Derimot.no

Derimot: Endringer som kommer: Global frakt med skip blir snart delt i en vestlig og østlig handelssone

derimot.no:

Av Arsenio Toledo

Den globale shippingindustrien deler seg i to leire – en vestblokk ledet av USA og EU, og en østblokk ledet av Kina og Russland.

Dette ifølge flere forskningsartikler publisert av Verdens handelsorganisasjon (WTO). Disse rapportene advarer om et verst tenkelig scenario for den globale shippingindustrien kalt en «langsiktig adskillelse», som innebærer «at den globale økonomien splittes i to separate blokker».

En annen artikkel publisert av WTO i januar analyserte et worst-case scenario, utfallet av geopolitiske rivaliseringer mellom øst- og vestblokkene, som resulterte i en «bipolar handelskrig» med alvorlige konsekvenser for fremtidig global BNP og globalt handelsvolum.

En vurdering fra Den europeiske sentralbanken gir en lignende advarsel, og bemerker at land snart kan bli «allokert», enten til vest- eller østblokken i henhold til deres stemmemønster i FNs generalforsamling. «I dette oppdelings-scenarioet antar vi at handelen (som andel av BNP), mellom de to blokkene går tilbake til nivået på midten av 1990-tallet,» skrev bankens forskere.

Nåværende geopolitiske konfliktpunkter som Taiwan og Ukraina vil gjøre muligheten for at verden i hovedsak deler seg opp i to frakt- og handelssoner enda mer sannsynlig – med mindre de løses fredelig snart.

Den globale skipsfartens kortsiktige fortjeneste forvandles til langsiktige bekymringer

På kort sikt bemerket FreightWaves-skribent og maritim ekspert Greg Miller, at ytterligere geopolitiske brudd i utgangspunktet vil være positivt for fraktratene. Dette kan sees det siste året da begynnelsen av Russlands spesielle militæroperasjon i Ukraina omdirigerte russisk råolje fra kortdistanse-oljehandel med EU, til langdistanse-oljehandel med Kina og India.

Russland fant også nye kjøpere av diesel i Nord-Afrika, Asia og Sør-Amerika som erstatter EU. I mellomtiden erstattet EU russiske oljefat med mer fjerntliggende forsyninger fra USA, Asia og Midtøsten. Dette massive skiftet i shippingetterspørselen har ført til større fortjeneste for rederier som er villige til å foreta langdistanseturer. På lengre sikt utgjør imidlertid disse fortsatte geopolitiske problemene betydelige ulemper for skipsfarten.

WTO-dokumentet fra januar bemerket at jo høyere den globale BNP-veksten er, desto bedre er etterspørselen etter olje på lang sikt. Endringer i geopolitisk stabilitet i motsetning til multilateralt samarbeid vil føre til til en BNP-nedgang på omtrent 6,4 prosent for industrilandene i 2050, et BNP-tap på 10,2 prosent for u-land og et BNP-tap på 11,3 prosent for verdens minst utviklede land.

Denne spådommen fra WTO vil sannsynligvis skje hvis dagens geopolitiske spenninger fortsetter. Dette tar ikke hensyn til muligheten for eskaleringer, for eksempel hvis konflikten i Ukraina blir enda blodigere eller hvis det bryter ut en militær konflikt mellom USA og Kina om Taiwan. Disse potensielle konfliktene er spådd å ha en svært negativ effekt på den globale økonomien.

«Det er helt klart for meg at kineserne ikke vil oppgi Taiwan, de vil gå til aksjon en gang i fremtiden» sier Robert Bugbee, president for rederiet Scorpio Tankers. «Men det er en så enorm hendelse hvis det skulle skje, at en ikke kan tenke på det i hverdagen. En legger det bare i bakhodet og fortsetter om operatør».

Øystein Kalleklev, administrerende direktør i Flex LNG, et rederi for flytende naturgass, bemerket at konsekvensene av en fremtidig krig mellom Kina og USA er så enorme at det «nesten ikke engang er verdt å bekymre seg for». «Konsekvensene er så store, at hvis det skjer, er vi alle ferdige. Ukraina-krigen ville se ut som en liten hump på veien. Vi vil få et energisjokk som en aldri har sett før, hele verdensøkonomien ville stoppe opp.».


Fra Natural News, publisert 23 april 2023.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker, video og kilder i originalartikkelen.
Originalartikkel: Global shipping to split into Western and Eastern blocs soon

Les artikkelen direkte på derimot.no