Derimot: Når en elbil får en mindre skade: Forsikringsselskapene avskriver ofte hele bilen fordi batteriet må skrotes!
derimot.no:
Av Ethan Huff
Hovedstrømpresse og media er endelig i ferd med å akseptere sannheten om elbil-revolusjonen, som ikke engang er i nærheten av å være så miljøvennlig som dens tilhengere hevder.
Reuters publiserte en artikkel denne uken (mars 2023) som avslører at selv de minste elbil-ulykkene, nesten alltid resulterer i at forsikringsselskaper må avskrive hele bilen. Grunnen til dette er elbil-batteriene, som er så dyre å bytte ut at det er mer fornuftig å bare bytte ut hele bilen.
«Vi kjøper elektriske biler av bærekraftige årsaker,» sa Matthew Avery, forskningsdirektør ved bilrisiko-vurdering selskapet Thatcham Research. «Men en elbil er ikke særlig bærekraftig hvis du må kassere batteriet selv etter en mindre kollisjon».
Batteripakken i din gjennomsnittlige Tesla koster for eksempel over hundretusen kroner å erstatte. Batteripakken alene representerer en betydelig del av kjøretøyets samlede prislapp. Tesla og mange andre elbilprodusenter har gjort batteripakker til en strukturell komponent i bilene sine for å redusere kostnadene for sluttforbrukerne – men til hvilken pris for miljøet? Med mindre elbil-produsenter endrer måten de integrerer batteripakker i bilene sine på, vil alt dette unødvendige avfallet fortsette å hope seg opp.
«Antallet tilfeller kommer til å øke, så håndteringen av batterier er et avgjørende punkt,» sa Christoph Lauterwasser, administrerende direktør for Allianz Center for Technology, et forskningsinstitutt eid av Allianz. Relatert: Det vil aldri være mulig for det elektriske nettet som det eksisterer for øyeblikket, å lade alle elbilene når bensin- og dieseldrevne kjøretøy er borte.
Å produsere EV-batterier er kostbart, utnyttende og skadelig for miljøet
Ifølge Lauterwasser er det å produsere elbil-batterier alt annet enn rent og grønt. Sammenlignet med konvensjonelle modeller med fossilt brensel, gir elbiler og batteriene de inneholder betydelig høyere utslipp av karbondioksid (CO2). Og når batteriene kasseres alt for tidlig på grunn av en ulykke, er miljøkostnadene enda større.
«Hvis du kasserer kjøretøyet på et tidlig stadium, har du mistet stort sett alle fordeler når det gjelder CO2-utslipp,» sa Lauterwasser.
Når det gjelder Tesla Model Y, sier Sandy Munro, leder av Michigan-baserte Munro & Associates, at denne spesielle modellen har «null reparerbarhet». «En Tesla strukturell batteripakke går rett til skroting,» sa Munro, som analyserer kjøretøy og gir råd til bilprodusenter om hvordan de kan forbedre funksjonaliteten og reparerbarheten.
Så er det de sosiale kostnadene ved å utvinne alle metallene som trengs for å lage disse for enkelt engangsbatteriene. Barn i Afrika blir tvunget til å arbeide som slaver for en krone om dagen for å samle alt materialet som trengs for å lage disse «grønne» kjøretøyene. «Så mye for elbil-revolusjonen og den grønne ‘sirkulære økonomien’ fremhevet av bilprodusenter, politikere, frivillige organisasjoner og klimaaktivister,» rapporterte Zero Hedge om saken. «Disse elbilene ser mye verre ut for miljøet sammenlignet med tradisjonelle bensindrevne kjøretøy».
I kommentarer om dette understreket noen det faktum at moderne elektrisk kjøretøy-avfall er verre for miljøet enn 150 år gammel forbrenningsmotorteknologi – tenk deg det. En annen påpekte at alle bilforsikringspremier nå gjenspeiler dette elbil-bedraget. «Du betaler for å skrote disse nye elbilene», «Hvis forsikringspremiene for en elbil skal speile dette, vil føre til ytterligere nøling blant de som tenker på å kjøpe elbil».
Fra Natural News, publisert 23 mars 2023.
Oversatt fra engelsk og forkortet av Northern light. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: When an electric vehicle crashes, even in a minor accident, insurance companies junk the entire car because its battery has to be tossed