Derimot.no

Derimot: Offisiell rapport: F-35 jagerflyet er bare i stand til å fly halvparten av oppdragene.

derimot.no:

Av Ryan Morgan

En ny rapport har funnet ut at F-35 jagerfly bare kan utføre oppdrag omtrent halvparten av tiden, mens resten av tiden brukes på å vente på vedlikehold.

Torsdag publiserte Government Accountability Office (GAO) en rapport som konkluderte med at F-35 jagerflyet, kun var i stand til utføre oppdrag omtrent 50 % av tiden for A- og B-variantene, og 57 % for C-varianten. Denne kapasiteten for å utføre oppdrag, er «langt under målene» på 90 % for F-35A-varianten og 85 % for B- og C-variantene heter det i GAO-rapporten.

F-35 – som opereres av US Air Force, Navy og Marine Corps, og en rekke av USAs allierte – er et av de mest avanserte våpensystemene i vestlige luftforsvar. Jagerflyet er laget med en rekke spesielle radarabsorberende materialer for å være usynlig på radar. Multirolleflyet kan skryte av å kunne gjøre en rekke forskjellige typer oppdrags, og F-35B-varianten operert av Marine Corps kan lette fra en kort rullebane og lande vertikalt.

F-35 er også et av de dyreste våpensystemene. F-35-programmet vil koste rundt 1,7 billioner dollar i hele tiden de er i drift. Størsteparten av kostnadene, 1,3 billioner dollar, går til vedlikehold. GAO sa at de gjorde denne studien av vedlikeholdet av F-35 på grunn av denne høye kostnaden.

GAO-rapporten konkluderte med at årsaken til denne lave kapasiteten til å utføre oppdrag, er at F-35-programmet er sterkt avhengig av entreprenører for vedlikeholdet, og Department of Defense (DoD) har vært trege med å overta det.

GAO-rapporten sa at DoD fortsatt arbeider med å finne den rette balansen mellom regjeringens og entreprenører for å opprettholde driften av F-35-programmet. DoD mangler også både tekniske data og opplæring for å støtte den ønskede modellen for vedlikeholdsprogrammet.

«De militære tjenestene må overta styringen av F35-vedlikeholdet innen oktober 2027 og gjøre justeringer», heter det i rapporten. «Dette kan hjelpe DoD med å takle utfordringene med vedlikeholdet og kostnadene».

Listen for reservedeler til reparasjon og vedlikehold holdes hemmelig.
Den nye GAO-rapporten gjorde konklusjoner om F-35-programmet i løpet av besøk til to militære F-35-depoter og tre baser for F-35-skvadroner. Et problem for teknikere som utfører reparasjoner og vedlikehold av flyene ved disse depotene og basene, er at de har begrenset informasjon om reservedelene som trengs for å holde flyene i drift.

Listen over deler for F-35-flyene opprettholdes i en database hos Lockheed Martin Corporation. Med all denne informasjonen hos leverandøren , må militæret la mye av vedlikeholdet utføres av Lockheed Martin.

«Å ikke ha lett tilgang til delenumre hindrer reparasjonen av flyet, fordi det forsinker bestilling og mottak av nødvendige deler», heter det. «Teknikere vi snakket med fortalte oss at de ikke ville trenge eksterne entreprenører, hvis de hadde tilgang til delenummer. Men siden tilgang til delenummer er et problem som kan påvirke beredskapen til flyene, trenger enheter og skvadroner entreprenører på daglig basis».

Fra mars måned i 2023 hadde F-35-programmet et etterslep på over 10.000 F-35-deler som trenger reparasjon. I en pressemelding til NTD News sa Lockheed Martin-talsperson Jacqueline Lorenzetti at selskapet leverer «alle data som kreves i henhold til sine F-35-kontrakter, og er forpliktet til å levere data som kreves for at DoD kan ha flyet i drift under gjeldende vedlikeholdskontrakter».

Lorenzetti sa at myndighetene har ubegrenset tilgang til alle operasjons-, vedlikeholds-, installasjons- og opplæringsdata for flyet. Hun sa også at 90 prosent av delene i F-35-programmet gir bedre resultater enn forventet, og at den gjennomsnittlige levetiden for deler på F-35-fly før det blir feil på dem, er mer enn det dobbelte av et typisk 4. generasjons jagerfly.

GAO-rapporten ga en liste med anbefalinger, og ga militæret råd til å vurdere om de eller private entreprenører vil ta hovedansvaret for ulike komponenter av F-35-programmet, samt hvilke ressurser og proprietær informasjon avdelingen for luftforsvaret og avdelingen for Sjøforsvaret vil kreve for disse reviderte ansvarsområdene.

Lorenzetti sa at Lockheed Martin samarbeider med regjeringen for å øke reparasjonskapasiteten for F-35-flåten. «Vi er klare til å samarbeide med regjeringen når det lages planer for fremtiden for F-35-driftstid som sikrer beredskap og avskrekking,» sa Lorenzetti.

Kommentar fra oversetteren:

Dette er hva en kan forvente av en privateid krigsvåpen-industri. Våpensystemer overdesignes ved vilje for å være så dyre å vedlikeholde som mulig, for maksimal profitt på ettermarkedet. F-35 er dyre i innkjøp og ekstremt dyre i drift, med en kostnad per flytime på 450.000 kroner. (kilde: Google).

NATO er en gullgruve for den amerikanske krigsvåpen-industrien, og Lockheed Martin kan gni seg i hendene over nye NATO medlemmer som Finland, som har kjøpt flyet – og at NATO-land i Europa bytter ut F-16 med F-35.

De 52 flyene Wall Street finansfolkets norsk-eide politikere kjøpte, er ikke annet enn forhåndslagret amerikansk militær-materiell for en angrepskrig mot Russland, betalt av norske skattebetalere. Det blir ingenting sammenlignet med den prisen det norske folk og land må betale etter et russisk gjengjeldelsesangrep. Så er da Norge bare en bonde på sjakkbrettet som kan ofres for Wall Street bankkartell-kabalen, som ikke bryr seg om Norge blir slagmark – for målet er deres nye verdensordning, og da må Russland erobres først.


Fra Epoch Times, publisert 21. september 2023.
Oversatt av Northern Light fra engelsk. Linker og link til rapport (pdf) i originalartikkelen.
Originalartikkel: F-35 Stealth Fighter Only Mission Capable About Half the Time, Government Report Finds.

Les artikkelen direkte på derimot.no