Derimot: Litt informasjon: Jøder, jødedom og Palestina

derimot.no:

Av Trond Ali Linstad

Jøder er blitt diskriminert og forfulgt i historien. Hva kan grunner være; hvorfor forfølgelser? Har årsaker kun vært hos “de andre»; hos ikke-jøder i samfunnet? Eller kan grunner også ligge hos jøder selv?

Det siste kan være riktig. Spørsmål må kunne reises; er det særegne trekk som kan være til stede hos jøder? For eksempel i en særoppfatning, av seg selv som person og/eller gruppe; klan? Som kan bringe jøder i konflikt med andre? Om ikke de oppfatningene tones ned og vaskes bort. En rasistisk grunnholdning som mange kan ha med seg, hentet fra Det gamle testamentet.

1) Det gamle testamentet

Det ligger tolkningsmuligheter i Det gamle testamente. Også om jøder. Er jøder «eksklusive», utvalgte, særegne og mer «opphøyde» enn andre. Ja, som «Guds eget folk»?

Det er mange jøder som tenker slik, fått det med som del av troen. Har det liggende i seg, mer eller mindre åpent eller skjult i tradisjonen. Det vedrører «jeg’et» deres.

Da blir det konflikt; om en ser seg bedre enn andre. Mange jøder kan være eksempel. Det har slått ut på mange vis, også i forfølgelser.

2) Talmud

Talmud er en stor samling av sitater og uttalelser av jødiske rabbinere, som har betydning for jødedommen også i dag. Det ble skrevet på 500-tallet. Talmud er et omfattende litterært verk som består av en rekke skriftlige samlinger av jødenes gamle muntlige læretradisjoner. (Wikipedia) I Talmud ligger mange utfordringer – av eksklusivitet, overhøyhet og rasisme – som referanse for mange jøder.

Lovtolkninger i Talmud er ofte selvsentrerte og rigide. De innbefatter avstand – ofte fiendskap – til ikke-jøder. Resultatet kan bli konflikt. Antisemittisme næres av det.

3) Israel Shahak

Jeg henviser i denne artikkel til professor Israel Shahak (1933-2001). Israel Shahak vokste opp i Belsen konsentrasjonsleir i Tyskland. Han overlevde Holocaust, ble kritiker av Staten «Israel» og sekterisk, klassisk jødedom. Israel Shahak var president i Det israelske menneskerettsforbundet. Hans berømte bok: «Jewish History, Jewish Religion» ligger til grunn for disse notater.

Jeg må også si han var min venn. Jeg besøkte Israel Shahak i okkupert Jerusalem og inviterte han til Det norske studentersamfunn i Oslo. Der holdt han foredrag om Staten Israel, sionisme og rasistisk «jødedom». Mobbet selvsagt, av sionister og støttespillere for Staten «Israel». De kalte han – som man ofte blir – «selvhatende jøde». For at folk ikke skulle lytte til han.

Jøder som “folk”

Jøder føler ofte et sterkt samhold. De har felles historie, og tenker ofte likt om verdier og livet. Mange jøder er ikke lenger så religiøse, men har bevart sterke bånd til hverandre. Vi kan si at jødene i tillegg til å være en religiøs gruppe, også er et «folk», eller snarere en «klan». De utgjør tross ulikheter, et sekterisk samhold.

Jødisk eksklusivitet og sjåvinisme

Jødisk religion er utgangspunkt for jødene. I jødisk religion ligger det klare elementer som kan være farlige, påpekt av Israel Shahak og andre. Elementer som gir fortrinn til jøder; gjør jøder til en eksklusiv gruppe, fremstiller jøder som utvalgte og ser andre, ikke-jøder, som annenrangs og mindre verdifulle opp mot jøders rasisme og sjåvinisme. Det inviterer naturligvis til problemer, som påpekt Israel Shahak.

Talmud som veiledende skrifter

Den fremste rabbinske lovtolker i Talmod-tradisjonen anses å være Maimonides. Han målbærer klart eksklusive forestillinger om jøder, og rent rasistiske holdninger til ikke-jøder; fremmede; «gentiler». Andre har fulgt opp dette.

Dette er ord med betydninger og referanser i den rasistiske, klassiske «jødedom», ifølge Israel Shahak:

