Derimot: Vi ser det ikke her når vi kjører el-bil. Litiumproduksjon til el-biler forurenser mye.

Derimot.no

derimot.no:

Litiumbatterier som brukes i elbiler og annen «grønn» teknologi er svært forurensende.

Av Ethan Huff.

Prosessene som kreves for å utvinne litium fra jorden, for å gjøre det om til «grønne» batterier for elektriske kjøretøy, elektriske sykler, mobiltelefoner, datamaskiner og mer er svært giftige, tro det eller ikke.

Problemet får sjelden oppmerksomhet fordi vi blir fortalt at kjøretøy som bruker batterier, er «renere» enn de som bruker bensin eller diesel fordi de ikke avgir synlig forurensning under bruk. Det de grønne aldri ser ut til å snakke om, er det som skal til for å produsere «utslippsfrie» batterier.

Det viser seg at gruvedrift og fremstilling av bare ett tonn litium bruker forbløffende nok nesten to millioner liter vann. Ironisk nok ligner prosessen på hydraulisk fracking, en prosess som brukes til å utvinne naturgass, som de grønne hater fordi det involverer bruk av fossilt drivstoff.

For å utvinne litium må gruveselskapene bore sjakter i saltholdig grunn, ofte i ellers uberørte områder av verden som er rike på mineraler. Dette inkluderer fjellområder i Andesfjellene i Sør-Amerika, og i de ville regionene i Vest-Australia. Hullene pumper ut mineralrik saltlake som deretter gjennomgår mye forskjellig prosessering. Igjen, mye vann er nødvendig for å gjøre dette, og i noen områder av verden, for eksempel Chiles Salar de Atacama, forbrukes et flertall av regionens vannforsyninger.

Her fra Salar de Atacama i Chile

Biler fra Tesla og andre elbiler som inneholder litium forurenser miljøet ikke bare én, men to ganger. Fjerning av alt dette vannet ender opp med å ødelegge grunnvannsspeil, som trengs for drikkevann og vanning. Og dessverre er de fleste litiumforekomster som i Sør-Amerika i allerede veldig tørre områder med minimal vannforsyning. Hvis bare vann ble brukt til å utvinne alt det litiumet, kan man kanskje hevde at prisen for alt vanntapet er verdt å betale for å unngå å forurense miljøet med fossilt brensel. Men realiteten er at giftige kjemikalier også slippes ut under utvinning, og etterlater en mengde miljøgifter.

«Disse utgravingsstedene frigjør farlige kjemikalier inkludert arsen til det omkringliggende grunnvannet, og gruvedriften er utrolig ressurskrevende, og slipper ut til sammen 15 000 kg karbondioksid per tonn utvunnet litium – ikke fullt så miljøvennlig som vi ønsker å se, ” viser en rapport, og legger til at Kina, en annen av de største produsentene av litium, nå er svært forurenset på grunn av dette. «I mai 2016 ble død fisk funnet i vannet i Liqi-elven, der et giftig kjemikalie lekket ut fra Ganzizhou Rongda-litiumgruven. Ku- og yak-kadavere ble også funnet flytende nedstrøms, døde av å drikke forurenset vann».

The Cost of the New Oil | Climate Conscious
Det er ikke bare energi, men også miljøkostnader ved litiumproduksjon og destruksjon.

Et gjennomsnittlig elektrisk kjøretøyet, ifølge tall fra United States Department of Energy, inneholder omtrent 8 kg litium. Den gjennomsnittlige bilen fra Tesla inneholder enda mer, rundt 12 kg litium. Når de skal skiftes ut, utgjør brukte litiumbatteri-pakker fra disse elbilene enda mer miljøforurensning, og forurenser grunnvannet uansett hvor de ender opp med å bli dumpet.

Australia sies å være verdens største litiumprodusent, etterfulgt av Chile, Kina, Argentina, Brasil, Zimbabwe, Portugal og USA. «Litiumgruvedrift bruker giftige kjemikalier som kan forurense bekker, avlinger, lokale økosystemer og dyreliv,» advarer rapporter. «Områdene for gruvedriften kan være hjemsted for truet flora, som den sjeldne ørkenen villblomsten Tiehms hvete i Silver Peak, Nevada».

Fra Natural News, publisert 24 oktober 2022. Skrevet av Ethan Huff.
Oversatt fra engelsk av Northern Light, linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: Lithium batteries used in EVs and other “green” technology are anything but clean.

1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 ganger.

Post Views: 1

Les artikkelen direkte på derimot.no