Derimot: El-biler, er det miljøvern? Nei, markedsført illusjon. – Derimot
derimot.no:
Vi har hatt flere artikler om hvordan den grønne politikken i virkeligheten er en illusjon. I bilene flytter en i de fleste verdens land utslippene fra eksosrøret til f.eks. kullkraftverk som produserer den el-kraften bilene drives av. En overser de enorme omkostningene det er å skaffe alle mineraler og metaller til batteriene som skal drive bilene. En overser også de store avfallsproblemene som følger når batteriene må kastes.
For å få folk til å godta dette blander en klimapolitikk med miljøpolitikk som om det er to sider av samme sak. Batteriene som driver bilene er i praksis miljøbomber. Vi trenger effektiv miljøpolitikk for vi griser til og ødelegger naturen i stor skala. Men vi trenger ingen klimapolitikk for det er solen som styrer klimaet i det store og hele og der har menneskene ingen innflytelse. Klimatiltakene er i praksis unnskyldningen for å flytte enorme pengesummer fra det offentlige til private lommer.
Knut Lindtner
Redaktør
Djevlene i maskinen – Å kjøre elbil er falsk miljøvern
Av Reality Books
Publisert hos Global Research, 14. juni 2025
Originalartikkel
Glansbildet: En grønn fremtid med elbiler?
I Sverige bygges nå veier der elbiler lades mens de kjører – et teknologisk gjennombrudd som skal utvides til 3000 km innen 2045. Slike prosjekter følges av budskapet: «Kjør elbil og redd planeten.» Men denne artikkelen hevder at dette er en løgn av de mest destruktive: en «devastator» – en løgn så stor at den forvirrer og forbløffer.

Produksjonen bak elbilene – miljøfiendtlig fra start
Elbilbatterier krever enorme mengder naturressurser: litium, kobolt, nikkel, kobber og grafitt. Disse utvinnes med diesel-drevne maskiner, noe som gir:
- Massiv CO₂-utslipp
- Forurensning av jord, luft og vann (spesielt i Kina og Mongolia)
- Grove brudd på arbeidsforhold, inkludert barnearbeid i Afrika
Et bilde av et litiumfelt i artikkelen viser et landskap så giftig at fugler dør om de lander der.
Elbiler – verre enn diesel?
Når man tar hele livssyklusen med i beregningen – fra gruvedrift og produksjon til elektrisitetskilde og transport – viser studier at elbiler har høyere karbonfotavtrykk enn dieselbiler. Dette gjelder særlig fordi:
- El er fortsatt hovedsakelig fossilbasert
- Sol- og vindkraft dekker under 6 % av verdens energibehov
- El-lading er svært ineffektiv – bare 37 % av energien fra kilden når stikkontakten
Elon Musk og grønnvasking
Tesla-grunnlegger Elon Musk hevder elbiler er fremtiden og at batteriene hans er “landfill safe” og kan resirkuleres uten subsidier. Artikkelen hevder dette utelater vesentlige fakta:
- Overgangen til «grønn industri» krever enorm fossil energi og medfører stor forurensning
- Energiavkastningen (EROEI) på sol og vind er for lav til å være bærekraftig
- Solenergi-lading dekker bare en liten del av energiforbruket knyttet til elbilens totale livssyklus
- CO₂ er ikke årsaken til klimaendringer – det er tvert imot livsviktig for planter og biologisk mangfold
Eksempel: Batteriet i Tesla Model Y
For å produsere ett batteri trengs:
- 12 tonn litiumholdig stein
- 5 tonn koboltmalm
- 3 tonn nikkel
- 12 tonn kobber
- 441 pund aluminium, stål og plast
- 250 tonn jord må graves ut

Maskiner som Caterpillar 994A brukes og forbruker opptil 775 liter diesel på 12 timer. Til tross for dette selges bilen som “nullutslipp”.
Den økonomiske virkeligheten
- Tesla-batterier koster mellom $5 000 og $20 000
- Det tar 7 år før elbilen oppnår netto null CO₂
- Batteriene varer i 10 år – og da forsvinner fort de “grønne gevinstene”
Propaganda og Agenda 2030
Artikkelen hevder at ordet “bærekraft” er blitt kuppet av mektige aktører (FN, WEF og globale selskaper) for å fremme “totalitær grønnkapitalisme” forkledd som miljøvern.
CO₂ er ikke problemet
CO₂ er en naturlig, luktfri gass, nødvendig for planteliv. Artikkelen viser til at:
- Liv på jorden kollapser under 150 ppm CO₂
- Den lille istiden sluttet rundt 1800 – og noe oppvarming er naturlig
- Klimaendringer har alltid skjedd og vil fortsette i sykluser
Forfatteren er medunderskriver på World Climate Declaration som avviser FNs versjon av klimapolitikk.
Avslutning
Elbilen fremstilles som en grønn revolusjon – men representerer i realiteten:
- En fortsettelse av industriell rovdrift
- Store energitap og forurensning
- En distraksjon fra reelle miljøproblemer
Budskapet: Å kjøre elbil er ikke miljøvern – det er markedsført illusjon.
Forfatterens bøker (tilgjengelig hos Reality Books og Amazon):
- Transcending the Climate Change Deception
- CO2 Climate Hoax
- Godless Fake Science
- No Worries No Virus
- Demonic Economics and the Tricks of the Bankers
- Censored History of WW2 and Communism
Forsidebildet er KI-generert