Derimot: Oslo kommune påfører innbyggerne ekstra utgifter på grunn av «menneskerettsbrudd» i Kina. Å spenne kjerra foran hesten.

Derimot.no

derimot.no:

Grønn kineserfobi blir kostbar i Oslo

Av Jan Herdal

Uten spesiell teknisk innsikt reagerte jeg rent instinktivt da jeg leste at Oslo kommune hadde anskaffet laaange elektriske leddbusser med drift bare på bakerste aksling. Siden det er leddbusser, blir det nesten som å spenne kjerra foran hesten.

Andre har sammenliknet det med å kjøre bil med motor og drivaksel i hengeren. Elbussene har mer enn problemer nok, særlig vinterstid, om de ikke i tillegg skal utstyres med grunnleggende tekniske svakheter. 

Disse bussene trenger ikke en gang vinterføre for å få problemer. De står bom fast i svinger selv på tørr asfalt. En åpenbar feilinvestering som det vil koste millioner, om ikke milliarder, å rette opp. Regningen går som vanlig til skattebetalerne.

Selv om vi er vant til litt av hvert når det gjelder offentlige anskaffelser, er dette i overkant. Hvordan er det mulig å gjøre sånne tabber når det gjelder helt grunnleggende teknikk? Det er Nettavisen som kaster lys over mysteriet. Den nye kald krig-bølgen, som omfatter både russere og kinesere krever nå sine første ofre også i kommunale budsjetter.

Nettavisen: «Da Unibuss vant anbudet om levering av nye elektriske busser til Ruter, inkluderte det opprinnelige anbudet busser med to akslinger og firehjulstrekk, som ville taklet norsk vinterføre mye bedre. Men da Ruter oppdaget at en av underleverandørene var det kinesiske statlige selskapet CRRC, reagerte de.»

Ruter mente det var «betydelige utfordringer» med en slik underleverandør, og ifølge Teknisk Ukeblad oppfattet Unibuss dette som en anmodning om å bytte leverandør. TU viser til møtereferater som omtaler dette.

– Unibuss ender opp med å tilby busser fra den polske leverandøren Solaris, busser som altså har tohjulstrekk og som takler norsk vinterføre dårlig, men ønsker ikke å kommentere saken videre, skriver Nettavisen.

Ruter på sin side avviser at de krevde bussprodusentbytte, men bare skisserte det som et alternativ. Og de satte det opp mot «aktsomhetsvurderingene som er påkrevd for å sikre seg mot menneskerettighetsbrudd og sikre den nasjonale sikkerheten», ifølge pressetalsperson Øystein Dahl Johansen.

Med den stemningen som nå rår i kongeriket, er det ikke rart at Unibuss tok hintet. Polen framsto som bedre enn Kina, selv om bussene altså ikke fungerer. Om det blir ombygging eller full utskiftning, dyrt blir det å holde disse fæle kineserne fra livet.

Forsidebilde: iStock

Les artikkelen direkte på derimot.no

Legg igjen en kommentar