Derimot: LNG-gass fra USA skal redde EU. Men nå mangler de skip i et marked hvor alle kjemper om gass.
derimot.no:
Kald vinter i vente: EUs selvpålagte energikrise «tar en vending til det verre». Desperat kamp for å importere amerikansk LNG
Av Drago Bosnic
LNG-lagringsplass går tom mens Brussel fremhever at vinteren blir uten russisk gass
Den europeiske unions selvpålagte energikrise tar en vending til det verre. De politiske elitene i Brussel og deres suicidale underdanighet overfor Washington DC slår rekorder dag for dag. Den siste energihindringen blokken står overfor er en kronisk mangel på transportskip som frakter flytende naturgass (LNG) fra USA til EU-land. I følge Bloomberg , mens blokken prøver å forberede seg på en vinter uten russisk naturgass og andre viktige råvarer, stiger fraktratene for LNG, men dette vil ikke være nok til å dekke EUs energibehov denne sesongen. Rapporten slår fast at europeiske land nå betaler for å holde LNG-transportskipene lastet med naturgass i havner ettersom LNG-lagre på land er fulle.
Ettersom selskaper kjemper for å chartre hele flåter av LNG-transportskip, er det en økende frykt for at det ikke vil være nok fartøyer som er i stand til å transportere naturgass fra USA. Dette problemet forverres ytterligere av de som er klare til å betale for at de allerede lastede skipene skal bli i havner. Gassmarkedsrapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA) , utgitt 3. oktober, sier at etterspørselen etter LNG i EUs medlemsland økte med 65 % for de tre første kvartalene av 2022 sammenlignet med samme periode i fjor. EU importerer mer flytende naturgass (LNG) fra USA enn russisk rørgass for første gang noensinne
I kjølvannet av anti-russiske sanksjoner ble EU tvunget til å importere mindre fra Russland. I følge OilPrice.com importerte blokken i juni mer naturgass fra USA enn fra Russland for første gang i sin historie. En Reuters-rapport hevder at opptil 70 % av USAs LNG-eksport ble sendt til EU i september, som var en økning på 7 % sammenlignet med august. I mellomtiden prøver også land i Øst-Asia og Sør-Amerika å skaffe mer naturgass som forberedelse til vintersesongen, noe som legger enda mer press på rederiene. Enda verre, amerikanske stater i New England, som er avhengige av LNG-import, er nå tvunget til å konkurrere med EU-kjøpere, noe som driver opp prisene ytterligere, ifølge Seeking Alpha .
Rapporten 11. oktober publisert av Bloomberg slår fast at kostnadene for å leie et transportskip lastet med LNG og satt til å seile over Atlanterhavet steg til 397 500 dollar per dag. Denne nye rekorden for fraktrater for Atlantic LNG representerer en økning på over 6 % på mindre enn en uke, ettersom den forrige rekorden på 374 000 USD per dag ble satt 3. oktober. Men for å bedre forstå hvor forbløffende fraktprisene nå er. , er det bedre å sammenligne på årsbasis. I 2021 var fraktraten for Atlantic LNG $91 000 per dag. Med den nyeste rekorden, som med stor sannsynlighet allerede er toppet, er dette en økning på over $306 500 per dag, eller 337 %, og en økning på omtrent 500 % siden januar 2022, ifølge Spark Commodities.
LNG-fraktprisevaluatoren rapporterer at dette brøt rekordhøyen i 2021 for Stillehavets fraktrater som skjedde på høyden av forsyningskjedekrisen. Prisen forventes å stige ytterligere ettersom handelsmenn hamstrer enda mer naturgass. Kampen om å kjøpe mer LNG og chartre ytterligere transportskip for å frakte den vil sannsynligvis skape den neste store mangelen i energimarkedet, er eksperter og handelsmenn enige om.
Mangelen har blitt så alvorlig som den er at LNG-eksportører i Asia nå selger naturgass direkte fra havnene sine i stedet for å tilby å sende den til kjøpere. Mange kjøpere mangler imidlertid egne LNG-skip og er tvunget til å betale ublu priser for å få naturgass til sine egne havner, mens de i noen tilfeller ikke engang kan finne en måte å transportere LNG-en de allerede har betalt for. Ifølge LNG-handlere er det svært få transportskip igjen å chartre for resten av 2022, og de tar astronomiske priser.
Forsendelsesproblemene for LNG er en klar indikator på at rørledninger ikke har noen levedyktige alternativer . Men med NATO-land og satellittstater som er involvert i sabotasjeoperasjoner mot Russland-EU-rørledninger, det være seg gjennom sanksjoner eller terrorhandlinger som Nord Stream 1- og 2-eksplosjonene, er Brussel nå tvunget til å kjempe med både amerikanske LNG-produsenter og fraktselskaper og deres ublu priser.
Det er økende frustrasjon i EU ettersom det er smertelig åpenbart at USA tjener astronomiske overskudd takket være eskaleringen av spenningene mellom Brussel og Moskva . Global etterspørsel etter LNG-transportfartøy driver fraktratene enda høyere, noe som vil gjøre rørledninger enda viktigere. EU vil ha et klart valg – enten komme til enighet med Russland og stoppe sabotasjehandlinger eller fortsette å betale flere ganger mer for LNG og forberede seg på visse knappheter ettersom lagringsplassen går tom.
Maskinoversatt og bearbeidet av redaksjonen som også har lagt til bilder m/tekst.
Forsidebilde: iStock
Bilder m/tekst lagt til av redaksjonen
1 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 1 ganger.
Post Views: 1