Derimot: Houthienes blokade av Rødehavet får konsekvenser.Stigende fraktpriser over hele verden. – Derimot
derimot.no:
Fraktkostnadene øker sterkt over hele verden, og internasjonal handel reduseres betydelig.
Av Kevin Hughes.
Virkningene av restriksjoner på skipsfart i Rødehavet og Panamakanalen, får virkninger over hele verden. Konflikter, økonomiske nedgangstider og restriksjoner på skipsfart over hele verden får fraktkostnadene til å øke, og er sterkt belastende for internasjonal handel.
I Midtøsten, har Houthi-styrker fra Jemen i nesten 10 måneder angrepet skip i regionen, for deres eieres eller operatørers forbindelser til Israel. (Relatert: Jemenittisk militære gjentar advarselen til israelsk-tilknyttede skip om ikke å passere gjennom Rødehavet etter å ha hevdet å ha senket 2 skip som brøt blokaden).
Som gjengjeldelse for Houthi-angrepene har amerikanske og britiske militærfartøyer regelmessig bombet militsens stillinger i Jemen de siste par månedene. Videre opererer krigsskip fra to internasjonale koalisjoner i regionen, for å beskytte sjøtrafikken langs den jemenittiske kysten. Verdenshandelen har vært under et enormt press siden Israel-Hamas-krigen brøt ut i oktober.
Konflikten i Rødehavet har ført til høyere fraktkostnader og avgifter, for å sikre kommersielle handelsvarer. Rederiene får høyere forsikringspremier, ettersom faren for å miste et fartøy har økt drastisk mest av alt i Rødehavet. For å unngå Suez-kanalen av sikkerhetsmessige årsaker, har mange i stedet seilt rundt Kapp det gode håp. Det har økt reisetidene og ført til et betydelig større drivstofforbruk.
Drewry World Container Index, som følger fraktmarkedet, rapporterte at bare i løpet av den tredje uken i juni, steg fraktprisene for en 40 fots standardcontainer med syv prosent, det er opp forbløffende 233 prosent sammenlignet med samme tid for ett år siden. En rapport fra Container Xchange bemerker at fraktkostnadene over hele verden steg i første halvdel av 2024, og trosset den tradisjonelle tendensen med at kostnadene går ned i lavsesongen.
Asia, spesielt Midtøsten og India, var regionene som fikk en stor økning i containerprisene siden oktober i fjor på grunn av Houthi-angrepene. Containerprisene fortsatte å være stabile eller falt, noe som gjenspeiler en overflod av containere på tradisjonelle importhavner. Disse prisene har nå begynt å bevege seg raskt oppover, og de gjennomsnittlige containerprisene fortsetter å øke.
Når det gjelder effekten av Houthi-angrepene, dominerte Kina med et betydelig hopp med en 78 prosent prisøkning på containere fra oktober i fjor til juni, etterfulgt av Hong Kong med 77 prosent, Spania 42 prosent, Usbekistan 40 prosent, og Thailand med 35 prosent. Malaysia 29 prosent, Nederland 29 prosent, Taiwan 28 prosent og Vietnam 25 prosent, som fulgte landene med de største prisøkningene siden oktober for containerpriser. Kina og Hong Kong har de høyeste gjennomsnittlige containerprisene i verden for tiden med henholdsvis $3600 og $3124.
Rederier er tvunget til å bli mer fleksible.
Simon MacAdam, analytiker ved det London-baserte finanskonsulentfirmaet Capital Economics, sa at rederiene blir tvunget til å bli mer fleksible. «Rederne har tilsynelatende tilpasset seg ganske godt til situasjonen, tatt i betraktning begrensningene ved bruk av Suez-kanalen», sa MacAdam i et intervju med DW, og la til at kostnadene snart falt i vår «etter å ha skutt i været i januar». Nå «begynner de å stige igjen», noe som indikerer at det ikke er grunn til å tro at det blir lettelser i fraktkostnadene for skipsfarten.
Jan Hoffmann, handelsekspert ved FNs konferanse om handel og utvikling, legger også skylden på lengre reisetider rundt i Afrika for økende utgifter. «Omveien rundt Sør-Afrika krever flere skip for å opprettholde forsyningen. Gjennomsnittlig reisestrekning for et containerskip i 2024 er ni prosent lengre enn den var i 2022», sa Hoffmann i et intervju med DW. Ettersom skip tilbringer mer tid på sjøen, og det betyr at rederier må leie eller kjøpe flere fartøy, og ansette mer personell.
Fra Natural News, publisert 19 juli 2024.
Oversatt fra engelsk og noe forkortet av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: Shipping costs are rising all over the world, striking a huge blow to international trade.
Forsidebilde: Lexica