Derimot: Oversees hele tiden, men svært viktig. USAs maritime makt er svært svekket. – Derimot
derimot.no:
USA er ikke lenger noen stormakt på havet.
I en lengre artikkel av den pensjonerte tyrkiske admiralen Cem Gürdeniz om USA sjømilitære styrke skriver han ganske omfattende om hvordan denne har endret seg fra 1945 til dagen situasjon.

I praksis sier han at USAs sjømilitære makt er i dyp tilbakegang. Fra 580 krigsskip i 1989 har flåten krympet til under 300, mens Kina bygger skip i et tempo USA ikke kan matche. Det er forfall i skipsverft, manglende vedlikehold og personalmangel som gjør situasjonen verre – reparasjoner som tidligere tok måneder tar nå år.
Dessuten hevder han at stadige krigsspill (simulert på data) viser at Kina vinner over USA i et Taiwan-scenario ved hjelp av hypersoniske missiler og cyberangrep som lammer amerikanske kommandosystemer.
Det er ikke nok med dette. Også missilforsyningene er kritiske: lager av Patriot, THAAD og Tomahawk tømmes raskt, og produksjonen er altfor langsom og kostbar. Israels krig med Iran i 2025 viste at selv kortvarige konflikter kan utarme USAs lagre. Samtidig er handelsflåten redusert til 190 skip, hemmet av Jones Act, noe som gjør logistikk i en storkrig risikabel. (Jones Act var ment som en beskyttelseslov for nasjonal sikkerhet og industri, men mange mener den i dag er en av hovedgrunnene til USAs svake handelsflåte og skipsbygging. red.)
Forfatteren konkluderer med at USAs sjødominans er brutt sammen, og at landet ikke kan håndtere både Russland og Kina til havs. Han hevder at Tyrkia bør utnytte denne svekkelsen til å styrke sin maritime strategi i Middelhavet og på Kypros.
Vi må få føye til at det han her skriver egentlig er svært dramatisk, men egentlig ikke overraskende. Den svekkete USA-flåten og nedgangen i skipsverft, dokker og reperasjons-muligheter for skip har vært åpen for alle å se og er et resultat av en langvarig utvikling.
For å forstå hvilken situasjon USA befinner seg i er denne oversikten illustrerende:

Som vi ser er USA i gruppen andre, noe som sier ganske mye. også den europeiske skipsbyggingsevnen er sterkt redusert. USAs andel av skipsbygning er i dag under 0,5% av verdens kapasitet og Russlands er 1-2% av den globale kapasiteten. Når det gjelder reparasjonsmarkedet for skip er situasjonen nesten like ille.

I og med at verdens frakt av varer fortsatt hovedsaklig skjer med skip, er dette dramatiske tall som illustrerer hvilken sårbar situasjon særlig USA befinner seg i.
Dette kan ikke endres over en kort periode. Det vil kreve tiår med gjenoppbygging for USA å få tilbake verft- og reparasjons-kapasiteten for skip. Landet støtter seg på på allierte (Japan og Sør-Korea), men de befinner seg på andre siden av Stillehavet.
Naturligvis blir vi ikke informert om slike forhold, men dette har betydning også for hele Nato som dermed også er tilsvarende utsatt. Vi ser i Ukrainakrigen at den vinnes i dag av Russland bl.a fordi landet har en langt høyere produksjonskapasitet av våpen enn det USA/Nato har. Når det gjelder skipsbygging er dette tilsvarende viktig.
Knut Lindtner
Redaktør
Forsidebilde: KI-generert