Vi bringer denne informasjonen for å illustrere hvor håpløst bakpå vesten nå er. Russland legger om sin økonomi rettet mot alle andre land enn Nato-området og det blir mer og mer åpenbart at det er vesten som nå skyter seg selv i foten med sanksjonene.
I Tyskland må en snart spørre seg om det sittende regjeringen har begått en form for økonomisk forræderi gjennom sanksjonene som har rammet tyske husholdninger og tysk økonomi svært hardt. De betaler nå fire ganger mer for LNG-gass fra USA enn det den russiske gassen ville kostet.
Dette bildet tok jeg i sommer. Vi ser rett mot Kreml-muren. Det krydde av turister og kvinnen rett foren gjorde en opptreden i spesielt kostyme for å selge ut brosjyrer om et arrangement.
Jeg var i Moskva og i St.Petersburg i sommer. Det var ingen ting som tydet på at landet var preget av hverken krig eller sanksjoner – tvert imot. Det var heller ingen ting som tydet på at landet slet økonomisk. Tvert imot var det byggeprosjekter over alt og Moskva vokser i kolossal fart, uoffisielt har byen nå 13 millioner innbyggere og er Europas desidert største. Mens en rekke vestlige hovedstader samtidig forslummes av ulike årsaker så vi overhode ikke tegn til noe slikt her.
Og lille Norge som kunne hatt en fantastisk økonomisk mulighet i et arktisk samarbeid med Russland, vi har blokkert enhver mulighet for dette fordi vi skal vise solidaritet med USA og deres kupp-regjering i Ukraina. Det rimelig å tro at vi dessuten deltok i terrorhandlingen gjennom sprengningen av gassledningene til Tyskland. Vi ødelegger fullstendig for oss selv slik vi opptrer.
Men nå har det russiske toget forlatt stasjonen og de europeiske passasjerene som kunne vært med står tomhendte og tafatte igjen.
Knut Lindtner Redaktør
Russland kan vente seg et tiår med «store prosjekter» – sier Putin.
Moskva planlegger å sette i gang store infrastuktur-systemer som vil forbinde landet til det sørlige og østlige Asia. Dette sier presidenten.
I det neste tiåret vil vi få se at Russland planlegger store forbedringer av sin infrastruktur, spesielt når det gjelder jernbane-transport. De planlagte prosjektene vil få betydning ikke bare for russisk logistikk, men også i hele det eurasiske kontinentet, legger presidenten til.
Russland har vært aktive når det gjelder å utvikle økonomiske og handels-forbindelser med de asiatiske nasjonene og andre steder, alt dette til tross for de strenge sanksjonene som USA og deres vestlige allierte har innført på grunn av Moskvas pågående militære konflikt med Ukraina. Ifølge Russian Federal Custom Service (FTS) er handel med Asia 70 % av Russlands totale utenrikshandel mellom januar og september 2023.
Russlands eksport til asiatiske land økte med 10 %, fra 205,4 milliarder dollar til 226,6 milliarder dollar i de første ni månedene i 2023. Russlands eksport til Europa falt med 70 % i samme periode.
«Det neste tiåret vil bli et tiår med store konstruksjons-arbeider, store prosjekter, også når det gjelder jernbanetransport.», fortalte presidenten til forsamlingen.
Russland planlegger å modernisere sine viktigste jernbanestrekninger. Det gjelder også den 9289 kilometer lange trans-sibirske jernbanen. De vil også forbedre infrastrukturen for transport til havnene i Azov-havet, Svartehavet og Det Kaspiske Hav, sa han.
Russland har som mål å utvikle et «globalt konkurransedyktig transport-marked», og bygge opp transport-korridorer til flere kontinenter. Dette kunngjorde Putin, og la til at Moskva aktivt samarbeider med utenlandske partnere. Dette inkluderer Kina, India og Mongolia.
De nye jernbanelinjene. – som den arktiske og den mot Stillehavet – vil hjelpe Russland til å få forbindelser til større områder i det sørlige og østlige Eurasia, sa presidenten.
«Disse prosjektene vil utgjøre en stor mulighet for langsiktig utvikling av vår totale industri – i vårt enorme russiske territorium.
Det vil bli en stor fordel for vår nasjon og våre innbyggere», la han til.
Det russiske BNP har økt med 3,5 %. Putin nevner spesielt planene om videre utvikling av The National North-South Transport Corridor (INSTC). Det er et nettverk av sjøruter, jernbane og motorvei-ruter som skal omfatte 7200 km. INSTC var opprinnelig planlagt å forbinde St.Petersburg ved Østersjøen med Mumbai i India, over Det Kaspiske hav og gjennom Iran.
Dette prosjektet, som ble planlagt i 2002, involverer i alt 11 nasjoner.
Tanken bak INSTC var å halvere tiden med å frakte gods fra Østersjøen til India, og å doble godsmengden på denne ruten.
Det er ventet at det vil bli dobbelt så effektivt i forhold til å sende gods gjennom Suez-kanalen, rapporterer medier.
Ifølge Putin vil de også sørge for at INSTC også vil få forbindelse til Murmansk, slik at at den indiske transport-huben lenkes til russiske havner i Arktis.
«Å transportere gods fra Murmansk til India vil bare ta 15 dager», sa Putin på fredag, og la til at dette vil gå fire ganger raskere enn nå.
Et annet prosjekt har som mål å forbinde Russlands helt østlige regioner med de nordlige havnene på halvøyene Taymyr og Yamal.
Slike nye veiprosjektene han delvis avlaste den transsibirske jernbanen og danne et ny «større logistisk hub i Ural og Sibir» avslørte presidenten.