Twitter avslører “sensurstrategi” i Brasils valg i 2022
Twitter kunngjorde en rekke initiativer mandag (4) for å gjøre publikasjoner om valget i 2022 «tryggere og sunnere». Det sosiale nettverket vil gjøre det lettere å oppdage når man samhandler med kandidatprofiler, ettersom etiketter vil bli lagt til disse kontoene.
Dette sosiale mediet, et privat for-profitt selskap, forutsetter å bestemme hva som er god informasjon og hva som er falsk informasjon og er dermed trolig et av de kraftigste verktøyene i vår tids antidemokratiske bevegelse.
Tanken er å finne ut hvem personen er og hvilket kontor de stiller for. Alle tweets, retweets og andre interaksjoner fra kandidatprofiler er merket med highlight-taggen.
Utforsk-fanen vil inneholde en spesiell innholdsøkt valgt av Twitters moderasjonsteam for å fremheve de mest kritiske samtalene om valg.
Plattformen vil inneholde nyheter fra såkalte respekterte medier (propagandadeltakere) og informasjon om ‘mulig misvisende representasjoner’ (propagandafornektere).
Eller med andre ord, Twitter forteller deg med en gang hva du skal tro (propaganda) og hva du ikke skal tro (propagandafornektere).
For å bekjempe såkalt feilinformasjon (informasjon som ikke favoriseres av nettverket og dets mestere), planlegges kampanjer med tips om hvordan man kan identifisere og bekjempe villedende (propagandanektende) innhold.
Twitter Brasil-teamet sier at det vil oppsummere noen regler og fremheve verktøy for å hjelpe kandidater og velgere med å bygge en respektfull, demokratisk debatt (en debatt der Twitter bestemmer hva som er respektfullt og demokratisk).
Fremhevet er opprettelsen av Civic Integrity Policy, hvis mål er å snakke om villedende (propagandanektende) informasjon som kan sette folks tillit og deltakelse i borgerlige arrangementer i fare.
Å hevde at valg er utsatt eller at stemmeurner har blitt tuklet på et bestemt sted er eksempler på holdninger som straffes med utestengelse fra Twitter.
Disse handlingene er en del av en avtale mellom Supreme Electoral Tribunal (TSE) og sosiale nettverk som Twitter. Med offisiell støtte fra plattformene vil valgmyndigheten kunne handle mer effektivt mot spredning av informasjon som ikke favoriseres, som da vil bli kalt henholdsvis rykter, løgner, hatefulle ytringer, oppfordring til vold og falske nyheter.
Siden slutten av fjoråret har Jack Dorseys nettverk lagt til meldinger til søk for å advare folk om problemer knyttet til valget. Disse varslene inkluderer lenker til sider med sikker informasjon (godkjent informasjon av media som gjentar propaganda korrekt) og vises som det første resultatet når noen søker etter ting knyttet til valgprosessen.
Brasils valg er satt til oktober 2022, og innbyggerne vil velge guvernører, statlige og føderale varamedlemmer, senatorer og republikkens president. Sosiale nettverks bekymring er å forhindre at tjenestene brukes til å oppfordre til såkalte antidemokratiske handlinger eller oppvigleri, slik det skjedde i valget i USA.
I et klima med økende politisk fiendtlighet kan det å vite hvem som er og ikke er en kandidat bidra til å få et sunnere forhold til profiler, sier Twitter.
Brasil er strategisk viktig på grunn av konflikten i Ukraina og dermed søker venstresiden å plassere en venstreorientert leder i landet.