Derimot: Nordmann i Sverige: Svenske skatter til ergrelse og besvær. – Derimot

derimot.no:

Av Terje Sørensen

Jeg har i flere år hatt problemer med det svenske Skatteverket som år om annet gjør fremstøt for å tvinge meg til å betale skatt til Sverige. Det har jeg bestemt avvist fordi jeg mener – hvilket også norske skattemyndigheter hele tiden har ment – at jeg har vært og er skattepliktige til Norge, og Skatteverket har gått på flere «tap».

Det siste fremstøtet fra Skatteverkets side begynte tidlig i 2024, og jeg har bragt flere spørsmål inn for det svenske Justitieombudet for en vurdering og for Förvaltningsrätten for rettslig avgjørelse. Der beror saken i skrivende stund. Hva resultatet blir, vet jeg ikke, men er spent. Og jeg er ganske forbannet på Skatteverket som etter min mening ikke behandler saken på en nøytral måte etter de lovregler som gjelder, men som på alle mulige måter prøver å vinne frem.

Jeg har gjort noen undersøkelser helt uformelt underhånden, og det viser seg at mange nordmenn har vært utsatt for Skatteverkets fremstøt. Derfor kommer det nedenstående, som kanskje kan være av interesse for andre landsmenn.

Skatteverkets Informasjons- og Veiledningsplikt

Det svenske Skatteverket har en rekke plikter og retningslinjer for å hjelpe og informere personer som søker skatterelatert hjelp. Disse pliktene er forankret i svensk lovgivning, og Skatteverket må følge både nasjonale lover og interne retningslinjer for å sikre riktig og rettferdig behandling av skattebetalere.

1. Rett Til Informasjon Og Veiledning

Skatteverket har en lovfestet plikt til å gi informasjon og veiledning til personer som trenger hjelp i skattesaker. Denne plikten er nedfelt i følgende lovgivning:

– Forvaltningsloven (Förvaltningslagen, 2017:900): Denne loven pålegger offentlige myndigheter, inkludert Skatteverket, å gi korrekt, klar og forståelig informasjon til allmennheten. Dette betyr at Skatteverket må tilby råd og veiledning til enkeltpersoner og bedrifter om deres skatteforpliktelser og rettigheter.

– Skatteförfarandelagen (2011:1244): Denne loven regulerer prosedyrene for skattlegging og fastslår at Skatteverket skal gi veiledning til skattebetalere for å sikre at skatteregler blir forstått og fulgt korrekt.

2. Tilgjengelighet Og Service

Skatteverket skal være tilgjengelig for skattebetalere på ulike måter:

– Kundeservice og digitale verktøy: Skatteverket har et omfattende kundeservicetilbud, inkludert telefonsupport, e-post og digitale verktøy som deres nettside og Min Skatt-plattformen. Disse verktøyene gir skattebetalere tilgang til informasjon, selvbetjeningsfunksjoner og muligheten til å stille spørsmål direkte til Skatteverket.

– Personlig veiledning: I komplekse saker kan skattebetalere be om personlig veiledning eller møte med en saksbehandler. Skatteverket har kontorer over hele Sverige hvor personer kan få personlig hjelp.

3. Objektivitetsprinsippet Og Rettssikkerhet

Skatteverket er forpliktet til å opptre objektivt og rettferdig i alle skattesaker. Dette betyr at:

– Likt skal behandles likt: Skatteverket må sikre at like saker behandles likt, og at alle beslutninger er basert på gjeldende lovgivning og tilgjengelige bevis.

– Rettssikkerhet: Skattebetalere har rett til å bli informert om de juridiske grunnlagene for Skatteverkets beslutninger og til å få innsyn i saksdokumentene. Skatteverket må også informere om klagemuligheter og prosesser.

4. Informasjonsplikt

Skatteverket har en plikt til å informere skattebetalere om deres rettigheter og plikter. Dette inkluderer:

– Åpenhet om skatteregler og prosedyrer: Skatteverket må sikre at informasjon om skattelovgivning og prosedyrer er lett tilgjengelig for allmennheten. Dette inkluderer publisering av veiledninger, brosjyrer og informasjon på deres nettside.

– Oppdatering av informasjon: Skatteverket har en plikt til å holde informasjonen oppdatert og relevant. Dette inkluderer å informere skattebetalere om endringer i skatteregler og prosedyrer.

5. Språk Og Forståelighet

– Klart språk: Skatteverket er forpliktet til å bruke et klart og forståelig språk i all kommunikasjon. Dette sikrer at skattebetalere kan forstå deres rettigheter og plikter uten juridisk ekspertise.

– Tilgjengelighet på flere språk: For å hjelpe utenlandske borgere som bor i Sverige, tilbyr Skatteverket også informasjon og veiledning på flere språk.

6. Beskyttelse Av Personopplysninger

Skatteverket må følge Personuppgiftslagen (1998:204) og den europeiske personvernforordningen (GDPR) når det gjelder håndtering av personopplysninger. Dette innebærer at Skatteverket må beskytte skattebetalernes personopplysninger og informere dem om hvordan deres data blir brukt.

7. Interne Retningslinjer Og Kvalitetsstandarder

Skatteverket har også interne retningslinjer og kvalitetsstandarder som sikrer god service og korrekt informasjon til skattebetalere. Disse retningslinjene sørger for at alle ansatte er opplært til å håndtere henvendelser effektivt og profesjonelt.

8. Muligheter For Klage

Skattebetalere som er misfornøyde med Skatteverkets tjenester eller beslutninger, har rett til å klage. Skatteverket må informere om hvordan man kan klage, og klager må behandles raskt og objektivt.

Oppsummering

Det svenske Skatteverket har klare plikter til å hjelpe og informere personer som trenger skatterelatert hjelp. Disse pliktene sikrer at skattebetalere får nødvendig støtte, at deres rettigheter blir respektert, og at de kan forstå og oppfylle sine skatteforpliktelser på en korrekt måte.

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...