Derimot: Larry Johnson: Det står dårlig til når det slippes klønete historier om dykking og F-16

Derimot.no

derimot.no:

Larry Johnson:

Den første delen av denne kommentaren er åpenbart korrekt, men flere analytikere antyder nå at denne historien er sluppet av krefter innad i «The Deep State» i USA hvor det er konflikt om den politiske kursen. De ønsker å svekke ledelsen i USA som de mener fører USA mot en avgrunn. Ved å eksponere saken så lite troverdig som i denne saken får Seymour Hersh sine avsløringer økende troverdighet og havner i fokus i mediene.

Vi vet at RAND (den store statsfinansierte tenketanken) har anbefalt å få en avslutning på Ukrainakrigen før sommeren. Det betyr at det er en konflikt innad i «The Deep State» i og med at USAs politiske ledelse ikke viser tegn på kursendring. At norske politikere og militære reiser til Kiev når krigen åpenbart er tapt forteller bare at vi gjør det vi får beskjed om og at all egen politisk tenkning er i fryseboksen.

Knut Lindtner
Redaktør

Mer om Nord Stream og F-16 fly. Dette  er blitt en klønete politisk sak for USA.

Av Larry Johnson

Larry Johnson er x-CIA-analytiker

SABOTASJEN I ØSTERSJØEN

Gårsdagen nyhet som dukket opp samtidig i en rekke medier om hvem som ødela Nordstream-rørledningen, medier som New York Times, Die Zeit og en London-avis meldte alle at det var en mystisk pro-ukrainsk gruppe som sto bak.

At denne nyheten dukket opp samtidig flere steder er ingen tilfeldighet. Dette var en koordinert informasjons-operasjon. Og medienes reaksjon på dette er ganske avslørende.

De samme avisene hadde totalt ignorert Seymour Hersh sin eksplosive og detaljerte avsløring om at det var en USA-operasjon, med hjelp fra Norge som sto bak.

Mediene snublet over hverandre om denne uidentifiserte pro-ukrainske gruppen som skulle være skyldig i sabotasjen.

Die Zeit kom med den morsomste og mest fantastiske fortellingen om seks personer i en privat yacht som sto bak eksplosjonene.

For meg ser det ut som om Die Zeit har sett en episode fra filmen «Gilligans Island». Der ser vi Ginger og Mary Ann, sammen med professoren, skipperen, Thurston Howell og Gilligan. De drar til sjøs med 500 kilo eksplosiver, og bruker snorkelutstyr for å plassere dette. Jeg tipper at det var Ginger og Mary Ann som plasserte bomben, naturligvis, men den var konstruert av den listige professoren.

Nei. Du dukker ikke ned mer enn 80 meter for en slik jobb., en jobb som involverer plassering av flere hundre kilo eksplosiver på åtte forskjellige steder på en svært solid rørledning – alt fra en sparsomt bemannet båt.

Slik dypdykking krever spesial-gasser, spesielt puste-utstyr, spesiell trening, et dekompresjons-kammer for nødstilfeller. Og i tillegg en hel menge godt trente personer til å kunne behandle alt dette.

Alle tre tre artiklene som er publisert overser det faktum at du kan ikke dykke med vanlig utstyr ned 200+ feet (65 meter) i en arktisk sjø. Du vil trenge tørrdrakter (som min venn Mark sier,  du vil se ut som en Stay Puft marshmallow-mann). En slik drakt krever spesialisert støtte-utstyr som ikke passer om bord på en yacht.

Dette er bare et desperat, barnslig forsøk fra De Forente Stater på å kaste skylden på noen andre.

Jeg gleder meg bare til å se hva som hender når Seymour Hersh kommer med en ny historie om Nordstream.

En brukbar etterretningstjeneste vill ha forberedt en detaljert historie som ville være både akseptabel  og inneholde nok detaljer til å få de som som aksepterte Hersh sin historie til å tvile.

I istedenfor å komme med denne samme, enkle historien i tre forskjellige medier  burde de ha spredt avsløringene ut over flere dager eller en hel uke. 

Dette mislykte forsøket på å skyve skylden over på Ukraina er bare nok et bevis på at Amerika ikke har et kompetent etterretningsvesen.

UKRAINSKE PILOTER I USA

USA arbeider nå sammen med ukrainske piloter inne i USA for å finne ut hvor lang tid det vil ta å trene dem opp i å fly F-16 kampfly. Tre kilder om denne saken blir sitert hos CNN.

To ukrainske piloter er nå på en militærbase i USA for å få testet sine ferdigheter i en flysimulator, for å se hvor lang tid de trenger for å lære å fly forskjellige militære fly, inkludert F-16.,

F-16

En ansatt i USAs militære fortalte til reportere som reiste sammen med forsvarsminister Lloyd Austin til Midt-Østen at ukrainske piloter var i Tucson, Arizona til en «tilvennings.periode». Han beskrev det som «rutine-aktiviteter som del av vår militært-til-militær dialog med Ukraina». 

Svaret er ganske enkelt. Dersom ukrainske piloter allerede er trent opp til å fly et SU-25 jetfly, vil de trenge minst 70 dager før de er blitt minst like dyktige på F-16.

Å ta av og lande er ikke komplisert. Det vanskelige er å lære hvordan man avskjærer andre fly i luften, å angripe mål på bakken fra luften, og overgangen mellom de to tingene.

Å trene opp to ukrainske piloter er ikke annet enn en politisk gest, uten betydning.

En fighter-skvadron, iallfall i USA, består av 20 fly. Dersom USA og Ukraina mener alvor med å slippe løs F-16 over luften i Ukraina vil de trenge minst 18 piloter til. 

Og så glemte jeg nesten – noen må jo komme opp med disse 20 flyene.

Og dersom USA kan skaffe flyene, må noen også rekruttere og trene opp bakkepersonell som kan ta seg av og vedlikeholde hvert fly.

Kort sagt, dette kommer ikke til å skje.

De dagene da USA kunne arrangere et Gulf of Tonkin-angrep er over. Og så overbevise mesteparten av verden at nord-vietnameserne gjorde noe de ikke gjorde. 

Ukraina kan komme til å bli et uløselig problem for Biden-administrasjonen og Nuland, Sullivan og Blinken. De har ikke den minste peiling på hvordan de skal komme seg ut av dette.

Forsidebilde: iStock

51 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 51 ganger.

Post Views: 86

Les artikkelen direkte på derimot.no