  • Nesten. Når Bibelen omtaler “nesten”, “vennen” eller “mennesket” tolkes dette i klassisk historisk jødedom som “jøde”. “Du skal elske din neste som deg selv”, blir i klassisk jødisk fortolkning at en jøde skal elske sin medjøde; ikke medmennesket.
  • Jøders liv. Om en jøde dreper en annen jøde, medfører det dødsstraff. Men om en jøde dreper en ikke-jøde, er dette kun et brudd på abstrakte lover og ikke straffbart for en rett. Om en jøde indirekte forårsaker død av en ikke-jøde, regnes ikke det som lovbrudd.
  • Sabatten. En jøde må ikke bryte sabatten (jødenes helligdag) ved for eksempel å redde en ikke-jødes liv på sabatten. Ikke-jøden må heller dø. Men om en slik situasjon setter jøders liv eller omdømme i fare, kan jøden bryte sabatten og redde den andres liv.
  • Ikke-jøders liv. Ikke-jøders liv skal bare reddes om det tjener jødiske interesser.
  • Renter. Jøder er forbudt å ta renter på lån til en annen jøde, men oppfordre til å ta så mye rente som mulig, på lån til en ikke-jøde.
  • Profitt. Profitt-motiv er viktig og skal vektlegges.
  • “Medlidenhet”. I klassisk jødedom skal «medlidenhet» rette seg bare mot jøder, og ikke mot ikke-jøder.
  • Tyveri. Bibelen påbud om ikke å stjele, gjelder å ikke stjele fra jøder, men fra ikke-jøder kan en jøde stjele.

Klassisk jødisk, rasistisk tenkning skal ligge til grunn, ifølge professor Israel Shahak. Han viser til boka «Guide to the Perplaxed», skrevet av den «lærde» Maimonides, en bok som anses å være «det største arbeid av jødisk religiøs filosofi og som fortsatt er mye lest og brukt.»

Rasisme

Den ledende, historiske jødiske rabbiner Maimonides skriver om «tyrkere, mongoler, negre og nomader» at de har «en natur som stumme dyr» og «ikke er på nivå med menneskelige skapninger». (Israel Shahak)

I hasidistisk jødedom¸ en form for jødisk mystisisme, kan «ikke-jøder» bli ansett som «sataniske skapninger uten noe godt ved seg». (Israel Shahak).

4) «Israels» krig mot Gaza

Lærdommer og referanser fra klassisk, rasistisk jødedom som over, lever videre i Staten «Israel» nå. Jeg henter fram dette som eksempler:

Staten «Israels» krigsminister i Gaza: «Vi kjemper mot menneskelige dyr.»

En ledende jødisk rabbiner i Staten «Israels» hær framførte i en brosjyre til soldater under en tidligere «israelsk» krig mot Gaza at «alle palestinere er deres dødelige fiender» og rådet dem til at «brutaliteter noen ganger er ‘en god ting’». Brosjyren siterte fra den velkjente jødiske lærde Maimonide at man «må ikke fristes av tåpelige ikke-jøder som har medlidenhet med den brutale.» (The Independent 27. januar 2009.) Brosjyren ble spredt blant israelske soldater for å legitimere jødisk voldsbruk og drap.

Okkupasjon, kolonisering og fordriving

Israel okkuperer palestinsk land. Men i klassisk jødisk tenkning blir landet befridd eller «forløst». Og da «forløst- etter å ha vært bebodd av ikke-jøder; palestinere, i hundrer av år. Palestinerne kan ha vært den opprinnelige befolkningen i mer enn tusen år. Ifølge denne ideologi skal hele Palestina «forløses» og bli til Eretz Israel; Stor-Israel eller «Hjemlandet» Israel. Det er planer for det. (Israel Shahak)

Palestinerne blir fordrevet

Det er denne “jødiske tenkning” – snarere enn offisielle «sikkerhetsbehov» – som forklarer Israels fordrivelse av palestinerne, diskriminering og terror og stadige overtakelse av mer palestinsk land. (Israel Shahak)

Israelsk politikk

Kunnskap om denne type jødedom og jødisk tenkning er vesentlig for å forstå den politikk som Staten «Israel» fører. Uten slik kunnskap blir man stående i blinde, fremme meninger, krav og «fredsforslag» som er dømt til å mislykkes. Man rører ikke ved kjerneproblemet; jøders oppfatning av eksklusivitet, sjåvinisme og rasisme og jøders selvdefinerte «rett» til landet. Dette er sionistisk tenkning.

Likeverd og rettferd

Kravet må være likeverd og rettferd! Palestinerne må ses som medmennesker med samme rettigheter som jøder! Jødisk eksklusivitet må avvises.
Tanker om jødisk forrang – som vi i Vesten angivelig skal måtte akseptere – må legges vekk! Palestinske flyktninger må få vende hjem; med rett til landet.

Krav til jøder

Still krav til jøder, som jøder! Ja, still krav om anstendighet! Om likeverd og rettferd for alle! Og om menneskerettigheter; for palestinerne også! Da er vi på rett vei. Det er jøder som vil være med oss; mot diskriminering, undertrykking og rasisme, de er våre venner!

Rett vei

«Progressive»; «liberalere»; «venstre»; «sosialister»; liberalere, humanister og «det-ene-eller-det-andre»; «støttekomiteer», «tenketanker»; «eksperter» og «kommentatorer» – tar feil! Om de leder oss bort fra dette! Det er viktig å vite.

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...