Derimot: Hykleri på steroider: Skog i Amazonas hogges ned for å bygge 4-felts motorvei for klimatoppmøtet COP30. – Derimot
derimot.no:
Av Ione Wells, Belém, Brasil
En ny firefelts motorvei som skjærer gjennom titusenvis av hektar med beskyttet Amazonas-regnskog bygges for klimamøtet COP30 i den brasilianske byen Belém. Målet er å lette trafikken til byen, som vil være vert for mer enn 50.000 mennesker – inkludert verdensledere – på konferansen i november. Delstatsregjeringen hyller motorveiens «bærekraftige» legitimitet, men lokalbefolkningen og naturvernere er rasende over miljøødeleggelsene.
Amazonas spiller en viktig rolle i å absorbere karbon for verden og biologisk mangfold, og mange sier at denne avskogingen strider mot selve hensikten med et klimatoppmøte. Langs den delvis bygde veien ruver frodig regnskog på hver side – en påminnelse om det som en gang var der. Tømmerstokker er stablet høyt i den ryddede skogen som strekker seg mer enn 13 km gjennom regnskogen inn til Belém. Gravemaskiner skjærer gjennom skogbunnen, og våtmarker asfalteres for veien som vil skjære gjennom et beskyttet område.
Claudio Verequete bor ca. 200 meter fra der veien skal ligge. Han pleide å tjene penger på å høste açaí-bær fra trær som en gang vokste der. – Alt ble ødelagt, sier han og gestikulerer mot det ryddede området. «Avlingen vår er allerede kuttet ned. Vi har ikke lenger inntekten til å forsørge familien vår». Han sier at han ikke har mottatt kompensasjon fra delstatsmyndighetene.
Han er bekymret for at byggingen av denne veien vil føre til mer avskoging i fremtiden, nå som den nye veien gjør området er mer tilgjengelig for næringslivet. «Vår frykt er at noen en dag vil komme hit og si: «Her er noen penger. Vi trenger dette området for å bygge en bensinstasjon, eller for å bygge et lager». Og da må vi reise. «Vi er født og oppvokst her. Hvor skal vi dra?». «For oss som bor ved av motorveien vil det ikke være noen fordeler. Bare fordeler for lastebilene som skal passere. Hvis noen blir syke, og må til sentrum av Belém, vil vi ikke kunne bruke den».
Veien deler områder med vernet skog. Forskere er bekymret for at det vil fragmentere økosystemet, og forstyrre bevegelsen av dyreliv. Prof Silvia Sardinha er veterinær og forsker ved et universitets-dyresykehus, som har utsikt over stedet for den nye motorveien. Hun og teamet hennes rehabiliterer ville dyr med skader, hovedsakelig forårsaket av mennesker eller kjøretøy. Når de er helbredet, slipper de dem ut i naturen igjen – noe hun sier vil være vanskeligere når det er en motorvei på dørstokken deres.
«Vi kommer til å miste områder for å slippe disse dyrene tilbake i naturen, det naturlige miljøet til disse artene», sa hun. «Landdyr vil ikke lenger kunne krysse over til den andre siden, noe som reduserer områdene der de kan leve og avle».
Den brasilianske presidenten og miljøministeren sier at dette vil være et historisk toppmøte fordi det er «en COP i Amazonas, ikke en COP om Amazonas». Presidenten sier at møtet vil gi en mulighet til å fokusere på behovene til Amazonas, vise skogen til verden og presentere hva den føderale regjeringen har gjort for å beskytte den. Men professor Sardinha sier at selv om disse samtalene vil skje «på et veldig høyt nivå blant forretningsfolk og offentlige tjenestemenn», blir de som bor i Amazonas «ikke hørt».
Satellittbilder viser den nye motorveien Avenida Liberdade, med Belém innfelt, som viser hvor byen er i Brasil. Delstatsregjeringen i Pará hadde fremholdt ideen om denne motorveien, kjent som Avenida Liberdade, så tidlig som i 2012, men den hadde gjentatte ganger blitt skrinlagt på grunn av miljøhensyn.
Nå er en rekke infrastrukturprosjekter gjenoppstått eller godkjent, for å forberede byen til COP-toppmøtet. Adler Silveira, delstatsregjeringens sekretær for infrastruktur, oppførte denne motorveien som et av 30 prosjekter som skjer i byen for å «forberede» og «modernisere» den, slik at «vi kan ha en arv for befolkningen og, enda viktigere, tjene COP30 på best mulig måte». Til BBC sa han at det var en «bærekraftig motorvei» og en «viktig inngrep for mobilitet».
Han la til at veien ville ha broer så dyrelivet kan krysse den, sykkelveier og solcellelys. Nye hoteller bygges også og havnen bygges om slik at cruiseskip kan legge til kai der for å ta imot besøkende.
Brasils føderale regjering investerer mer enn 81 millioner dollar, for å utvide flyplasskapasiteten fra «sju til 14 millioner passasjerer». En ny bypark på 500.000 kvm, Parque da Cidade, er under bygging. Det vil omfatte grøntområder, restauranter, et idrettsanlegg og andre fasiliteter som publikum kan bruke etterpå.
Fra BBC. Publisert 12. mars 2025.
Oversatt av Northern Light fra engelsk og forkortet. Linker og video i originalartikkelen.
Originalartikkel: Amazon forest felled to build road for climate summit
Kommentar:
Zero Hedge og Viligant News har også artikler basert på denne saken.