Derimot: Freedom Flotilla oppnådde hensikten med reisen. Oppmerksomhet mot Israels Gaza-folkemord. – Derimot
derimot.no:
Freedom Flotilla til Gaza med Greta Thunberg oppnådde sitt mål.
Av Yara Hawari

I morgentimene den 9. juni bordet israelske styrker Madleen-skipet i internasjonalt farvann, nær kysten av Gazastripen. Yachten, som fraktet 12 aktivister fra syv land og humanitær hjelp og matforsyninger, og som hadde seilt i litt over en uke. Blant aktivistene var Greta Thunberg, som konsekvent har blitt demonisert og hånet av israelske politikere, og av andre for sin støtte til Palestina.
Hjelpen om bord var symbolsk, og det ville ikke ha gjort stor forskjell om den nådde de sultende palestinerne i Gaza. FN anslår at det trengs minst 500 lastebiler med hjelp daglig for å dekke deres grunnleggende behov. Det var også forventet at israelske styrker skulle stoppe den før den nådde Gazas kyster. Likevel utførte Madleen et viktig oppdrag. Det demonstrerte for verden og for regjeringer som nekter å overholde sine internasjonale juridiske forpliktelser, om å stoppe folkemordet og oppheve blokaden, og at Gaza ikke vil bli glemt.
Madleen ble organisert av Freedom Flotilla Coalition (FFC), en grasrotgruppe som driver kampanjer i solidaritet med det palestinske folket. I mai ble en annen av båtene deres – Conscience – angrepet av droner like utenfor maltesisk territorialfarvann. Skaden var så betydelig at den ikke var i stand til å fortsette reisen til Gaza.
FFC er en del av et halvannet tiår lang innsats fra aktivister for å bryte blokaden av Gaza. I 2010 seilte en flotilje på seks skip fra Tyrkia mot Gaza-stripen før israelske tropper stoppet den i internasjonalt farvann. Det største skipet – Mavi Marmara – ble stormet av israelske kommandosoldater som åpnet ild, og drepte ni aktivister og journalister – alle tyrkiske statsborgere.
I kjølvannet av det blodige angrepet på flotiljen, skrev Noam Chomsky: «I flere tiår har Israel kapret båter i internasjonalt farvann mellom Kypros og Libanon, drept eller kidnappet passasjerer, noen ganger brakt dem til fengsler i Israel med hemmelige fengsels-/torturkamre, noen ganger holdt dem som gisler i mange år. Israel kan gjøre slike forbrytelser fordi USA tolererer det, og Europa følger USA».

I henhold til internasjonal lov er avlytting av begge – Mavi Marmara og Madleen – ulovlig. Israelske styrker har ingen juridisk myndighet til å arrestere internasjonale aktivister i internasjonalt farvann. Som Huwaida Arraf, en palestinsk-amerikansk advokat og FFC-arrangør, sa: «Disse frivillige er ikke underlagt israelsk jurisdiksjon, og kan ikke kriminaliseres for å levere hjelp eller for å bryte en ulovlig blokade – arrestasjonen og interneringen deres er vilkårlig, ulovlig og må avsluttes umiddelbart».
Gaza ligger ved Middelhavet, men likevel har landet vært hermetisk forseglet fra sine naboer i Middelhavet i flere tiår. Israels luft-, land- og sjøblokade begynte i 2007, men allerede før det overvåket og begrenset israelske marinestyrker tilgangen til Gazas kystlinje. Oslo-avtalen fra -93 ga ikke palestinerne full suverenitet over egne farvann, og ga dem i stedet tilgang til 20 nautiske mil (37 km) fra Gaza-kysten for fiske, rekreasjon og utvinning av naturressurser som gass. Dette er bare 10 prosent av grensen på 200 nautiske mil for suverene land satt under FNs havrettskonvensjon.
Men selv disse 20 nautiske milene ble aldri respektert av det israelske regimet, som begrenset palestinerne til mindre og mindre rom på kysten. Dette har fullstendig avskåret palestinerne fra omverdenen og har hatt en katastrofal innvirkning på Gazas sjøfart og fiskeindustri.
Fra Aljazeera, publisert 9. juni 2025.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Hawari er direktør for Al-Shabaka, Palestinian Policy Network.
Orginalartikkel: The Freedom Flotilla achieved its mission.
Forsidebilde er KI-generert