Argument: Ansettelsesprosesser
Argumentagder.no:
Synspunkt 23.01.2025: Offentligheten får ikke innsikt i utvelgelsesprosessen til viktige stillinger i kulturlivet, og Kunstsilo fremstår som et privat galleri som bør finansieres utenom offentlige budsjetter.
Av Nils Nilsen, publisert 23.01.2025
Bernt H. Utne har den 22.01.25 et debattinnlegg hvor man hevder at "noen har snakket sammen" da ny Kunstsilodirektør skulle utnevnes. Til dette innlegget er det behov for et historisk oppsummerende tilbakeblikk på flere ansettelsesprosesser og utnevnelser i byens kulturinstitusjoner. Det kan se ut som de følger et mønster.
Cultiva ble under Ansgar Gabrielsen (H) sin ledelse en sentral og viktig aksjonær/finansier i et selskap som heter Talent Norge AS i Oslo. Styrelederen i Talent Norge AS het den gangen John G. Bernander (H). Daglig leder i Talent Norge AS het Maria Mediås Jørstad. Hun er den nye direktøren i Kunstsilo, mens John G. Bernander er styremedlem i AKO Kunststiftelse, som sammen med bystyret, ledet av hans sønn Mathias Bernander (H), er delaktige i finansieringen av Kunstsilo.
En annen nær samarbeidspartner til Kunstsilo er Kilden. Styret i Kilden ble inntil nylig ledet av John G. Bernander sin søster og Mathias Bernander sin tante, Linda Bernander Silseth. Hva Cultiva skulle med et Talentselskap i Oslo, eller hva Bernander(ne) og Jørstad har for slags forhold, lønn og nettverk, sier historien ingen ting om. Men vi vet at Bernander(ne) er svært nære venner av både Gabrielsen og tidligere ordfører Arvid Grundekjøn (H), som styrte Kristiansand Høyre sine representanter i Cultivas styre den gang både Talent Norge og Kunstsilo stod på Cultivas sakskart. Senere, etter en ferietur i Nicolai Tangens Yacht, ble Grundekjøn også styreleder i AKO Kunststiftelse.
Disse lederne ser ut til å tilhøre et ganske tett nettverk som nettopp «snakker sammen» uten særlig hensyn til verken normale ansettelsesprosesser, krav om merdemokrati og åpenhet, eller på andre vis som kan bidra til tillit.
Det fremgår ikke av Talent Norge AS sin oversikt at de har funnet noen talenter fra Sørlandet som de vil sponse karrieren til. Cultivas satsing på disse aksjene må således kunne sies å være i strid med Cultivas formål. Cultivas nåværende styre har mange ganger bekreftet at Talent Norge AS er et vedvarende satsingsområde. Nåværende styreleder i Cultiva er Kjersti Løken Stavrum. Hun ansatte Harald Furre (H) sin gode kollega fra Agderforskning, Kirsti Mathiesen Hjemdahl, som daglig leder i Cultiva. Furre er som kjent daglig leder i Kilden, tidligere ordfører, og god venn av Bernander(ne). Stavrum er for øvrig ansett som Norges mektigste mediekvinne. Hun er også styreleder i selskapet/stiftelsen som eier Schibsted, herunder også 30% av Polaris, selskapet som utgir Fædrelandsvennen. Stavrum sitter også i styret for Faktisk.no som på såkalt objektivt grunnlag faktasjekker alle medier. Herunder Scibstedmedier, og medier drevet av hennes ektemann Gunnar Stavrum i Amedia-systemet. Der dukker John G. Bernander igjen opp som styremedlem. Bystyret ledes av Mathias Bernander, og alle bevilgninger til Kilden og Kunstsilo fra både kommunen og Cultiva opprettholdes og økes.
Disse lederne ser ut til å tilhøre et ganske tett nettverk som nettopp «snakker sammen» uten særlig hensyn til verken normale ansettelsesprosesser, krav om merdemokrati og åpenhet, eller på andre vis som kan bidra til tillit. I så fall bør det også være lov å være skeptisk til denne formen for «demokratisk» forvaltning over fellesskapets midler.
Man kan dessuten med rette være forarget på kunsten og kulturens vegne. For vi får vel egentlig aldri greie på hvilket grunnlag ansettelsesprosessene er tuftet på ut over nettverk, vennskap, kjennskap og nepotisme. Langt mindre får vi greie på hvilke kvalifiserte søkere som dette nettverket fortrenger eller hvilken demokratisk vekst som kan bli hindret.
Kulturlivets ledelse er etter mitt syn rammet av skadelig ukultur der pengemakten styrer det viktigste som vårt samfunn er tuftet på. Selv årets valgkamp ligger an til å bli en budkamp for næringslivet mer enn folkereising for demokratiet.
Jeg mener Kunstsilo i praksis ikke er et «offentlig museum». Det fremstår som et privat galleri som bør finansieres privat og derved strykes fra offentlige budsjetter. Statlige så vel som kommunale og fylkeskommunale.
Jeg tror faktisk det kunne vært bra for byen!
Dette er et leserinnlegg som er forfatterens mening.
Kommentarer? Gå til vår Facebook-side eller send til post@argumentagder.no