Derimot: Er retten til å bruke hijab en kvinnesak? Er det ikke retten til ikke å bruke hijab som er viktig?

derimot.no:

Dette innlegget fra Hvamenerpartiene tar opp en sak som ikke diskuteres i dag. Vi støtter iranske kvinners rett til å slippe å bruke hijab, en kamp de har ført i åresvis uten oppmerksomhet i vesten. Men nå er den blitt politisert av USAs og Israels pågående kamp for å få til regimeskifte i Iran, og da er deres kamp for å slippe å bruke dette plagget nyttig å støtte.

I Norge har det motsatte vært tilfelle. En del på venstresiden og i kvinnebevegelsen har støttet noen muslimske kvinners kamp for retten til å bruke hijab i offentlige stillinger hvor religiøs nøytralitet skal være en forutsetning. En kan hevde at friheten til å velge sin egen kleskode er fundamental og må virke begge veier. Men det standpunktet holder ikke når en skal inneha stillinger som krever en bestemt kleskode, dvs. ideologisk nøytrale uniformer av ulike slag.

Det som er verre politisk er at noen «radikale» støtter kleskoder pålagt kvinner utenfra, åpenbart av religiøse grunner, i et land som Norge hvor denne typen religiøs tvang har vært avskaffet i lang tid.

Paradokset så jeg under en 8. mars feiring i Bergen for noen år siden da hovedtaler var en muslimsk kvinne som kjempet for retten til å bruke hijab, en rett ingen hadde tatt fra henne. Samtid ble iranske kvinner som kjempet for retten til å slippe å bruke hijab fengslet i Iran.

Er retten til å bruke hijab for muslimske kvinner egentlig en sak å kjempe for i Norge i 2022? Eller er det slik at når saken dukker opp som en politisk hovedsak som USA bruker for å bekjempe regjeringen i Iran så er den plutselig blitt stuerein?

Knut Lindtner
Redaktør

Hva er muslimsk kvinnesak i dag?

Mens Norge tradisjonelt har kjempet for muslimske kvinners rett til å gå med hijab, er situasjonen motsatt i Iran. Her kjemper kvinner bokstavelig talt for livet for å slippe å gå tildekket. Hva er status i Norge i dag?

Fra dagens protester i iran

2009: Hege Storhaug (Human Rights Service) gikk 24. febr. 2009 langt i å påstå at hijab er funnet på av gamle autoritære menn lenge etter at Koranen var ferdigtolket.
Innlegg i Aftenposten: Hijab har ingen dekning i Islam.

2010: Likestillings og diskrimineringsombudet hevdet 15. jan. 2010 at forbud mot hijab i politiet er et brudd på likestillingsloven og diskrimineringsloven, etter kraftig påtrykk fra islamister som krever å få bruke hijab over alt. Noen mistenker at det sto muslimske menn bak initiativet.

2010: I et muslimsk land må kvinnen beskytte seg mot mannens seksuelle lyst. Dette gir et bilde av et ekstremt seksualisert samfunn hvor kvinner er sex-objekter og menn ikke har kontroll på sin kjønnsdrift. Når foreldrene tvinger småjenter til å bære hijab, stempler de alle menn som potensielle voldtekts- eller incestforbrytere med far og brødre til jentungen på toppen av listen.
Innlegget i BT fra 14. mars 2010

2016: Fahad Qureshi, Lederen for Islam Net, vil bringe opposisjonen til taushet. Han vil ha slutt på «liberal islam» og få slutt på kritiske røster blant kvinnene.
Hør talen hans her (55 minutter på youtube)

2017: I april dette året ble Saudi-Arabia valgt inn i FNs kvinnekommisjon. «Det er som å la en pyroman bli brannsjef. Det er absurd og moralsk forkastelig» sier adm. dir. Hillel Neuer i UN Watch, som overvåker FN sitt arbeid ifølge Dagbladet. Og Norge stemte for, slik USA ønsket.

2021: Denne høsten trakk USA seg ut av Afghanistan, og kort tid etter ble kvinneskoler lagt ned og kvinnene henvist til hjemmet. Krav om tildekking ble innskjerpet, likeså krav om følge av en mann hvis de går ut. Samtidig har Afghanistan gått glipp av en svær ressurs for å bygge opp landet.

2022: Situasjonen er nå motsatt i Iran. Her går kvinner og menn ut i gatene med fare for sine liv og krever frihet for kvinnene til å kle seg slik de ønsker. De er lei av at seksualfikserte menn skal styre deres utseende og banke opp eller ta livet av dem de ikke liker oppsynet på.

Norske muslimer har holdt støtteaksjoner for sine iranske venner, mens maktmennene bak krav om hijab her i Norge har vært påfallende tause, i godt selskap med norske kvinner som har støttet bruk av hijab. Det er fortsatt ikke helt tydelig i Norge om krav om å bruke hijab er kvinneundertrykkende eller kvinnefrigjørende. Der har Iran tydeligvis kommet lengre.

Reidar Kaarbø
redaktør www.hvamenerpartiene.com

Forsidebilde: Assad Tanoli

6 har lest innlegget i dag.
Innlegget er lest totalt 6 ganger.

Post Views: 36

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...