Derimot: For å begrense trafikkulykker eller for å overvåke deg?Nå kommer hastighets-begrensere i biler. – Derimot

Derimot.no
Derimot: For å begrense trafikkulykker eller for å overvåke deg?Nå kommer hastighets-begrensere i biler. – Derimot

derimot.no:

Orwellsk trafikkovervåking: Fra og med denne måneden vil nye biler i Storbritannia ha «hastighetsbegrensere».

Av Tyler Durden.

Det er ille nok at biler alle i utgangspunktet er utstyrt med GPS-søkeenheter – og noen nå til og med med kameraer vendt mot føreren som kan overvåke deg mens du kjører – men nå blir kjøretøy i Storbritannia utstyrt med «hastighetsbegrensere».

Fra og med søndag 7 juli 2024 må alle nye kjøretøy i EU utstyres med Intelligent Speed Assistance (ISA)-systemer på grunn av en ny sikkerhetsforskrift, ifølge Daily Mail.

Selv om denne loven ikke gjelder i Storbritannia (de er ikke i EU lenger o.a.), vil de fleste nye kjøretøy som selges i Storbritannia fortsatt ha den hastighetsbegrensende teknologien.

Som Daily Mail forklarer, kan Intelligent Speed Assistance (ISA)-teknologi automatisk begrense et kjøretøys hastighet ved hjelp av GPS, satellittnavigasjon og kameraer for gjenkjenning av fartsskilt. Hvis kjøretøyet overskrider fartsgrensen, reduserer ISA motoreffekten for å overholde den lovlige grensen. For eksempel, på motorveier, kan ISA begrense bilen til 110 km/t.

Før ISA reduserer bilens hastighet, advarer den sjåførene gjennom visuelle, hørbare eller med for eksempel vibrasjoner i rattet. Hvis det ignoreres, begrenser systemet motorkraften for å bremse bilen, men bruker aldri bremsene. Bilprodusentene kan bruke noen eller alle disse teknologiene for å varsle bilføreren.

I 2019 ga Europaparlamentet mandat til ISA-teknologi for å redusere trafikkulykker og skader. Anbefalt av European Transport Safety Council, har ISA som mål å redusere kollisjoner med 30 % og skader med 20 %, og bidra til et mål om null dødsfall i trafikken innen 2050.

Daily Mail opplyser at siden 6 juli 2022 må alle nye modeller ha ISA, og fra 7 juli 2024 må den ettermonteres på alle nye kjøretøy i utstillingslokaler, inkludert eldre modeller som VW Touran.

Selv om ISA ikke er nødvendig for britiske modeller, vil mange nye biler som selges der sannsynligvis ha det. Volvo har hatt fartsbegrensere siden 2020, som begrenser hastigheten til 112 mph. Siden 2022 har Renault og Dacia også implementert ISA, og merker som Citroen, Ford og Jaguar følger etter.

Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sier at ISA i britiske biler er opp til bilprodusentene. Eksperter som AAs Jack Cousens og RACs Rod Dennis forventer imidlertid at mange nye biler i Storbritannia kommer utstyrt med ISA. Sikkerhetsforkjempere oppfordrer den britiske regjeringen til å vedta EUs sikkerhetsforskrifter, for å gi sikkerhet for bilprodusentene.

ISA kan overstyres midlertidig ved å trykke hardt på gasspedalen eller slås av før hver reise, selv om den reaktiveres hver gang motoren starter. Fordelene inkluderer færre krasj, reduserte trafikkork og bedre drivstoffeffektivitet. Det er imidlertid bekymringer om sjåførenes avhengighet av ISA, nøyaktigheten av trafikkskiltgjenkjenning og potensielle problemer i områder med dårlige GPS-signaler. Går ikke myndighetene en dag tom for ting i livene våre de vil kontroll over?

Fra ZeroHedge, publisert 4 juli 2024.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: Orwell Hits The Highway: Starting This Month Cars In Britain Will Have «Speed Limiters».

Forsidebilde: KI-generert

Les artikkelen direkte på derimot.no

Legg igjen en kommentar