Derimot: Idioti i praksis: 41 prosent i Frankrike støtter et forbud mot mer enn 4 flyreiser i løpet av hele livet for å stoppe global oppvarming.
derimot.no:
Av Cassie B.
Hvem vil kreve tiltak mot Statistisk sentralbyrå, sjefen og forskerne?
Ikke det norske folk, spesielt yngre, hvis de mener det samme om flyreiser, bruk av bil og kjøtt som befolkningene i landene på kontinentale Europa, som denne undersøkelsen viser:
Et overraskende stort antall franskmenn støtter ideen om å sette en grense på antall ganger folk kan fly i løpet av livet for å redde miljøet, med 41 prosent av franske borgere som totalt sett er for å forby enkeltpersoner å ta mer enn fire flyreiser totalt i hele sitt liv. Dette er ifølge en meningsmåling blant franske innbyggere utført av forskningsfirmaet Consumer Science and Analytics Institute. Den foreslåtte grensen vil gjelde både forretnings- og fritidsreiser. Spesielt unge mennesker ser ut til å være med på dette uvanlige forslaget, med 59 prosent av de i alderen 18 til 24 år for å innføre en grense på fire flyvninger totalt.
Dette er ikke bare begrenset til franskmenn. En klimaundersøkelse utført av Den europeiske investeringsbanken i samarbeid med markedsundersøkelses-firmaet BVA, viste at 62 prosent av europeerne var for å forby kortreiste flyvninger, og 59 prosent var med på å øke prisene på mat og andre varer som har et stor karbonfotavtrykk, som rødt kjøtt, mat som transporteres over lange avstander og mobiltelefoner. Til sammenligning støttet bare 49 prosent av amerikanerne et forbud mot kortdistanseflyvninger.
Undersøkelsen fant også at europeere i stor grad var for tiltak som straffer bruk av bil, med 67 prosent som sa at de støtter å ha mindre plass til biler i bysentra. Dessuten var 72 prosent av europeerne for å innføre en karbonskatt på reiser med fly, og 84 prosent støttet å opprette flere fotgjengersoner i sentrumsområder.
Frankrike har allerede innført et forbud mot kortdistanseflyvninger
I mai iverksatte Frankrike et forbud mot innenlands kortdistanse-flyvninger, mellom steder der det er togreiser som varer mindre enn to timer og 30 minutter. Frankrike har et omfattende nettverk for høyhastighetstog. Forbudet påvirker flyreiser mellom byer som Paris og Bordeaux, Lyon og Nantes; det påvirker dog ikke flyforbindelser med videre reiser fra slike byer.
Landets transportminister, Clement Beaune, sa at dette var «et viktig skritt og et sterkt symbol i politikken for å redusere klimagassutslipp». Han la til at det var en global nyhet.
Noen eksperter har imidlertid kritisert tiltaket, og kalt det mer som et symbolsk forbud. Den midlertidige sjefen for Airlines for Europe, Laurent Donceel, sa at «å forby disse turene vil bare ha minimale effekter» på karbondioksidproduksjonen, og ba regjeringen støtte bedre løsninger.
Forbudet var opprinnelig ment for flyreiser mellom byer som kunne nås med tog på under fire timer. Den franske forbrukergruppen UFC-Que Choisir bemerket: «I gjennomsnitt slipper flyet ut 77 ganger mer CO2 per passasjer enn toget på disse rutene, selv om toget er billigere og tapt tid er begrenset til 40 minutter». De ønsket også at det skulle settes inn sikkerhetstiltak for å hindre franske jernbaner i å øke prisene sine for å dra nytte av den nye loven.
Beaune sa at dekretet kan utvides når det kommer tiden kommer for gjennomgang av ordningen. Han uttalte: «Dekretet er gyldig i 3 år, så vi kan være mer ambisiøse etter hvert som vi går videre, ved å øke reisetiden fra 2,5 timer til minst 3 timer i fremtiden».
Denne trenden øker i hele Europa, hvor mange land begrenser flyreiser i miljøets navn. Spania presenterte en plan for å forby kortdistanse-flyvninger over hele landet, i tilfeller der en reise kunne gjøres med tog på mindre enn 2,5 timer innen 2050, noe som betyr slutten på flyreiser fra Madrid og til mange andre byer på fastlandet. Belgia har allerede innført en skatt på 10 euro på kortdistanse-flyvninger til byer som ligger innenfor 500 kilometer fra Brussel lufthavn, mens Tyskland nylig hevet skattene på kortreiser med 75 prosent.
Kommentar fra oversetteren:
Dette viser bare hvor effektivt den globalistiske storkapitalens hovedstrømspresse og media kan hjernevaske og indoktrinere befolkningen med en klimapropaganda på et helt kontinent. Det er ikke bare gjennom aviser på trykk og på nett, også via tv, magasiner, litteratur og skole. Dagens unge og yngre mennesker har vært omgitt av klimaskremsel-propagandaen hele livet, som nærmest normativt instruerer dem i hva de skal tro og stemme. De som eier og kontrollerer presse og media, kontrollerer og styrer befolkningene dit de vil. – Noe meningsmålingen i Frankrike er et tegn på.
Fra Natural News, publisert 2. oktober 2023.
Oversatt av Northern Light fra engelsk. Linker i originalartikkelen.
Originalartikkel: STUPID: French residents support banning people from taking more than 4 flights over their lifetime to stem climate change.
Forsidebilde av den klimavennlige John Kerry, som gjerne vil at vi vanlige mennesker skal bli «grønne», men han selv flyr rundt omkring, fra klimatoppmøte til klimatoppmøte i privatjetfly – tilfeldigvis eid av kona hans…