Derimot: Ny rapport viser 80% mer problemer enn tradisjonelle kjøretøy. El-biler, er de problemfrie?
derimot.no:
Elbiler har 80 % flere problemer enn tradisjonelle bensin og diesel biler, viser en forbrukerrapport.
Av Tyler Durden.
En ny rapport fra Consumer Reports fant at elektriske kjøretøy har nesten 80 % flere problemer og er «generelt mindre pålitelige», enn konvensjonelle biler med forbrenningsmotor. Godt at alle regjeringer over hele verden subsidierer bruken deres i navnet til «klimaendringer», ikke sant?
Enda verre enn elektriske kjøretøyer er plug-in hybrid elektriske kjøretøy (PHEV), som ble funnet å ha 150 % flere problemer enn tradisjonelle kjøretøyer, rapporterte CBS (amerikansk kringkastingsselskap). Vanlige hybrider er de beste av disse, med omtrent 25 % mindre problemer enn bensin og diesel biler, sa studien.
Studien omfattet informasjon fra over 330 000 kjøretøy produsert fra 2000 til 2023, inkludert et begrenset antall rapporter om splitter nye 2024-modeller.
Den nylige rapporten om pålitelighet fra Consumer Reports faller sammen med en tid da amerikanske bilkjøpere har fordelen av et skattefradrag på opptil $7500 (80600 kr) når de kjøper et elektrisk kjøretøy.
Men, som CBS bemerket i deres sammendrag, har bruken av elbiler av forbrukere vokst tregere enn først antatt. En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy, sammen med nødvendigheten av tilleggsutstyr som elektriske ladestasjoner for hjemmet.
EV-eiere rapporterte oftest problemer relatert til batteri og ladesystemer, samt problemer med passform og finishen på kjøretøyets karosseripaneler og interiørkomponenter. Consumer Reports observerte at elbil-produsenter fortsatt er i ferd med å mestre nye kraftsystemer og antydet at etter hvert som de får ekspertise, vil den generelle driftsikkerheten til elbiler bli bedre.
Consumer Reports påpekte også at vedvarende bekymringer om driftsikkerhet sannsynligvis vil forsterke utfordringene som avskrekker mange potensielle kjøpere fra å gå over til elbiler. Disse bekymringene slutter seg til eksisterende om høyere kostnader, begrenset tilgjengelighet av infrastruktur for lading og lengre ladetid knyttet til elbiler.
CBS skrev: «PHEV-biler kan ha flere problemer enn konvensjonelle biler og elektriske kjøretøy, fordi de kombinerer forbrenningsmotorer med en elektrisk drift, noe som skaper mer kompleksitet, sa Consumer Reports. Det betyr at det er mer som kan gå galt».
«Consumer Reports vurderer kjøretøy på 20 problemområder, alt fra knirkende bremser til EV-ladingsproblemer, og PHEV-er kan ha allle diss problemene, sa rapporten».
Ikke alle PHEV-er var dårlige. I følge Consumer Reports fikk Toyota RAV4 Prime og Kia Sportage poeng for driftsikkerhet som er over gjennomsnittet. I tillegg oppnådde tre plug-in hybrid elektriske kjøretøy – BMW X5, Hyundai Tucson og Ford Escape – gjennomsnittlige poeng.
Jake Fisher, seniordirektør for testing av biler ved Consumer Reports konkluderte: «Denne historien er virkelig en om voksesmerter. Det er en historie om bare å finne ut av feilene og problemer med ny teknologi».
Fra ZeroHedge, publisert 1 december 2023.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: EVs Have 80% More Problems Than Traditional Gas Vehicles, Consumer Reports Finds.
Kommentar av oversetter:
«En medvirkende årsak til denne langsommere veksten er de høyere vedlikeholds-kostnadene forbundet med elbiler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy». Hvordan kan en elektrisk motor som har bare en bevegelig del, og ofte bare ett gir, gjøre at kostnadene for vedlikehold blir høyre enn en bil med forbrenningsmotor, som har flere hundre bevegelige deler, filtre, tennplugger, oljer og kjølevæske? Og batteripakker til elbiler trenger ikke vedlikehold, de har ladeovervåkings-systemer. Elbiler er overdesignede og over-kompliserte for at de skal bli dyre å reparere, for at de skal tjene maksimalt på ettermarkedet, og for å få bilene avskrevet så raskt som mulig av eiere og fosikringsselskaper.
El-bilmerkene vil ha et like stort ettermarked som for konvensjonelle biler, og setter opp service intervaller som for bensin og dieselbiler. Det er bare manglende teknisk kunnskap hos flertallet av bilkjøperne som gjør de kommer unna med dette. Det er egentlig bare bremsevæske på en elbil som må byttes regelmessig, (2-4 år), som på alle biler, ellers er bremseklosser, dekk og vindusviskere servicerekvisita som bare må byttes når de er slitt.
Redaksjonen har lagt til bilde m/tekst
Forsidebilde: Lexica