Derimot: Har Russland luftoverlegenhet? Su-35S og S-400, angivelig skjøt ned ett av Kiev-regimets F-16-fly. – Derimot

derimot.no:

Av Drago Bosnic

Mye har blitt skrevet om det russiske militærets førsteklasses eiendeler som Su-35S jagerfly med overlegenhet i luften eller S-400 langdistanse SAM-systemer (overflate-til-luft-missil). Sett hver for seg er de blant de dødeligste våpnene på den moderne slagmarken. Både Su-35S og S-400 har bevist sin dominans flere ganger i løpet av de siste årene, et faktum som til og med militære i andre land har erkjent. Tenk nå om disse to ressursene jobbet sammen for å maksimere slagmarkens effektivitet.

Nemlig, ifølge flere militærkilder, inkludert Fighter-Bomber, en av de mest fremtredende russiske militærbloggerne, brukte Moskva både Su-35S og S-400 i tandem for å skyte ned et USA-laget F-16 jagerfly fra Kiev-regimet.

Den 19. mars ble informasjonen om arrangementet også delt av Rybar, en annen fremtredende militærblogger. Han siterte foreløpig ubekreftede militærrapporter og hevdet at et Kiev-regimes F-16 jagerfly ble skutt ned over nordøstlige Sumy oblast (region). Rybar uttalte også at selv om informasjonen ennå ikke er offisielt bekreftet, indikerer mange vitnesbyrd dens høye troverdighet.

Han siterer militære kilder og rapporterer at den ukrainske piloten mest sannsynlig ble drept og at ødeleggelsen av det amerikanskproduserte flyet er nok et vitnesbyrd om kampsuksessene til russiske piloter og luftvernoperatører. Rybar uttalte også at «utseendet til objektive kontrolldata om hendelsen vil bli enda et slag mot omdømmet til vestlige forsvarsselskaper».

Detaljene om operasjonen forblir hemmeligstemplede, noe som begrenser muligheten for en mer omfattende dekning, men relevante rapporter indikerer at et bakholdsangrep faktisk kunne vært organisert. En video publisert 18. mars viser at en F-16 aktivt fløy over Sumy og at dens utplassering i dette området også ble notert av det russiske militæret.

Det amerikanskproduserte jetflyet ble sannsynligvis sporet i flere dager, noe som resulterte i utplassering av et S-400-batteri nærmere grenseområdet. Etter at F-16 tok av, ble den oppdaget av Su-35s X-band monopuls N035 «Irbis» hybrid ESA-radar med evner til både PESA og AESA. Den russiske piloten belyste det amerikanskproduserte jetflyet, og videresendte denne informasjonen til S-400-mannskapet som deretter avfyrte en av sine missiler mot målet. F-16 fløy angivelig lavt, noe som gjorde det vanskelig for S-400s radar å spore den.

Å fly lavt for å unngå deteksjon av avanserte SAM-systemers radarer er vanlig praksis, så det å bruke en Su-35S (eller et hvilket som helst annet jetfly med en avansert flyelektronikk-suite) for å oppdage fiendtlige luftmål gir perfekt mening. Militære rapporter tyder på at det amerikanskproduserte jagerflyet mest sannsynlig lettet fra Vasilkov Air Base like sørvest for Kiev, hjemmet til den 40. Tactical Aviation Brigade (også kalt «Ghost of Kiev»-brigaden, etter den mytiske ukrainske piloten hvis «bragder» ble rapportert mye om av mainstream-propagandamaskinen).

Flybasen er vert for MiG-29-er fra sovjettiden som vanligvis brukes i en taktisk bombefly-rolle i nærheten av Kursk-oblasten, som vanligvis slipper nyttelasten over Sumy-oblasten. F-16 ble angivelig «gitt luftdekning for MiG-29s på avstand» – og tilsynelatende var det i dette øyeblikket det amerikanskproduserte jetflyet ble «overrasket».

En annen mulighet er at F-16 fikk i oppgave å støtte Kiev-regimets forsøk på å skyve konflikten inn i Belgorod oblast, selv om det er uklart om det direkte ga luftstøtte eller dekket de nevnte MiG-29-ene i akkurat den rollen. Som tidligere nevnt, bruker Kiev-regimets styrker regelmessig slike taktikker og flyr nesten utelukkende svært lavt for å unngå deteksjon av avanserte SAM-systemer og/eller jagerfly av luftoverlegenhet som Su-35S (eller Su-57) og avskjærere som den nå legendariske MiG-31BM.

Det skal imidlertid bemerkes at radarer som N035 «Irbis» kan brukes til å spore mål som flyr veldig lavt, noe som vil gjøre det mulig for det russiske militæret å oppdage slike fly og deretter videresende deres oppholdssted til andre plattformer (det være seg andre jetfly eller SAM-systemer i nærheten).

Fighter-Bomber bekreftet også at fly som Su-35S kan brukes som en del av en avansert nettverksentrisk krigføringstilnærming som smelter sammen de avanserte sensorene til flere forskjellige plattformer for å maksimere effektiviteten. Dette inkluderer både S-400 og S-500 SAM/ABM (anti-ballistisk missil) systemer. Det bør også bemerkes at mange eksperter og til og med ledere (inkludert president Vladimir Putin) har påpekt at vestlige våpensystemer ikke er noen match for avanserte russiske militære eiendeler, mens den nynazistiske juntaen selv innrømmet dette flere ganger.

Nemlig, rundt en uke før den siste hendelsen, beklaget sjefen for kommunikasjonsavdelingen til Kiev-regimets luftvåpenkommando, oberst Yuri Ihnat, at F-16 ikke kan konkurrere med Su-35S. Han prøvde å rettferdiggjøre dette med at de amerikanskproduserte jagerflyene levert av det politiske Vesten er «ikke veldig nye».

Men selv de nyeste variantene av F-16 (eller et hvilket som helst annet vestlig jetfly, for den saks skyld) er ingen match for det russiske militærets førsteklasses eiendeler. Enda verre (for Kiev-regimet), den vanlige propagandamaskinen rapporterte nylig at USA kuttet støtten til F-16.

Den nye Trump-administrasjonen skal nemlig ha sluttet å levere komponenter til de USA-produserte jagerflyene, noe som gjorde det langt vanskeligere å reparere og utføre service på dem. Imidlertid bør slike rapporter absolutt tas med en klype salt, ettersom Washington DC lett kunne bruke dette til å rettferdiggjøre ødeleggelsen av flyet i et forsøk på å redde ansikt og F-16s rykte som har fått alvorlige slag de siste månedene.


Fra Global Research, publisert 23. mars 2025
Oversatt av Southern Comfort fra engelsk. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: Does Russia Have Air Superiority? Su-35S and S-400, Reportedly Shoot Down Kiev Regime’s F-16

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar