Mehamn-ulykken: Var det en britisk Harrier som traff Twin Otteren?
Mehamn-ulykken og flydeler – 40 år etter
Fire kommisjoner avviser at det var militære jagerfly i området da en Twin Otter styrtet i 1982. Vitner og funn av flydeler antyder det motsatte.
Den 11. mars 1982 klokken 13:27 styrtet en Twin Otter fra Widerøe i havet ved Gamvik i Finnmark og alle 15 ombord omkom. Samtidig pågikk en stor militærøvelse der engelske Harrier jagerfly deltok.
_____________________________________________________________________
Innlegget er hentet fra hvamenerpartiene
_____________________________________________________________________
Etter ulykken ble det mye uro og teorier om hemmelighold fra norske myndigheter. Vitner som hadde observert militære jagerfly i området, følte seg mistrodd. Dette førte til hele fire kommisjoner over 15 år som leverte sine rapporter i henholdsvis 1984, 1988, 1998 og 2005, og det sentrale spørsmålet var hele tiden: Var et Harrier jagerfly involvert i ulykken?
Den siste kommisjonen ble opprettet av Stortinget etter et program på NRK Brennpunkt i november 2002. Da Stortinget behandlet rapporten i 2006, ble det uventet besluttet å gi de etterlatte en billighetserstatning på 8,75 millioner kroner uten at dette var vurdert av kommisjonen eller del av dens mandat.
Alle kommisjonene konkluderte samstemt: Det var ingen Harrier i området som kunne ha kollidert med Widerøe sin Twin Otter. De som har vitnet om det motsatte har tatt feil. Og de som fortalte om en Harrier som nødlandet med suspekte skader i Tromsø denne dagen og ble gjemt vekk i en hangar, må ha misforstått noe.
De problematiske bevisene: 2 stk. flydeler fra åstedet
Den første av de to problematiske flydelen ble plukket opp av ”KNM Horten” på vei til havaristedet i 1982 i lag med mange andre vrakdeler fra Twin Otteren. Det var en trekantet flat del med farge som et militærfly, en meter lang og rundt en halv kvadratmeter i flatemål. Delen lignet på en vingespiss eller del av et haleror eller høyderor til et militært jagerfly. Det har ikke vært mulig å finne bilder av denne delen på internettet, men det skal finnes i arkivene til NRK og flere aviser. (Dersom lesere kan fremskaffe lenke til bilde av denne delen, bruk gjerne mailadresse nederst.)
Den andre flydelen (her med tre bilder fra forskjellig vinkel) ble funnet rundt år 2000 av en fisker fra Harstad på Ingøya i Finnmark. NRK har fått tilgang til vrakdelen, og har latt en av Norges fremste eksperter på jetjagere, kaptein Oddmund Bjørnaali ved Bodø hovedflystasjon identifisere den. Han sier til NRK at vrakdelen stammer fra et Harrier jagerfly, ifølge VG.no i februar 2003
Del av Harrierfly funnet i Finnmark (vg.no fra 2003)
Flydelen bærer tydelig preg av å ha kollidert med en massiv gjenstand. Da fiskeren ble intervjuet på NRK, ble han spurt om hvorfor ventet i nesten tre år med å stå frem med funnet. Han svarte at det hadde ingen hensikt å stå frem, det ville ikke føre til noe uansett. I ettertid viste det seg at han fikk rett.
En flymekaniker vil trolig bare behøve noen sekunder for å fastslå om en del hører til den flytypen han er utdannet på eller ikke. Begge de nevnte flydelene skal angivelig være identifisert til å stamme fra en Harrier, og begge ble funnet i området der Twin Otteren havarerte.
Så hva skjedde med disse to flydelene i kommisjonsrapporten som ble lagt frem for Stortinget i 2005? Gaute Gregusson, lederen for Stortingets granskingskommisjon, fant rom for å nevne dem i en liten fotnote på side 122 i rapporten. Her er et utsnitt av siden:
Det ser nesten ut som at kommisjonen som skulle undersøke årsaken til en flyulykke, har unnlatt å undersøke disse to flydelene fordi man på forhånd mente en kollisjon ikke hadde skjedd og derfor mente det ikke var relevant å undersøke delene.
Spesielt merkelig blir dette når man ser hvilken omfattende omtale kommisjonen ga en annen flydel man fant i området, nemlig en mulig dropptank fra krigens dager som helt klart ikke hadde noe med ulykken å gjøre. Den ble funnet på havbunnen i 2003 av ”KNM Tyr” og fikk grundig omtale med foto i et vedlegg til rapporten.
Bevisst hemmelighold ?
Kommisjonen valgte altså å ikke ta med i rapporten analyse og eventuell identifisering av to flydeler som andre hevder stammer fra en Harrier. Det virker useriøst og kritikkverdig, – med mindre det var tilsiktet for å dekke over hva som faktisk skjedde. For dersom det var en britisk Harrier som kolliderte med Widerøes Twin Otter, hadde Forsvaret mange og gode grunner for å holde saken hemmelig og underslå beviser som sa noe annet.
Det kan derfor være grunn til å mistenke at behandlingen i de fire kommisjonene har hatt til hensikt å dekke over en ubehagelig sannhet i alle disse årene. Uansett kan vi anta at russerne i dag vet nøyaktig hva som har skjedd. Og dagens forhold mellom Norge og Russland gir ikke lenger grunn til hemmelighold av noe som skjedde for 40 år siden.
Heller ikke det norske folket trenger å bli skjermet for en slik hendelse i dag, selv om det sikkert kan være ubehagelig å stå frem etter 40 år med tildekking. Tiden og muligheten er nå overmoden til å avsløre eventuelle hemmeligheter rundt disse to flydelene og alt som skjedde denne tragiske dagen.
Reidar Kaarbø
15. februar 2022
tips@hvamenerpartiene.com
40 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 40 ganger.
Post Views: 100