Derimot: Bare subsidier fører til elbil-kjøp i Norge. I verden synker antallet el-biler. – Derimot

derimot.no:

Andelen elbiler i verden er synkende

Europas unge dagdrivende elite har valgt å prøve å stanse Norges oljeproduksjon, to prosent av verdens produksjon, fordi de mener at all oljeproduksjon i verden er skadelig for mennesker og livet på jorda. De demonstrerer med utstyr og klær produsert med hjelp av olje.
Samtidig faller salget av elbiler i hele verden. Bare i Kina selges det 50 prosent kombinerte el- og «fossil»biler. Fordelinga på el- og hybrid i Kina av elbilene er ikke kjent. Samtidig med at det i Kina for hver elbil/hybrid bil som selges, produserer og selger de to «fossilbiler», som i hovedsak selges i Afrika.
Uansett synker ikke etterspørselen av energi fra olje. Olje brukes til mye mer enn personbiler, og avslører løgnen om elbilene som eksempel på det grønne skiftets suksess. 

Av Ove Bengt Berg;
red. Politikus

I verden er det rundt 1,55 milliarder kjøretøyer registrert. Norges andel av kjøretøyene i verden utgjør rundt 0,39 prosent.

Elbilene betyr så lite for verdens samla energietterspørsel at de ikke kan bidra til et grønt skifte. Men for det moralsk styrte Norge gir det stor tilfredshet å tro det. Illusjonsorienterte som vi er.

Elbilenes skjebne viser det grønne skiftets problemer. Når statene ikke betaler innbyggerne for å kjøpe elbil, vil ikke bilistene kjøpe bilene. Totalregnskapet viser at de ikke verner miljøet, men fører i stedet til større utslipp og dyrere veger. Med elbilenes eksistens er ikke oljeforbruket i verden redusert.

Til iNyheter sier sjefsøkonom i Aker BP, Torbjørn Kjus, at

landbruk, industri, transport og petrokjemi drives av olje. 98 prosent av verdens traktorer går på diesel. Plastprodukter vokser to prosent i året globalt. Oljen forsvinner ikke selv om flere kjører elbil.

Kina øker bilholdet i verden
I ett marked i verden selges det 50 prosent elbiler/hybrider; Kina. Uten at oljeforbruket i verden går ned. CO2-utslippet i verden øker. «For hver elbil Kina eksporterer, sender de to «fossil»biler til markeder som Afrika. Dermed bidrar Kina til å øke bilholdet globalt», sier Kjus. Kina har ikke statistikk over hvor mange av elbilene som er reine elbiler og hybrider, og heller ikke hvor mange km av den totale kjørelengden som hybridene kjører på bensin/diesel.

USA: 40 prosent av all bensinen i verden
Førti prosent av verdens bensinforbruk skjer i USA. Andelen solgte elbiler har i USA ligget rundt 9-10 prosent de siste åra, men nå faller det. Trump har fjerna subsidiene. Et ubetydelig antall av verdens bilister vil kjøpe elbil hvis ikke staten bidrar med innkrevde skattekroner til kjøpesummen.

Europa også tilbakegang
Andelen elbiler i Europa har vært litt over 20 prosent, men den synker nå, særlig i Tyskland.

Hybrider framtida?
Torbjørn Kjos peker på tendensen i verden til en økning av hybridbiler på bekostning av reine elbiler som Norge satser på. De er jo mye mer praktiske. De kan gå på el i byer og brukes til langkjøring på bensin. Ulempen er at det er en bil med to motorer. Samtidig er det jo en bil som kan brukes etter at batteriet er gått ut. Å bytte et batteri på biler med normal kjørelengde blir en betydelig kostnad sammenlikna med bruktbilprisen.

Innlegget er hentet fra Politikus

Forsidebilde: KI-generert

Les artikkelen direkte på derimot.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar