Derimot: Statsbudsjettet: El-bil-kjøring langt viktigere enn politiet. – Derimot
derimot.no:
Bilkjøring på oppdrag fra staten: Meningsløs galskap
49 milliarder til elbil
30 milliarder til politiet
96 milliarder til all samferdsel
I seg sjøl er elbilsubsidiene den meningsløse galskap: Å betale 49 milliarder kroner i 2025 for at flest mulig bilister skal kjøre bil på det som reelt blir på oppdrag fra staten. Når vi ikke har råd til mer enn 30 milliarder til politiet, og bruker 1, ganger mer på elbilsubsidier enn på politiet.
Hvor mange finnes det på Stortinget som tør stemme nei til denne galskapen, som ikke bøyer nakken for den grønne klimamobben? Null — én, tre?
Av Ove Bengt Berg
Regjeringas forslag til statsbudsjettet for 2025
Prop. 1 LS, Skatter og avgifter 2025, side 203.
Den samlede skatte- og avgiftsfordelen for
elbiler er beregnet til om lag 49 mrd. kroner i
2024, se vedlegg 1 boks 1.1.
Ingen positiv klimavirkning
eller miljøfordel
Utgangspunktet er at alle de utenlandskproduserte elbilene frakta til Norge, ikke bidrar noe som helst til redusert CO2-utslipp i verden. Og heller ikke i Norge. I Norge bidrar de til økt biltrafikk, mer slitasje på vegene og mer farlig asfaltstøv og krav om bygging av enda flere veger. Som fører til CO2-utslipp. Og økt belastning på elektrisitetsnettet, som krever miljøskadelig og CO2-krevende utbygging av mer kraftproduksjon.
Subsidiene: Økt bilkjøring
Mindre sykling og kollektiv
Dette kommer også tydelig fram av en artikkel i forskning.no i dag. Artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo. Overskriften er «Noen subsidier virker mot sin hensikt», med undertittel «Elbilsubsidier gjør for eksempel at flere velger elbil framfor bensinbiler, men de gjør også at flere kjører i stedet for å sykle eller gå.» En av artikkelens konklusjoner er at subsidier er et skummelt virkemiddel å bruke, fordi det er så vanskelig å ta dem bort når det ikke lenger er behov for dem.
«Subsidiene får flere til å kjøre bil»
All privatbilisme
har negative miljøvirkninger, også elbiler
Forskning.no har intervjua økonomiprofessor Karine Nyborg. Hun sier:
Subsidiering av elbiler favoriserer ikke bare elbiler framfor andre biler. Det favoriserer også privatbilisme i forhold til kollektivtransport, sykling og gange, ifølge økonomiprofessoren.– Bilavgiftene bør reflektere hvor forurensende de ulike biltypene er. Når overgangen til elbiler først har skjedd, er det liten grunn til å støtte elbiler ut over dette. All privatbilisme har negative miljøvirkninger, konkluderer hun.
Det gjelder også elbiler.
Elbilene kommer ikke til erstatning for andre biler, de kommer i tillegg! Og elbiler er som alle andre biler konstruert av oljeproduktene stål og plast, som for øvrig også syklene, bussene, togene og trikkene. Det finnes ikke biler og sykler eller trikker og tog som er produsert av kannabis, som alle de grønne også ivrer sånn for.
Ikke bare subsidiering,
men at den er så meningsløs høy
1,5 gang viktigere enn politiet
— også for Frp!
Det er ikke bare det at staten kaster penger etter folk for at de skal kjøre bil, elbil, på oppdrag fra staten (uten at riksvåpenet står på alle elbilene) som er så ille. Men at det brukes så sinnsvakt masse penger på det. Det er altså for alle tenkelige norske regjeringer 1,5 ganger så viktig å få folk til å kjøre elbil som det er å ha et politi i Norge. Dette støtter også «lov- og orden»-partiet Frp. Mener de da det de påstår?
Hadde vi ikke hatt elbilsubsidiene kunne vi økt samferdselsbudsjettet med femti prosent, lagt de 47 milliardene til elbil i tillegg til de budsjetterte 96 milliardene. Det ville blitt mange færre rasutsatte veger og flere tunneler til bil og bane i byene. De kunne til og med gjort alle veger bompengefri for alle, ikke bare for elbilene, og likevel kunne de ha drifta kollektivtrafikken.
All grunn til politikerforakt
Å bruke 1,5 ganger mer på elbilsubsidier enn til politiet i ei tid med økende gjengkriminalitet og utrygge bygater, sier litt om grunnen til økende mistillit til politikerne. Ja, og med god grunn: Politikerforakt. Over hele den vestlige verden ser vi at den politiske ledelsen og deres klakkører i mediene, i samfunn med økt rikdom, ikke klarer eller vil løse samfunnets utfordringer.
Til politiet: 30 milliarder kroner.
Til elbilkjøring: 49 milliarder kroner.
Til øvrig samferdsel: 96 milliarder.
Er kommentarer nødvendig?
Innlegget er hentet fra Politikus
Forsidebildet er KI-generert