» om bord.
Mannskapet forlot skipet og gikk i livbåten sin og satte kurs mot den nærliggende «Oslo Carrier 3». De fikk imidlertid ikke gå om bord på fartøyet, sa Oboronlogistics pressekontor til RIA Novosti fredag 27. desember:
«Livbåten [som fraktet de russiske sjømennene] var på vei mot det norskflaggede skipet «Oslo Carrier 3», som var i nærheten, het det. «Da det nærmet seg fartøyet, nektet det norske skipet, som er bemannet av et delvis russisktalende mannskap, å akseptere Ursa Major-seilerne, med henvisning til et slags forbud.»
Spanske redningsfartøyer plukket imidlertid opp 14 besetningsmedlemmer i live fra livbåten. To sjømenn er fortsatt savnet.
Oboronlogistics har fordømt det norske mannskapets avslag som et åpenbart brudd på sjølovgivningen som sier hvilke fartøyer som er forpliktet til å hjelpe de som er i nød til sjøs med mindre det setter deres eget mannskap i betydelig fare.
Oboronlogistics LLC er under vestlige sanksjoner for sine koblinger til den russiske forsvarssektoren. Sanksjonene inkluderer imidlertid eksplisitte unntak for sjøsikkerhet eller når helsen eller sikkerheten til mannskapet på sanksjonerte fartøyer er i fare.
Den 142 meter lange «Ursa Major» ble bygget i 2009 og var et av de største russiske marinefartøyene, med en bruttotonnasje på omtrent 12.600 tonn. Den var på vei fra St. Petersburg til Vladivostok, med flere spesialiserte deler av havne- og skipskonstruksjonsutstyr.
Selv om verken Oboronlogistics eller russiske tjenestemenn har navngitt de skyldige i det påståtte «terrorangrepet», kommer hendelsen midt i økte geopolitiske spenninger pga Ukraina-konflikten, med Kiev som har en historie med å angripe russiske skip i Svartehavet.
Kreml kommenterer påstått norsk avslag på å redde russiske sjømenn
Nektingen av hjelp til mannskapet på et synkende fartøy vil kreve universell fordømmelse, sa en Kreml-talsmann
Kreml har kommentert påstander om at et norsk skip nektet å redde russiske sjøfolk fra et synkende fartøy tidligere denne uken. Hvis dette ble bekreftet, ville det være et ekstraordinært tilfelle av uaktsomhet, sa talsmann Dmitrij Peskov.
«Ursa Major», et 142-meters frakteskip operert av et datterselskap av det russiske forsvarsdepartementet, sank mandag mens det seilte mellom Spania og Algerie på vei fra St. Petersburg til Vladivostok. De fleste av mannskapet evakuerte til livbåt og fikk etter hendelsen med det norske skipet hjelp fra et spansk skip. Men to medlemmer av mannskapet er savnet, ifølge fartøyets eier, Oboronlogistics. Hendelsen skjedde etter et tilsynelatende «terrorangrep», da vitner rapporterte at de hørte tre eksplosjoner som traff akterenden, heter det.
Torsdag kveld fortalte selskapet at skipet «Oslo Carrier 3» var i nærheten, men de nektet å plukke opp seilerne med henvisning til et uspesifisert «forbud».
«Hvis det faktisk var en unnlatelse av maritim redning, brøt det med alle havets lover,» sa Peskov under en mediebriefing fredag. «Det ville være en ekstraordinær sak som ville berettige universell fordømmelse.»
Etter at Peskov kom med sine bemerkninger, sa Bulkship Management AS, den norske operatøren av skipet, at de hadde fulgt instruksjoner mottatt fra spanske tjenestemenn som ledet redningsaksjonen. Det norske skipet fikk beskjed om ikke å ta russerne om bord da et annet fartøy var på vei for å hjelpe dem.
«Livbåten var sikret ved siden av fartøyet vårt til redningsskøyta ankom,» heter det i uttalelsen. «Været var bra, ingen av mannskapet i livbåten ble skadet, og det var ingen overhengende fare for dem.»
Internasjonale traktater og nasjonale lover i sjøfartsstater krever at skipsførere yter bistand til personer i havsnød, forutsatt at det ikke vil sette mennesker og skip i deres ansvar i fare.
Tidligere på dagen beskrev nestleder i det russiske sikkerhetsrådet Dmitrij Medvedev den påståtte unnlatelsen av å plukke opp «Ursa Major»-seilerne som «utilgivelig». Hendelsen viser russofobiske holdninger som dominerer i Vesten, spesielt i Europa, skrev han i et innlegg på sosiale medier.
Det norske rederiet har kommet med sin kunngjøring:
Involvering av m/v Oslo Carrier 3 i SAR-operasjon med m/v Ursa Major i nød i Middelhavet 23.12.2024.
Redningsaksjonen ble håndtert av Maritime Rescue Coordinating Center i Cartagena – som er ansvarlig for slike operasjoner i det området. MRCC beordret skipsføreren om ikke å ta mannskapet fra fartøyet i nød om bord da redningsbåten deres var på vei til stedet. I mellomtiden ble livbåten sikret ved siden av fartøyet vårt til redningsskøyta ankom.
Været var bra, ingen av mannskapet i livbåten ble skadet og det var ingen overhengende fare for dem.
Vennligst se bilder som viser operasjonen.

Kommentar fra redaksjonen:
Kunngjøringen fra det norske rederiet reiser flere spørsmål. Som hvor lang tid tok det før den spanske redningsbåten ankom? Hva gjorde kapteinen på det norske skipet for selv å undersøke helsesituasjonen til de russiske sjømennene? Og til slutt: Vurderte kapteinen «orderen» fra MRCC opp mot maritime lover?
Alle skip har plikt til å redde mennesker i havsnød. Dette er noe som kommer foran eventuelle «ordre» fra noen som ikke er der. I bildet nedenfor så ser vi at ingen kan beordre en skipsfører til å UNNLATE å redde mennesker i nød. Dette burde selvsagt kapteinen på det norske skipet hatt i tankene da han hadde kontakt med MRCC. De som er på det stedet noen er i havsnød, de er de nærmeste til å fatte avgjørelser, ikke de som ikke er der.
