Derimot: Ingen respekt for østerrikske lærere: Lærer forteller om kaos i språkklasser for immigranter. – Derimot

derimot.no:

Av Thomas Brooke

«Jeg kjemper i to timer mot en total avvisning av å lære».

En tysk språklærer som jobber i Wiens statsfinansierte utdanningsprogram for immigrantbarn, har slått alarm om overgrepene hun og kollegene hennes opplever i timene, og beskriver et miljø i klasserommene med kaos, respektløshet og manglende vilje til å lære.

Læreren snakker anonymt til nettavisen Exxpress på grunn av frykt for represalier, og tegner et dystert bilde av det gratis initiativet for språkundervisning finansiert av byen, som støtter mer enn 12 000 skolebarn årlig, de fleste med immigrantbakgrunn. Målet med programmet er å forbedre ferdighetene i tysk, engelsk og matematikk. I praksis, sier læreren, ender det med kaos.

«Brøling på arabisk, fotball i klasserommet og null respekt for lærerne», forteller hun. «Jeg kjemper i to timer mot en total avvisning av å lære».

I stedet for å engasjere seg i leksjonene, skal elevene angivelig rope, leke med telefonene sine, kaste bøker på gulvet eller ganske enkelt gå ut av klassen. Noen krever å be under timene, mens andre møter opp en gang i måneden eller ikke i det hele tatt, noen ganger med henvisning til prioritering av religiøse aktiviteter som en årsak til deres fravær.

Til tross for at hver to-timers økt koster østerrikske skattebetalere €57 per lærer, sammen med gratis skolemateriell som notatbøker og penner, forblir oppmøte og motivasjon blant elevene lav. «Ofte er det bare ett barn av ti registrerte elever som faktisk kommer til timen», opplyser læreren.

I en alarmerende hendelse prøvde en lærer å følge et barn som hadde forlatt klasserommet uten tilsyn, bare for å finne seg selv låst ute av andre elever som holdt døren lukket.

«Hver gang jeg slår på den elektroniske tavlen, slår et av barna den av igjen umiddelbart. En kollega blir konstant hånet av en gruppe gutter. Noen lærere drar fra skolene i tårer», sier hun. Selv lærere med innvandrerbakgrunn er motvillige til å fortsette å undervise i disse timene. «De vil ikke kunne lære barn noe under slike forhold».

Respekten for autoritet sies å være minimal. «Vi blir nesten aldri møtt med hilsener- med mindre en muslimsk lærer kommer inn. Da er det en varm velkomst», legger hun til. På spørsmål om hva de liker med Østerrike, skal noen elever ha svart: «Ingenting i det hele tatt».

Problemstillingene går utover atferd til grunnleggende læringsutfordringer. Selv immigrantelever som går på skoler på høyere nivå, sliter angivelig med grunnleggende tysk, til tross for at de har bodd i Østerrike i mange år. «Preteritum i grammatikk? Aldri hørt om det. Setningsstruktur? Ingenting», beklager hun.

Byens «German Start»-sommerprogram, utviklet for barn uten tyskkunnskaper, sies også å bli nesten ikke brukt. Mange studenter foretrekker angivelig å tilbringe sommeren i utlandet. «Jeg vil ikke lære noe om sommeren – jeg er i Tyrkia i to måneder!» sa en student.

For lærerene har opplevelsen blitt dypt demoraliserende. «Jeg føler meg som en underdanig person som må ydmyke seg selv foran barna – bare slik at de kan lære tysk med meg», sier hun.

Den østerrikske regjeringen kunngjorde nylig planer om å suspendere familiegjenforening for asylsøkere i landet, og hevdet at tiltaket var nødvendig for å forhindre ytterligere overbelastning av det østerrikske sosiale systemet. Kansler Christian Stocker sa forrige måned til journalister, at suspensjonen ville bidra til å sikre «kvaliteten på skolesystemet».

Tiltaket er i tråd med opinionen, med en undersøkelse publisert i mars som avslører at mer enn 80 prosent av innbyggerne vil ha strammere asylregler. I tillegg vil immigrantbarn snart bli pålagt å delta på orienteringskurs, før de blir med i klasserommene sammen med andre tysktalende elever.

Under det nye systemet annonsert av utdanningsminister Christoph Wiederkehr, vil barn først delta på en semesterlang orienteringsklasse hvor de skal tilegne seg grunnleggende tyskspråklige ferdigheter for å lette kommunikasjon, grunnleggende skoleferdigheter, som å skrive, bruke saks og følge klasseromsetikette, og sosiale verdier inkludert respekt, likhet og toleranse.

«Dette er en måte å introdusere unge mennesker uten skoleerfaring til læring», sa Wiederkehr. «Hjelpetimene i tysk vil være neste steg for de fleste av dem. Det er vanskelig å undervise i tysk hvis elevene aldri har sittet i et klasserom før. Orienteringsklassen forbereder dem på dette og avlaster dermed både den vanlige undervisningen og de tyske hjelpetimene».

Kommentar fra redaksjonen:
Det som beskrives ovenfor er ikke kun et problem i Østerrike. Også i Norge, og i de større byene er det rapportert om samme type tilstander – og ikke bare i «språk-klasser». Vi kan få et nytt klasseskille: De som er uten kunnskaper, selv med mange år på skolen kontra de som har skaffet seg kunnskapen der. Sett i lys av et kommende arbeidsmarked som så og si kun vil etterspørre arbeidere med kunnskaper, så ser vi en potensiell bølge av «ikke-ansettbare».


Fra ReMix News, publisert 1. april 2025.
Oversatt av Northern Light fra engelsk. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: ‘Arabic roaring, zero respect!’ — Austrian teacher lifts lid on chaos in migrant language classes

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar