Derimot: Nå blir det rot i regnskapet. El-bilen er ikke miljøvennlig.

derimot.no:

De ødeleggende miljømessige bivirkningene av elbil-boomen

Av Eco Central

De forente nasjoner (FN) kunngjorde i august 2020 at elbilboomen ville resultere i en rekke ødeleggende økologiske bivirkninger for planeten.

Mens overgangen til elbiler gjenspeiler en pågående innsats for å redusere verdens avhengighet av fossilt brensel,  advarer FN om  at råvarene som brukes til å produsere elbilbatterier er sterkt konsentrert i et lite antall land, og utvinning og foredling av dem utgjør en alvorlig trussel mot miljøet.

FNs handelsorgan, UNCTAD, har gitt ut en ny  rapport som  tar opp noen av de utilsiktede negative konsekvensene av skiftet, som inkluderer økologisk forringelse så vel som menneskerettighetsbrudd.

Africa's edge in the green mineral economy

Rapporten bemerker at metaller som kobolt, litium, mangan og kobber, og mineraler som grafitt «spiller en betydelig rolle i energirelaterte teknologier som [for eksempel] oppladbare batterier som brukes på en rekke områder, i alt fra elektronikk til elektriske kjøretøy, så vel som i fornybar energi som kjernekraft, vindkraft og solenergi.»

Flere av disse råvarene er ganske sjeldne og har få eller ingen substitutt, og de kommer fra bestemte områder av kloden. Mer enn halvparten av verdens forsyning av for eksempel litium, en nøkkelkomponent i litium-ion-batterier, kommer fra under saltflatene i Andesregionen i Chile, Bolivia og Argentina.

Spotlight: Chile's lithium landscape - BNamericas
Fra Chiles litium-produksjon

Produksjonen av disse råvarene «er ofte forbundet med uønskede miljømessige fotavtrykk, dårlige menneskerettigheter og arbeiderbeskyttelse,» hevder rapporten.

I Chile, for eksempel, «bruker litiumgruvedrift nesten 65 % av vannet i landets Salar de Atamaca-region, et av de tørreste ørkenområdene i verden, for å pumpe ut saltvann fra borede brønner,» noterer FN, fordi nesten 2 millioner liter vann er nødvendig for å produsere et tonn litium.

Dette har bidratt til «miljøforringelse, landskapsskader og jordforurensning, utarming av grunnvann og forurensning», heter det i FN-rapporten.

I sin rapport anslår UNCTAD at rundt 23 millioner elbiler vil bli solgt i løpet av det kommende tiåret, og som et resultat anslås markedet for oppladbare bilbatterier å øke  med over 700 prosent  på bare fire år , fra dagens nivå på 7 milliarder dollar til 58 milliarder dollar innen 2024.

Sammen med litium er en annen nøkkelkomponent i elbilbatterier kobolt, og to tredjedeler av all koboltproduksjon skjer i Den demokratiske republikken Kongo (DRC), observerer FN.

Another Troubling Report of Cobalt Mining in DRC
Blod, svette og kobolt

FNs barnefond (UNICEF) rapporterer at rundt 20 prosent av kobolten som leveres fra DRC kommer fra mekaniske gruver, «hvor brudd på menneskerettighetene er rapportert, og opptil 40 000 barn jobber under ekstremt farlige forhold i gruvene for lav inntekt».

FN frykter også at kobolt/kobbergruver i DRC kan inneholde svovelmineraler som bidrar til Acid mine drainage (AMD, giftig gruvetapping), et fenomen som forårsaker forurensning eller forurensning av overflatevann, og dermed øker toksisiteten til elver og drikkevann.

«Miljøpåvirkningene av grafittgruvedrift er svært lik de som er forbundet med koboltgruvedrift,» legger rapporten til.

I desember i fjor sa en fremtredende professor ved Handelshøyskolen i København at  forsøk på å tøyle global oppvarming ved å kjøre elbiler ikke var noe annet enn «meningsløs dydssignalering».

«Det er absurd for middelklasseborgere i avanserte økonomier å fortelle seg selv at å spise mindre biff eller pendle i en Toyota TM-0,18% Prius vil tøyle stigende temperaturer,» sa Bjørn Lomborg , direktør for Copenhagen Consensus Center og forfatter av boka   The Skeptical Environmentalist (Den skeptiske miljøverneren) .

«Selv om jeg er vegetarianer og ikke eier en bil, mener jeg at vi må være ærlige om hva slike valg kan oppnå,» erklærte Lomborg.

Selv om elbiler er «merket som miljøvennlige», er faktum at «å generere elektrisiteten de trenger innebærer nesten alltid forbrenning av fossilt brensel,» sa han.

Understanding Vegetation Changes in Coal Mining Areas
Noe av el-kraften i de «grønne» bilene kommer herfra.

«I tillegg genererer det å produsere energikrevende batterier for disse bilene alltid betydelige CO2-utslipp,» skrev han, slik at elbiler har et enormt karbonunderskudd når de kommer ut på veien, og «vil begynne å spare utslipp først etter å ha kjørt 60 000 kilometer.»

Selv om andelen elbiler i verden skulle stige til 15 ganger det nåværende antallet, ville elbiler bare redusere globale CO2-utslipp med 1 prosent, erklærte han, med henvisning til en rapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA).

IEAs administrerende direktør Fatih Birol sa, på sin side, at elbiler i 2018 sparte 40 millioner tonn CO2 over hele verden, nok til å redusere den globale temperaturen med bare 0,000018°C – eller litt mer enn hundretusendels grad Celsius –  ved slutten av århundret .

«Hvis du tror du kan redde klimaet med elbiler, tar du helt feil,» sa Birol.

Forsidebilde: Jacek Dylag

Maskinoversatt, bearbeidet av Monica Sortland

Den opprinnelige kilden til denne artikkelen er Eco Central

Forsidebilde: Jacek Dylag

18 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 18 ganger.

Post Views: 27

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...