Derimot: Omvendt diskriminering i tyske skoler. Barn med innvandrerbakgrunn får høyere karrakterer enn de fortjener. – Derimot
derimot.no:
Lærere diskriminerer tyske barn til fordel for barn med immigrasjonsbakgrunn når de gir karakterer.
Av Remix News Staff
Tysklærere setter opp karakterene til barn med innvandrerbakgrunn, og likevel presterer de dårligere enn tyske barn. De dårlige resultatene til de med immigrasjonsbakgrunn på PISA-testene, har ofte blitt tilskrevet diskriminering fra lærernes side, men en ny studie fant at det motsatte er tilfellet, det faktisk er tyske barn som blir diskriminert.
– Resultatene våre viser ikke systematisk diskriminering av barn av immigranter, men snarere det motsatte, diskriminering av tyske barn. Barn med immigrantbakgrunn blir ofte vurdert bedre enn de er, sier Sarah Bredtmann fra forskningsgruppen fra University of Duisburg-Essen, som rapportert i Spiegel Magazine.
Forskerne mener at lærere ubevisst prøver å heve barn med immigrantbakgrunn ved å gi dem en bedre karakter på grunn av at de er sosialt vanskeligstilte. Funnene har brede implikasjoner for det tyske utdanningssystemet, siden nesten hver tredje elev i landet nå har innvandringsbakgrunn. Forskerne ønsket å finne ut hvorfor barn fra innvandrerfamilier scoret lavere på PISA, og om dette er diskriminering fra lærernes side, som mange eksperter påstår.

Forskerne fikk barna til å gjennomføre prøver i tysk og matematikk, som deretter ble karakterisert anonymt av lærerne, som ikke visste hvilke barn som hadde tatt hvilken prøve. Deretter ble disse prøveresultatene sammenlignet med vanlige prøver, hvor lærerne visste hvem som hadde tatt hvilken prøve. Forskerne slo fast at lærere oftere var rausere med barn med innvandrerbakgrunn når de tildelte karakterer. Ved anonym karaktergiving, scoret barn med immigrantbakgrunn mye dårligere.
Forskerne hevder at lærere tar i betraktning språkvansker eller vanskeligstilte hjem, når de setter karakter. I klasser der det var flere lavt presterende elever og sosialt vanskeligstilte elever, var effekten enda mer tydelig. Studien fant at de av tyrkisk opprinnelse var mest sannsynlig å dra nytte av å bli «vurdert høyere».
Som Remix News har rapportert tidligere, har Tysklands stadig mer flerkulturelle skolesystem hatt alvorlige konsekvenser for utdanningen, som overgrep og konflikter på skolene, og angrep på lærere. I Berlin snakker ikke 40 prosent av studentene tysk som morsmål, og i byer som Hamburg har flertallet av studentene immigrantbakgrunn.
I noen tilfeller er skoler som en gang var «mangfoldige» nå i ferd med å bli homogene, på grunn av få etniske tyskere, og dominansen til for eksempel grupper i Midtøsten. På noen av disse skolene er antisemittisme vanlig, med muslimske elever som deltar i skøyerstreker som å teipe «jøde» på ryggen til en elev, og helt til direkte overgrep i andre tilfeller, ifølge Die Welt.
I fjor advarte Stefan Düll, presidenten for den tyske lærerforeningen, at det tyske skolesystemet står overfor en alvorlig krise ettersom stadig flere og flere studenter snakker lite eller ikke tysk i det hele tatt, som legger en enorm belastning på lærerne. «De snakker heller ikke morsmålet sitt farsi eller ukrainsk. Hvordan skal de lære det?» spurte han.
Han sa at elevene også er mindre motiverte. «Jo høyere prosentandel av innvandrere, jo vanskeligere er det å motivere klassen», sa Düll. Etter hans mening fører det høye antallet innvandrere til «en stor andel analfabeter». Som Remix News rapporterte i fjor, kan 25 prosent av 4-klassingene ikke lese i Tyskland.
Fra ReMix News, publisert 20. januar 2025.
Oversatt fra engelsk av Northern Light. Linker i orginalartikkelen.
Orginalartikkel: Teachers discriminate in favor of children with a migration background over German children when issuing grades.