Derimot: El-biler, er det miljøvern? Nei, markedsført illusjon. – Derimot

derimot.no:

Vi har hatt flere artikler om hvordan den grønne politikken i virkeligheten er en illusjon. I bilene flytter en i de fleste verdens land utslippene fra eksosrøret til f.eks. kullkraftverk som produserer den el-kraften bilene drives av. En overser de enorme omkostningene det er å skaffe alle mineraler og metaller til batteriene som skal drive bilene. En overser også de store avfallsproblemene som følger når batteriene må kastes.

For å få folk til å godta dette blander en klimapolitikk med miljøpolitikk som om det er to sider av samme sak. Batteriene som driver bilene er i praksis miljøbomber. Vi trenger effektiv miljøpolitikk for vi griser til og ødelegger naturen i stor skala. Men vi trenger ingen klimapolitikk for det er solen som styrer klimaet i det store og hele og der har menneskene ingen innflytelse. Klimatiltakene er i praksis unnskyldningen for å flytte enorme pengesummer fra det offentlige til private lommer.

Knut Lindtner
Redaktør

Djevlene i maskinen – Å kjøre elbil er falsk miljøvern

Av Reality Books
Publisert hos Global Research, 14. juni 2025
Originalartikkel

Glansbildet: En grønn fremtid med elbiler?

I Sverige bygges nå veier der elbiler lades mens de kjører – et teknologisk gjennombrudd som skal utvides til 3000 km innen 2045. Slike prosjekter følges av budskapet: «Kjør elbil og redd planeten.» Men denne artikkelen hevder at dette er en løgn av de mest destruktive: en «devastator» – en løgn så stor at den forvirrer og forbløffer.

Produksjonen bak elbilene – miljøfiendtlig fra start

Elbilbatterier krever enorme mengder naturressurser: litium, kobolt, nikkel, kobber og grafitt. Disse utvinnes med diesel-drevne maskiner, noe som gir:

  • Massiv CO₂-utslipp
  • Forurensning av jord, luft og vann (spesielt i Kina og Mongolia)
  • Grove brudd på arbeidsforhold, inkludert barnearbeid i Afrika

Et bilde av et litiumfelt i artikkelen viser et landskap så giftig at fugler dør om de lander der.

Elbiler – verre enn diesel?

Når man tar hele livssyklusen med i beregningen – fra gruvedrift og produksjon til elektrisitetskilde og transport – viser studier at elbiler har høyere karbonfotavtrykk enn dieselbiler. Dette gjelder særlig fordi:

  • El er fortsatt hovedsakelig fossilbasert
  • Sol- og vindkraft dekker under 6 % av verdens energibehov
  • El-lading er svært ineffektiv – bare 37 % av energien fra kilden når stikkontakten

Elon Musk og grønnvasking

Tesla-grunnlegger Elon Musk hevder elbiler er fremtiden og at batteriene hans er “landfill safe” og kan resirkuleres uten subsidier. Artikkelen hevder dette utelater vesentlige fakta:

  • Overgangen til «grønn industri» krever enorm fossil energi og medfører stor forurensning
  • Energiavkastningen (EROEI) på sol og vind er for lav til å være bærekraftig
  • Solenergi-lading dekker bare en liten del av energiforbruket knyttet til elbilens totale livssyklus
  • CO₂ er ikke årsaken til klimaendringer – det er tvert imot livsviktig for planter og biologisk mangfold

Eksempel: Batteriet i Tesla Model Y

For å produsere ett batteri trengs:

  • 12 tonn litiumholdig stein
  • 5 tonn koboltmalm
  • 3 tonn nikkel
  • 12 tonn kobber
  • 441 pund aluminium, stål og plast
  • 250 tonn jord må graves ut
Det er hav av avstand fra barnehender som graver for sjeldne metaller og hendene som holder i dette rattet.

Maskiner som Caterpillar 994A brukes og forbruker opptil 775 liter diesel på 12 timer. Til tross for dette selges bilen som “nullutslipp”.

Den økonomiske virkeligheten

  • Tesla-batterier koster mellom $5 000 og $20 000
  • Det tar 7 år før elbilen oppnår netto null CO₂
  • Batteriene varer i 10 år – og da forsvinner fort de “grønne gevinstene”

Propaganda og Agenda 2030

Artikkelen hevder at ordet “bærekraft” er blitt kuppet av mektige aktører (FN, WEF og globale selskaper) for å fremme “totalitær grønnkapitalisme” forkledd som miljøvern.

CO₂ er ikke problemet

CO₂ er en naturlig, luktfri gass, nødvendig for planteliv. Artikkelen viser til at:

  • Liv på jorden kollapser under 150 ppm CO₂
  • Den lille istiden sluttet rundt 1800 – og noe oppvarming er naturlig
  • Klimaendringer har alltid skjedd og vil fortsette i sykluser

Forfatteren er medunderskriver på World Climate Declaration som avviser FNs versjon av klimapolitikk.

Avslutning

Elbilen fremstilles som en grønn revolusjon – men representerer i realiteten:

  • En fortsettelse av industriell rovdrift
  • Store energitap og forurensning
  • En distraksjon fra reelle miljøproblemer

Budskapet: Å kjøre elbil er ikke miljøvern – det er markedsført illusjon.


Forfatterens bøker (tilgjengelig hos Reality Books og Amazon):

  • Transcending the Climate Change Deception
  • CO2 Climate Hoax
  • Godless Fake Science
  • No Worries No Virus
  • Demonic Economics and the Tricks of the Bankers
  • Censored History of WW2 and Communism

Forsidebildet er KI-generert

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar