Drammen Nei til EU: I Drammen reduseres den folkevalgte kontrollen over kraften

Derimot.no

derimot.no:

Kraftsammenslåing for dyrere strøm.

Jan Christensen

Ikke altfor overraskende valgte et flertall i Drammen formannskap å si ja til sammenslåing mellom Glitre energi og Agder energi. Det overraskende var at et mindretall i Høyre stemte mot, og at SVs representanter var for.

Når saken i begynnelsen av kommende uke skal opp til endelig behandling i kommunestyret, er et fortsatt ja mest sannsynlig. På ettersommeren er ventelig alt endelig avgjort, etter at en rekke mindre kraftkommuner også har sagt sitt.

Jeg er opptatt av politisk kontroll over krafta. Nødvendig forbruk av strøm skal leveres til selvkost. Mest mulig nærhet mellom de som beslutter og de som rammes av beslutningene, er her den beste garanti. 
Til større enhetene blir, til mer «profesjonelt» blir de også ledet. Eksperter uten lokal forankring tar over, de folkevalgtes kontroll blir nærmest fraværende.

I kraftbransjen har sånn utvikling pågått lenge. Med et sammenslått Glitre/Agder blir den ytterligere styrket. I tillegg flyttes makta fra  Drammen til Kristiansand. 

Sammenslåinga er en «vanskelig sak» hevdes det fra politikere av ulike avskygninger. Hvor mange forstår egentlig kompleksiteten i det «monsterselskap» de nå er i ferd med å bygge opp?  Med hvilken moralsk rett har de, med simpelt flertall, å treffe avgjørelser som angår oss alle og som de færreste skjønner?

Politikerflertallet har latt seg blende av større utbytte fra et sammenslått konsern. Dermed mer penger i kommunekassa og mindre behov for nedleggelser eller økt skattlegging. Kommunestyrets flertall velger å tro på eksperter som gang på gang har bommet i sine analyser. Både om kostnader, utviklingstrekk og strømpriser.

 
Våre politikere sa nei til storfylket Viken. Hvorfor sier de nå ja til noe som kan bli enda mer inngripende for folk flest?

Hvilke resultater kan vi forvente av sammenslåinga?

  • Lavere strøm- og nettleiepriser? 
    Neppe. Her kan nevnes at Glitre i forrige måned økte prisene med en drøy hundrelapp i måneden for sine nærmere 100.000 nettleie-kunder. Dette til tross for at selskapet i år vil få enda høyere overskudd enn fjorårets 845 millioner kroner. Prisøkningen tilsvarer det utbytte som Drammen kommune fikk i Glitreutbytte for 2021. 
     
  • Gunstigere lønns-, bonus og pensjonsordninger for ledelse og styre? 
    Trolig. Direktør Syvertsen i Agder tjente nærmere 4 millioner kroner i fjor. Direktør Skjæggestad i Glitre noen hundretusener mindre. All erfaring sier at lønnsnivået vil øke ytterligere som følge av «større ansvar». Ikke rart ledelsen bruker mye tid, krefter og penger på å få til en sammenslåing. Revisjonsfirmaet BDO anslår ytterligere sammenslåings-utgifter på nærmere 80 millioner kroner før alt er på plass. Hvor mange millioner sammenslåings-prosessen har kostet til nå, er ikke kjent. 
     
  • Større krafteksport til utlandet? 
    Trolig. Strømeksport er big business. Strøm som i utgangspunktet koster en drøy tiøring for kilowatt-timen, kan selges med mange tusen prosent fortjeneste. Tomme vannmagasiner med derav nødvendig import av strøm lagd av gass og kull, er et resultatet. Sånt øker strømregninga for oss forbrukere. «Blårussen» i Agder energi var her tidlig ute med sin markedstenkning gjennom undervannskabler og strømsalg til et energifattig Danmark. Eksportgevinsten tas av selskapet. Importregninga sendes oss forbrukere.
     
  • Økte innsparinger? 
    Tja. Beregninger her er høyst usikre, også anslått tall på 250 millioner kroner. Tidligere erfaringer viser at sammenslåings-gevinster ofte overdrives. 
    Viktigere er at sammenslåing gir større markedsmakt. Kraftmonopolet styrkes. Mindre aktører skvises ut. Kundene får færre valg – og større kostnader. 
     
  • Mer makt? 
    Ja. Et sammenslått Glitre/Agder blir mektigere og dermed viktigere som premissleverandør til politikerne. Med millioner til konsulenter og lobbyister og feit representasjonskonto, vil de i større grad påvirke energipolitikken her til lands. 
    Kanskje vil det allerede til neste år bli slutt på statlig strømstøtte. Med et Agder energi som dominerende selskap innafor det nye konsernet, blir det mer tvilsomt om dagens strømstøtte kan erstattes av lokale ordninger. 
    Tiltak for strømsparing, for eksempel gjennom brukervennlige strøm-målere, vil heller ikke være aktuelt. Selskapet skal jo selge mest mulig – til høyest mulige priser. 
    Med de folkevalgtes velsignelse, har Glitre fått utvikle seg stadig lenger vekk fra politisk kontroll. Gjennom sammenslåing vil denne kontrollen bli enda vanskeligere, og politikerne kan fortsette å toe sine hender når folk klager over strømprisene: Ikke vårt, men styrets ansvar!
     
Det undervurderes konstant hvor viktig makten, altså hvem som bestemmer, faktisk er.

Hvem skal bestemme over krafta? Med EUs fallitt i energipolitikken, har EUs appetitt på våre energiressurser økt tilsvarende. Til større enheter, til mer fristende er vi. Om få år kan strømstyringa i Norge være overtatt av EU-byråkratiet og lojale norske nikkedukker som fristes av «euro-dollar». 
Vi, folket, sitter igjen som tapere. 

For oss som mener at vår vannkraft er hele folkets eiendom, er det enkelt å si nei til sammenslåing. Uansett rosenrøde regnestykker, finjuss og talemåter.  Vi gjør lurt i å merke oss de politikere som til uka stemmer ja til sammenslåing og de som stemmer nei. 

Om et drøyt år er det kommunevalg.

Forsidebilde: Matt Palmer

Redaksjonen har lagt til bilder m/tekst.

3 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 3 ganger.

Post Views: 22

Les artikkelen direkte på derimot.no