Derimot: Militærekspert: F-35-flyet ville bokstavelig gått i oppløsning hvis det skulle gjenta showet til det russiske SU-57. USA trakk F-35 fra den indiske våpenmessen. – Derimot

derimot.no:

Andrei Martyanov kommenterer her en som har omtalt i negative vendinger at det russiske flyet SU-57 stjal showet på våpenmessen i India nylig. Han har også noen bemerkninger om at USA ikke møtte frem med F-35-flyet som Norge har kjøpt 52 stykker av.

SU-57

At ikke dette flyet ikke lenger omtales i norske medier forteller bare en ting. Hele flykjøpet er en skandale, noe vi mange ganger har omtalt her på derimot.no. Det er så beheftet med feil at det for det meste av tiden står på bakken. At det heller ikke har noen eksepsjonelle egenskaper, slik Martyanov her omtaler, er en del av denne saken. Og vi blir fristet til å sitere nå avdøde Pierre Sprey, medkonstruktør av USAs F-16, som i et intervju ble spurt om hva hensikten var med F-35:

«Å overfør penger til Lockheed Martin». (Fly-produsenten av F-35)

Jeg blir alltid imponert når noen klarer å sammenfatte et stort problem til en en kort og forståelig mening.

Knut Lindtner
Redaktør

Å bli forlatt er sterkt tilstede her…

The National Interest-tabloiden klarer ikke å la det ligge. De fortsetter å vise frem sin idioti, eller en dose militærporno, LOL 🙂

Visuelt sett er SuU57 imponerende. Men hele poenget med stealth, langdistanse-missiler og deteksjon utenfor synsrekkevidden er at hvis du kan se fienden med det blotte øye, har du sannsynligvis gjort noe galt. Etter femte-generasjons oppgjøret på luftshowet «Aero India 2025» ved Yelahanka Luftforsvarsbase, som startet forrige mandag, har Russland fortsatt å «hype opp» sin Sukhoi SU-57 (NATOs rapporteringsnavn «Felon»).

Herre, denne amatøren med en grad i journalistikk (det betyr at han egentlig ikke har noen reell utdannelse) er som et barnehagebarn som fikk tatt godteriet sitt. Her er hans fantastiske «bakgrunn», LOL.

Den såkalte stealth er først og fremst en myte utviklet av Lockheed for å selge dette drittflyet ‑ F‑117, som fikk en ydmykende undergang av serbisk luftvern i 1999.

F-117, ble skutt ned av serbisk luftforsvar under Balkankrigen i mars 1999

Så, denne Suciu-karen (Peter Suciu) forstår åpenbart ikke at reduksjonen av RCS (kommunikasjonstjeneste) primært i den fremre halvkule bare er ett av tiltakene – ofte omtalt som reduksjon av plattformens fysiske felt – for ikke å nevne at ethvert russisk luftvernsystem eller luftbåren radar, spesielt integrert i stridsnettverket i USA (også kjent som CEC – Cooperative Engagement Capability), har et velprøvd tilsvarende.

Verken S‑400 eller PESA Irbis på SU‑35, eller AESA Byelka på SU‑57, har noen vanskeligheter med å oppdage, spore og utvikle en ildløsning mot ethvert «stealth» kampfly. Jeg utelater her et patetisk utvalg av F‑35s arsenal med sin AIM‑120 AMRAAM, som har en maksimal rekkevidde på 180 km, mot den hypersoniske R‑37 med 400 km rekkevidde, som bæres av SU‑57, SU‑35, 30SM og SM2.

Det var IKKE noe oppgjør i India (Våpenmessen feb. 2025, red.). F‑35 ville gått i oppløsning hvis den i det hele tatt forsøkte deler av fly-oppvisningen til SU‑57 – og jeg mener bokstavelig talt: det ville gått i oppløsning. Det er på tide at fanboys og de som har gått på Air Combat University, slik som Top Gun: Maverick, våkner opp og innser at man ikke kan sammenligne et kamp-prøvd våpensystem med de beste luft-til-luft‑drapstatistikkene fra NATO, med USAFs hangardronninger som den utdaterte F‑22 og en middelmådig, på det beste, flygende innretning som ble laget for å kjempe mot … vel, noen som ikke har et levedyktig luftvåpen.

Jeg vet, det gjør vondt. Men denne journalisten kan takke Biden‑administrasjonen og kollegene fra den horeaktige «profesjonen» (journalisme) som bidro til å avsløre NATOs militære «makt» som en papirtiger. Så, «kom igjen, tulling, gjør dagen min blir bedre» (Fra filmen ‘Dirty Harry’). Ah ja, det var ikke noe oppgjør – SU‑57 stjal ganske enkelt showet.

https://smoothiex12.blogspot.com/2025/02/butthurt-is-strong-on-this-one.html

Forsidefoto: Det viser et KI-genert bilde av F-16.

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...