Derimot: De fleste forstår nå at det er sprøyt det som serveres.Ukrainere tror ikke lenger på landets krigspropaganda.
derimot.no:
Det er grense for hvor lenge du kan lyge til din egen befolkning før den reagerer. I Ukraina deltar så mange i krigen at rosemaling av det som skjer ved fronten ikke kan foregå særlig lenge før folk flest forstår at de blir forsøkt rundlurt av de offentlige mediene.
I Norge kan vi holde lenge på med dette fordi det ikke er nesten ikke noen som ser hva som skjer. De er avhengige av mediene sine rapporter og kan ikke kontrollere eller vurdere sannhetsinnholdet i det som blir formidlet.
Det er noe annet som nå skjer i Ukraina. Folk flest får rapporter fra pårørende som er ved fronten som gir tilbakemeldinger helt i strid med medienes meldinger om fremgang og seirer. I Norge kan NRK og de andre mediene fortsatt holde på med å vrenge virkeligheten for det norske folket enda en stund. Men virkeligheten vil melde seg før eller siden. Da vil medienes snuoperasjoner komme.
Og da vil de som ikke har slukt med hud og hår våre mediers eventyrfortellinger, men som har en liten rest av kritisk sans tilbake, forstå at de har vært rundlurt. Vi kan i det miste håpe på dette, men sikker er jeg ikke lenger for de er helt utrolig hva mediene klarer å få folk til å tro på de siste årene, fra klima-fare, via krona-fare til store ukrainske seire i krigen som Nato fremprovoserte fordi de trodde den ville føre til russisk kollaps.
Knut Lindtner
Redaktør
Ukrainere lei av «statspropaganda» på TV – NYT
Et en gang populært 24/7 nyhetsprogram har mistet seere fordi det malte et «for rosenrødt bilde» av konflikten med Russland, melder avisen.
Ukrainske seere vender seg bort fra Telemarathon United News, en døgnkontinuerlig flerkanalssending satt opp som en enkelt kilde til fjernsynsinformasjon om konflikten med Russland, fordi den har blitt til «litt mer enn et talerør for regjeringen,» » har New York Times rapportert.
Telemarathon United News ble opprettet på ordre fra den ukrainske presidenten Vladimir Zelensky og får 40 % av finansieringen fra regjeringen. Opposisjonskanaler har blitt nektet deltakelse i prosjektet.
Sendingen har blitt produsert i fellesskap av Ukrainas seks ledende nettverk siden starten av kampene mellom Moskva og Kiev tidlig i 2022. NYT-rapporten denne uken beskrev den døgnåpne sendingen som «et viktig verktøy for Ukrainas informasjonskrig», som var « avgjørende … for å holde landet sammen.»
Men etter to år med konflikt, «ukrainere har blitt lei av Telemarathon,» erkjente avisen. Seerne klager nå i økende grad over at den «ofte tegner et for rosenrødt bilde av krigen, skjuler bekymringsfull utvikling i frontlinjen og Vestens uthulende støtte til Ukraina», heter det.
Telemarathons publikum har krympet fra 40 % av Ukrainas totale seertall i mars 2022 til bare 10 %, ifølge Svetlana Ostapa, visesjefredaktør i Detector Media, en ukrainsk medievakthund.
«Alle er lei av dette bildet som sier «Vi vinner, alle liker oss og gir oss penger,» sa lederen for det Kiev-baserte instituttet for masseinformasjon til NYT. «Det er statspropaganda.»
Detector Medias Igor Kulias sa at Telemarathon gjennom hele 2023 hadde lagt vekt på «effektiviteten og dyktigheten til de ukrainske styrkene», mens russiske tropper ble fremstilt «som å være i en tilstand av panikk, oppleve betydelige tap og overga seg i massevis.» Imidlertid var dette «en helt annen virkelighet» enn det som faktisk skjedde på bakken, påpekte han.
I følge Kulias’ data var mer enn 68 % av de politiske gjestene til programmet i fjor fra Zelenskys Servant of the People-partiet.
Golos-partiets parlamentsmedlem Yaroslav Yurchyshyn, som leder det ukrainske parlamentets komité for ytringsfrihet, hevdet tidligere denne måneden at Telemarathon hadde blindet folk for det faktum at konflikten med Russland ville bli langvarig og ville kreve flere ofre.
https://www.rt.com/russia/590185-ukraine-telemarathon-propaganda-zelensky/
Forsidebilde: CrowN