Nato-våpnene kommer ikke frem. Tapet av jernbaner.

Derimot.no

Vi offentliggjør denne litt forkortete artikkelen fra nettstedet «Moon og Alabama» fordi den gir informasjon som krigen i Ukraina som våre stor medier unnlater å komme med. Denne informasjonen bidrar til å gi et langt mer nøkternt og nyansert bilde av det som skjer enn det befolkningen vår serveres daglig av meldinger, f.eks. fra NRK.

Det som blir mer og mer tydelig at dette er en stedfortreder-krig mellom Nato og Russland hvor Ukrainas befolkning må stå for lidelsene. Det hadde vært fullt ut mulig å unngå det som nå skjer ved diplomatisk innsats gjennom forhandlinger allerede i 2014 om Minsk 1 og forhandlinger i 2015 om Minsk 2. Krigen kunne også vært stoppet nå hvis forhandlingene i Tyrkia var fulgt opp.

Det er noen som ønsker en langvarig krig og hvem det er blir stadig tydeligere. Det er disse kreftene som blokkerer for en diplomatisk og fredelig løsning.

Knut Lindtner
Redaktør

Ukrainas tap av jernbaner. USAs mål for krigen.

Sist torsdag fant den første ødeleggelsen av broer langs ukrainske jernbaneruter i Øst-Ukraina sted. Disse var viktige for Ukrainas krigsinnsats og spesielt for forsyningene som strømmet fra vest mot østfronten.

Det ukrainske militæret, som Russlands, er avhengig av jernbaner for alle langdistansemasseforsyninger, da begge har relativt få logistikkbiler.

USA og andre har sagt at de vil gi Ukraina dusinvis av 155 mm tauede artillerikanoner pluss titusenvis av granater til disse. De amerikanske våpnene kommer med en lastebil hver som frakter våpenet.

Det er alt overkommelig så langt, men la oss nå se på logistikken (spesielt uten jernbaner). …

Jeg har anslått at Ukraina ikke har nok lastebiler til å erstatte jernbanelogistikk, og denne logistikken faller nå fra hverandre:

De russiske væpnede styrkene traff 7 transformatorstasjoner i det vestlige Ukraina:

Zdolbunov (tog stoppet i Dubno-området, forsinkelse av togene til Kovel), Kazatin-2, Krasnoye, Podolskaya, Sknilov, Slavuta (avvikling av hele området til Zdolbunov og Slavuta stasjoner), Fastov.

Angrepene er bekreftet:

Oleksandr Kamyshin

Ukrainas statsjernbanesjef Oleksandr Kamyshin på Telegram:

«Russiske tropper fortsetter å systematisk ødelegge jernbaneinfrastruktur. I morges, i løpet av en time, kom fem jernbanestasjoner i det sentrale og vestlige Ukraina under ild.» 

19 tog forsinket; ukjent antall skader.

De ‘transformatorstasjonene’ Russland ødela er de elektriske som forsyner de elektrifiserte langdistansetogrutene.

Elektrisk transformatorstasjon i Krasne, nær Lviv, ble tidligere i dag truffet av et russisk missil. Det ble store skader. Uten transformatorstasjonene, som ikke er enkle å erstatte, vil de fleste av Ukrainas lokomotiver ikke gå.

Noe trafikk vil fortsette ved bruk av diesellokomotiv. Disse er imidlertid relativt sjeldne som Wikipedia-oppføringen for ukrainske jernbaner forklarer.

Det vil ikke være mulig å levere ytterligere diesellokomotiv fra andre land i Øst-Europa. Ukraina har, som Russland, bredsporede spor på 1524 mm (5 fot). De fleste andre europeiske land bruker en normal sporvidde på 1435 mm (4 fot 8+1⁄2 in).

I mellomtiden kunngjorde USA et vagt nytt mål for sin proxy-krig mot Russland:

Austin var i Polen og svarte på spørsmål fra journalister etter en kort tur søndag med utenriksminister Antony Blinken til Kiev, hvor paret møtte den ukrainske presidenten Volodymyr Zelensky og andre ukrainske tjenestemenn.

United States Secretary of Defense - Wikipedia
USAs forsvarsminister

Forsvarssekretæren ble spurt om hvordan han definerte «Amerikas mål for suksess» i Ukraina. Han sa først at Washington ønsker å se «Ukraina forbli et suverent land, et demokratisk land, i stand til å beskytte sitt suverene territorium.»

Så, sa han at USA håper at Russland vil bli «svekket» av krigen. 

«Det har allerede mistet mye militær kapasitet og mange av sine tropper og , for å være helt ærlig, ønsker vi at de ikke har mulighet til å gjenoppta dette veldig raskt,» sa Austin.

Da de talte i en hangar i Polen fylt med kasser med humanitær hjelp, inkludert bleier, bestemt til Ukraina, kunngjorde de øverste tjenestemennene i Biden-administrasjonen mer enn 700 millioner dollar i ny militærhjelp til Ukraina og andre land, og sa at USA har til hensikt å gjenoppta diplomatiske operasjoner. i Ukraina denne uken.

Alle bleiene, våpnene og ammunisjonen som USA og andre land leverer til Ukraina vil nå stort sett sitte fast i Vest-Ukraina hvor de vil råtne til en smart ukrainsk oligark klarer å selge dem til et tredjeland.

Utfallet fra jernbaneangrepene vil også ramme sivile forsyninger i Ukraina. Det vil hindre sivil passasjertrafikk spesielt for folk som har flyktet vestover og nå har mindre transport tilgjengelig for å reise hjem.

Siden krigen startet har Russland med vilje unngått å ramme sivil infrastruktur i Ukraina. Elektrisitets- og kommunikasjonsnettverk samt vannforsyning har holdt seg intakt. (I de siste amerikanske krigene var det de første tingene den ødela.) Angrepene på den ukrainske jernbanen ble bare nødvendige etter at USA og andre ga mer og mer krigsmateriell til Ukraina. Russland vil ikke la sine tropper komme under ild fra de nylig leverte våpnene.

Til tross for advarsler fra Russland til Ukraina om ikke å angripe på russisk grunn, ser det ut til at ukrainske sabotasjegrupper har en viss suksess med å ødelegge russisk infrastruktur.

Innlegget er maskinoversatt, noe forkortet og bearbeidet

Det er hentet fra nettstedet Moon of Alabama.

Forsidebilde: Javad Esmaeili

https://www.moonofalabama.org/2022/04/ukraine-railway-hits-us-war-aims-ops-report.html#more

1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 ganger.

Post Views: 21

Les artikkelen direkte på derimot.no