De er billige fordi de er avgiftsfrie.El-biler er ikke klima- og miljøvennlige.
derimot.no:
Vi publiserer dette innlegget fra «hvamenerpartiene» fordi de tar opp en sak som er fullstendig fortiet i mediene. Er «el-biler» mer klima- og miljøvennlige enn diesel og bensinbiler? Svaret på det spørsmålet er åpenbart nei hvis en beregner energibruk, CO2-utslipp og annen forurensing fra produksjonens start til bilens avsluttende livsløp, altså når den destrueres og det som kan gjenvinnes blir gjenvunnet.
For alle mennesker med en viss grad av naturfaglig (realfag) kunnskap er dette innlysende. Utslippene skjer ikke bare under driften av bilen (når den er på veien) men når den produseres – helt fra metallene og mineralene utvinnes, smeltes om og settes sammen til en bil.
Men det er også utslipp og forurensinger etter bilens livsløp, når den skal resirkuleres eller destrueres. Tar en med alle disse forholdene er ikke el-biler miljøvennlige og den norske avgiftspolitikken blir meningsløs.
Knut Lindtner
Redaktør
Innlegget er hentet fra Hvamenerpartiene
Dr. Graham Conway er Principal Engineer in the Automotive Division ved Southwest Research Institute. I foredraget lenket opp her, bruker han muligheten til å utfordre etablerte sannheter om el-bil. Foredraget er uten tvil realitetsorienterende både for leg og lærd, og selv om vi ikke har kommet så langt som noen hevder, avslutter han med håp om en bedre fremtid. Men først ser han på …
- er utslippene er en del av en syklus eller bidrar de til økende utslipp uten å inngå i en syklus ?
- hvordan ser vi helhetlig på el-bilens kraftbruk som er basert på fossilt brensel ?
- hva er utslippene til elbil vs. konvensjonell bil i hele bilens levetid ?
- hva er bilenes CO2-avtrykk før de kommer til butikken ?
Conway utfordrer måten vi måler «biler uten CO2-utslipp», og konkluderer med at en stor elbil over sin levetid slipper ut MER CO2 enn en konvensjonell bil. Likevel fortsetter vi å kalle elbiler for «null-utslipps-biler» fordi vi velger å se bort fra helheten, og vi belønner dem som kjøper seg ny elbil også når de forurenser mer.
Foredrag av Graham Conway, TED
Hvem er Graham Conway ?
Et batteri til elbilen veier ca 500 kg, volumet er på størrelse med en koffert. Det er 6.831 litiumceller i batteriet og det inneholder 12 kg litium, 30 kg nikkel, 20 kg mangan, 15 kg kobolt, 100 kg kobber, 200 kg aluminium, foruten stål og plast, ifølge et ikke verifisert innlegg i ÅU debatt nedenfor.
Ressursbruk for 1 stk. batteri til elbil
Elektrifisering av bilparken vil ødelegge jorda fullstendig (derimot.no)
Forsidebilde: Fer Troulik
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 ganger.
Post Views: 11