Derimot.no

Derimot: Norske myndigheter slipper USA til over hele landet. Ørlandet flystasjon blir nå russisk atombombemål. – Derimot

derimot.no:

Norge har kjøpt 52 av disse F-35-flyene flyene som fungerer dårlig og koster skjorta. I praksis er de angreps-bombefly, selv om det hevdes noe annet fra militære myndigheter. Flyet er plassert på Ørlandet som nå blir en USA-base med jurisdiksjon fra amerikanske lover og hvor norske myndigheter ikke kan gripe inn.

Vi vil kunne miste kontrollen med hvilke våpen disse flyene bærer. Ørlandet blir garantert et russisk atombombemål i tilfelle en konflikt mellom Nato og Russland – ikke minst som følge av de konsekvensene som følger av meldingen under.

Vi fungerer nå i praksis som en USA-bonde på det globale sjakkbrettet og USA har sikret seg retten til å bruke oss etter eget forgodtbefinnende, dvs. ut fra hva ledelsen der til enhver tid definerer som USAs nasjonale interesser.

Når det gjelder F-35 sine egenskaper har konstruktøren av F-15, F-16, Pierre Sprey, i dette gamle intervjuet gitt en sterk og negativ omtale av det flyet Norge har kjøpt 52 stykker av. Intervjuet er etter min mening er intervjuet klassisk i sin direkthet og klarhet:

Som jeg har påpekt gang på gang spiller norske forsikringer ingen rolle lenger. Det avgjørende er hva den russiske motparten tror og når tilliten er helt borte vil de naturligvis tro det verste for sin egen sikkerhets skyld.

Knut Lindtner
Redaktør

F-35 klarert å bære atomvåpen

Det amerikanske krigsflyet er verdens første stealth-jagerfly som er sertifisert til å utplassere bomben

av Will Porter

Pentagon har gitt grønt lys for å utstyre F-35 Joint Strike Fighter med termonukleære våpen, sa en militærtalsmann til Breaking Defense. Det siste tilskuddet til den amerikanske jagerflåten, F-35, har hatt en lang rekke tekniske problemer og kostnadsoverskridelser.

I kommentarer bekreftet talsmann Russ Goemaere for F-35 Joint Program Office at flyet var sertifisert til å bære B61-12 termonukleær gravitasjonsbombe i oktober i fjor, noe som gjør det til det første stealth-jetflyet i drift med den egenskapen.

«F-35A oppnådde atomsertifisering før tidsplanen, og ga USA og NATO en kritisk kapasitet som støtter USAs utvidede avskrekkingsforpliktelser tidligere enn forventet,» sa talsmannen.

Avgjørelsen gjelder foreløpig bare for luftforsvarets F-35A-variant, med Marine Corps og Navy-modeller fortsatt begrenset til konvensjonell ammunisjon.

Mens rundt 100 eldre modeller av bomben fortsatt var utplassert ved amerikanske baser i flere NATO-stater i fjor, er F-35 bare autorisert til å bære den siste B61-12-varianten, som skulle ankomme Europa sent i 2022.

Den største B61-varianten har et stridshode med en maksimalt sprengkraft på 340 kilotonn. Det er tilstrekkelig til å utslette en by på størrelse med Washington DC og legge flat mange av de omkringliggende forstedene.

Selv om den ble designet for å erstatte eldre amerikanske jagerfly og tjene som et flerfunksjonsfly, har F-35 vært preget av en rekke designfeil siden den ble introdusert i luftflåten. Til tross for år med oppgraderinger, fant en Pentagon-gjennomgang publisert i januar at flyets «operative egnethet» fortsatt var «under forventningene og kravene til service», og rapporterte også «kritiske feil» i flere F-35-komponenter.

En fersk rapport fra Government Accountability Office kritiserte også betydelige kostnadsoverskridelser og produksjonsforsinkelser for krigsflyet, og påpekte at prisen for F-35-oppgraderinger hadde overskredet de opprinnelige estimatene med milliarder. Ved å kalle jetflyet Pentagons «dyreste våpensystemprogram», sa kontoret at de totale kostnadene for å kjøpe, drifte og vedlikeholde F-35 til slutt vil overstige 1,7 billioner dollar.

Noe forkortet av redaksjonen

Forsidebilde: iStock

Les artikkelen direkte på derimot.no