Derimot: Østersjøen. Et nytt konfliktområde mellom NATO og Russland? – Derimot

derimot.no:

Spenningene mellom Russland og NATO fører til at det «koker» i Østersjøen.

Av Larry Johnson

X-CIA-analytiker

Mens Vesten er fiksert på mandagens samtaler mellom Russland og Ukraina, tilspisser situasjonen seg i Østersjøen og utgjør en risiko for sjømilitære konfrontasjoner mellom Russland og NATO. I løpet av mai 2025 har det vært en rekke konfrontasjoner og økende spenninger mellom Russland og NATO-medlemsland i Østersjøen, preget av marinehendelser, luftromskrenkelser og bekymringer om sikkerheten til undersjøisk infrastruktur.

Estisk avskjæring av russisk tankskip:
Den 13. mai forsøkte den estiske marinen å avskjære det gabonesisk-flaggede oljetankskipet Jaguar, som mistenkes for å være en del av Russlands «skyggeflåte» som omgår vestlige sanksjoner. Tankskipet ignorerte ordre om å stoppe, noe som fikk Estland til å sette inn patruljefartøy og helikoptre. Som svar sendte Russland opp et Su-35S kampfly, som angivelig krenket estisk luftrom. NATOs Baltic Air Policing-oppdrag svarte med portugisiske F-16-fly som gjennomførte en rekognosering. Estlands styrker og F-16-flyene trakk seg tilbake. God beslutning.

Russisk beslagleggelse av gresk tankskip (mai 2025):
Hendelse: Etter Jaguar-hendelsen skal Russland ha beslaglagt et gresk-flaggede tankskip som hadde forlatt havnen i Sillamäe i Estland, men som befant seg i russisk territorialfarvann. Detaljene er uklare, men denne aksjonen er å anse som et russisk gjengjeldelsestiltak etter Jaguar-episoden og bør sees som en del av en bredere strategi for å hevde kontroll over maritim aktivitet i Østersjøen.

Russiske marineøvelser nær tysk fregatt:
Den 29. mai utførte et russisk anti-ubåtskip manøvrer nær den tyske fregatten Bavaria, som skygget det russiske skipet i Østersjøen. Hendelsen skjedde samtidig som Russland og NATO holdt marineøvelser, noe som økte frykten for en potensiell opptrapping. (Se video nedenfor).

NATO-landene økte patruljene nær Suwalki-korridoren, den smale korridoren mellom Polen og Litauen som grenser til Kaliningrad. Russland svarte med å utplassere flere Iskander-missilsystemer i Kaliningrad, noe som førte til frykt for ytterligere eskalering.

Russiske kampfly har også avskjært eller fløyet farlig nær NATOs overvåkingsfly over Østersjøen. Blant annet skal et russisk Su-27-fly ha kommet så nær som fem meter fra et tysk P-3 Orion maritime patruljefly, noe som utløste en diplomatisk protest fra Tyskland.

Militærøvelser og strategisk posisjonering
Samtidige øvelser:
Både Russland og NATO har startet militærøvelser i Østersjøen denne måneden, med overlappende tidslinjer. Tidlig i mai gjennomførte Russlands Østersjøflåte en øvelse kalt «Safety of Navigation», med fokus på å beskytte sivil sjøfart mot avskjæring. Dette ble sett på som et direkte svar på NATOs økte oppmerksomhet mot Russlands skyggeflåte, samt en demonstrasjon av Moskvas intensjon om å opprettholde sin tilstedeværelse i Østersjøen. NATOs BALTOPS 2025-øvelse, som er planlagt å starte 3. juni, sammenfaller med russiske øvelser som ble igangsatt en måned tidligere enn vanlig. Nærheten mellom disse øvelsene øker risikoen for både tilsiktede og utilsiktede konfrontasjoner. La oss håpe at fornuften seirer.

Videoen nedenfor fra Borzzikman gir en god oppsummering av den siste marinehendelsen 29. mai:

Samtidig, langs kontaktlinjen i Ukraina, melder Bild at Russlands væpnede styrker allerede har erobret 18 ukrainske bosetninger og rundt 200 kvadratkilometer. Du vet at situasjonen begynner å bli desperat for Ukraina når selv tyske medier innrømmer at Russland rykker frem… så mye for påstanden om stillstand.

Til slutt dekker russiske medier omfattende en kollapset bro i Bryansk-regionen som knuste lokomotivet og et par passasjervogner på et sivilt tog og forårsaket at toget sporet av. Toget hadde opprinnelse i Moskva og var på vei til Klimovo. Jeg tror ikke på tilfeldigheter. Fra mitt ståsted mener jeg dette var et bevisst angrep mot både broen og toget. Det er sannsynlig at en sprengladning ble plassert på broen, og at gjerningspersonene ventet med å detonere den til toget ikke kunne ta noen unnvikende manøver. Det er to muligheter: 1) sabotørene befant seg i nærheten og detonerte den, eller 2) det ble brukt videoovervåkning og fjernutløst. Uansett var dette et terrorangrep. Å ramme et sivilt passasjertog er ikke et legitimt mål i krig.

Jeg deltok i en podkast i går, ledet av Danny Haiphong, og delte scenen med Scott Ritter:

https://sonar21.com/tensions-between-russia-and-nato-are-boiling-in-the-baltic-sea/

Forsidebilde: Piotr Majcher

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar